Zoetermeer, dinsdag 2 januari 2001
Nieuwe arbeidstijden chauffeurs
Wegvervoerorganisatie Transport en Logistiek Nederland en
verladersorganisatie EVO reageren gemengd op de besluiten van de
Transportraad. Deze raad vergaderde op 20 en 21 december in Brussel.
De organisaties maken zich zorgen over de gevolgen van de invoering van een 48-urige werkweek voor chauffeurs. EVO en Transport en Logistiek Nederland zijn bang dat het wegvervoer minder flexibel wordt en daardoor duurder. Daar komt bij dat de voorschriften geen positieve bijdrage leveren aan arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid.
Rijverboden
Ook een punt van kritiek: het gevaar voor nieuwe beperkende
maatregelen blijft bestaan omdat de Transportraad geen besluiten heeft
genomen over de harmonisatie van weekend- en vakantierijverboden.
Rijverboden werken negatief op de logistieke organisatie van het
internationale bedrijfsleven. Bovendien leiden ze tot onderbenutting
van de beschikbare infrastructuur.
Spoorvervoer in Europa
Wel positief zijn EVO en TLN over het besluit van de raad dat is
gericht op een open markt voor het spoorvervoer in Europa. Het komt er
nu op aan dat de lidstaten de genomen besluiten snel omzetten in
concrete maatregelen om het spoor aantrekkelijker te maken voor het
bedrijfsleven.