debis AirFinance kiest voor IP telefonie van Matra Nortel
debis AirFinance, behorend tot de top 3 wereldwijd van vliegtuig
leasing- en financing maatschappijen, heeft gekozen voor IP
telefonie. Het bedrijf is daarmee het eerste in Nederland dat al
haar spraak- en dataverkeer over het IP netwerk (LAN, WAN)
afhandelt. Matra Nortel Communications heeft het IP telefonie
systeem (Succession for Enterprise), geleverd en geimplementeerd. In
de toekomst zal het systeem worden uitgebreid tot een transparant
netwerk van meerdere vestigingen. "debis AirFinance heeft gekozen
voor Matra Nortel Communications omdat het bedrijf kan leveren wat
het belooft: een geavanceerde IP telefonie oplossing met veel
flexibiliteit voor de toekomst", aldus Wills, VP Information /
Knowledge management.
debis AirFinance heeft een vloot van meer dan 200 vliegtuigen, die
geleased worden aan 80 maatschappijen wereldwijd. Het bedrijf heeft
hoofdkantoor op Schiphol-Amsterdam en is wereldwijd vertegenwoordigd
met kantoren in Ierland, Zweden en de Verenigde Staten. Het
internationale karakter van het bedrijf, de bijbehorende
tijdsverschillen en de gecompliceerde materie vereisen op het gebied
van tele- en datacommunicatie flexibiliteit en goede
informatievoorziening. IP telefonie voorziet hierin: spraak en data
gaan over één netwerk. Hierdoor beschikken medewerkers van debis
tijdens het telefoneren over alle informatie, ook wanneer zij vanuit
huis of hotel werken.
Het systeem dat Matra Nortel heeft geplaatst bij debis bestaat uit
componenten van de Succession for Enterprise oplossing: binnen het
LAN is een call server (de Communications server) ingericht onder
Windows. Deze server verwerkt alle spraak binnen het IP netwerk
(LAN, WAN) en stuurt alle ToIP terminals en -toestellen (en evt.
softphones) aan. De Media Gateway vormt de IP interface voor de
digitale en analoge toestellen en voor externe communicatie via de
ISDN huurlijn. Quality of Service voor telefonie wordt gegarandeerd
doordat alle spraakpakketjes voorrang krijgen binnen het netwerk
(Succession componenten merken de spraakpakketjes). Een
TAPI-integratie zorgt voor Computer Telefonie Integratie op de
desktop. Middels een Unified Messaging systeem kan voicemail, email
en faxmail in een exchange box worden ontvangen.
Met het unified management systeem Optivity wordt het
communicatieplatform (componenten, structuur,
gebruikersinstellingen, directories) beheerd.
In de nabije toekomst zal met gebruik van routers en een huurlijn,
een transparant Wide Area Network gerealiseerd gaan worden.
Algemene informatie Matra Nortel Communications
Matra Nortel Communications (ontstaan uit Nortel Networks en Aerospatiale-Matra samen 35,8 miljard $ omzet in 1999) is een van de belangrijkste spelers op het gebied van innovatieve oplossingen als spraak/data convergentie en IP telefonie, Internet, electronic commerce, Computer Telephony Integration (CTI) en Call Centres.
In Nederland produceert en vermarkt Matra Nortel Communications tele- en
datacommunicatie-netwerkoplossingen. Het bedrijf biedt haar resellers en
klanten one-stop-shopping voor telecommunicatie- en datanetwerk trajecten:
naast consultancy, projectmanagement, services en training, levert Matra
Nortel hardware en software.
Matra Nortel Communications is een strategische samenwerking aangegaan met
Nortel Networks voor het distribueren van het Nortel Networks data
portfolio.
De M6500 reeks digitale telefooncentrales en de Succession Internet
Telephony reeks vormen de basis van deze ICT oplossingen. Deze platforms
zijn zeer schaalbaar en kunnen daardoor altijd met elke organisatie
meegroeien.
Voor de Midden- en Klein zakelijke markt werkt het bedrijf samen met een
netwerk van hoog gekwalificeerde partners. Via eigen Account Managers wordt
de grootzakelijke markt benaderd.
Het bedrijf is inmiddels de derde leverancier van telecommunicatie- en data
netwerk oplossingen in Nederland.