Schiphol-Rijk, 2 januari 2001

debis AirFinance kiest voor IP telefonie van Matra Nortel

debis AirFinance, behorend tot de top 3 wereldwijd van vliegtuig leasing- en financing maatschappijen, heeft gekozen voor IP telefonie. Het bedrijf is daarmee het eerste in Nederland dat al haar spraak- en dataverkeer over het IP netwerk (LAN, WAN) afhandelt. Matra Nortel Communications heeft het IP telefonie systeem (Succession for Enterprise), geleverd en geimplementeerd. In de toekomst zal het systeem worden uitgebreid tot een transparant netwerk van meerdere vestigingen. "debis AirFinance heeft gekozen voor Matra Nortel Communications omdat het bedrijf kan leveren wat het belooft: een geavanceerde IP telefonie oplossing met veel flexibiliteit voor de toekomst", aldus Wills, VP Information / Knowledge management.

debis AirFinance heeft een vloot van meer dan 200 vliegtuigen, die geleased worden aan 80 maatschappijen wereldwijd. Het bedrijf heeft hoofdkantoor op Schiphol-Amsterdam en is wereldwijd vertegenwoordigd met kantoren in Ierland, Zweden en de Verenigde Staten. Het internationale karakter van het bedrijf, de bijbehorende tijdsverschillen en de gecompliceerde materie vereisen op het gebied van tele- en datacommunicatie flexibiliteit en goede informatievoorziening. IP telefonie voorziet hierin: spraak en data gaan over één netwerk. Hierdoor beschikken medewerkers van debis tijdens het telefoneren over alle informatie, ook wanneer zij vanuit huis of hotel werken.

Het systeem dat Matra Nortel heeft geplaatst bij debis bestaat uit componenten van de Succession for Enterprise oplossing: binnen het LAN is een call server (de Communications server) ingericht onder Windows. Deze server verwerkt alle spraak binnen het IP netwerk (LAN, WAN) en stuurt alle ToIP terminals en -toestellen (en evt. softphones) aan. De Media Gateway vormt de IP interface voor de digitale en analoge toestellen en voor externe communicatie via de ISDN huurlijn. Quality of Service voor telefonie wordt gegarandeerd doordat alle spraakpakketjes voorrang krijgen binnen het netwerk (Succession componenten merken de spraakpakketjes). Een TAPI-integratie zorgt voor Computer Telefonie Integratie op de desktop. Middels een Unified Messaging systeem kan voicemail, email en faxmail in een exchange box worden ontvangen. Met het unified management systeem Optivity wordt het communicatieplatform (componenten, structuur, gebruikersinstellingen, directories) beheerd. In de nabije toekomst zal met gebruik van routers en een huurlijn, een transparant Wide Area Network gerealiseerd gaan worden.

Algemene informatie Matra Nortel Communications

Matra Nortel Communications (ontstaan uit Nortel Networks en Aerospatiale-Matra samen 35,8 miljard $ omzet in 1999) is een van de belangrijkste spelers op het gebied van innovatieve oplossingen als spraak/data convergentie en IP telefonie, Internet, electronic commerce, Computer Telephony Integration (CTI) en Call Centres.

In Nederland produceert en vermarkt Matra Nortel Communications tele- en datacommunicatie-netwerkoplossingen. Het bedrijf biedt haar resellers en klanten one-stop-shopping voor telecommunicatie- en datanetwerk trajecten: naast consultancy, projectmanagement, services en training, levert Matra Nortel hardware en software.

Matra Nortel Communications is een strategische samenwerking aangegaan met Nortel Networks voor het distribueren van het Nortel Networks data portfolio.

De M6500 reeks digitale telefooncentrales en de Succession Internet Telephony reeks vormen de basis van deze ICT oplossingen. Deze platforms zijn zeer schaalbaar en kunnen daardoor altijd met elke organisatie meegroeien.

Voor de Midden- en Klein zakelijke markt werkt het bedrijf samen met een netwerk van hoog gekwalificeerde partners. Via eigen Account Managers wordt de grootzakelijke markt benaderd.

Het bedrijf is inmiddels de derde leverancier van telecommunicatie- en data netwerk oplossingen in Nederland.