datum: 05-01-2001 / bericht: 1 van 22



FNV Bouw krijgt gelijk in de kwestie-reisuren

De wegmarkeerders van Ballast Nedam hebben de afgelopen jaren duizenden guldens moeten inleveren, omdat de werkgever extra reistijd plotseling niet meer beschouwde als werktijd. Na een juridische strijd van twee jaar heeft FNV Bouw dit recht weten te trekken. De rechtbank in Dordrecht heeft de bond onlangs in het gelijk gesteld. Dit scheelt de betrokken werknemers zo'n 3.700 gulden per jaar.

De wegmarkeerders van Ballast Nedam melden zich iedere ochtend bij het kantoor van hun werkgever in Leerdam. Daar horen ze op welke plek in Nederland ze hun markeerwerkzaamheden moeten verrichten. Na gedane arbeid keren ze terug in Leerdam om van daaruit naar huis te reizen. Tot 1998 werd de reistijd tot aan Leerdam uitbetaald als reisuren en de reistijd vanaf Leerdam naar de werkplek als werkuren. En terecht, naar het oordeel van FNV Bouw, omdat in Leerdam het werk begint.

Op grond van de CAO gelden alleen 'de uren gedurende welke gereisd wordt van de woning tot het werk en terug' (artikel 23) als reisuren. Vertaald naar de situatie van de wegmarkeerders geldt het kantoor in Leerdam als het 'werk'. Daar dienen zij zich immers ook beschikbaar te houden voor het verrichten van werk. De reis vanaf Leerdam naar de feitelijke werkplek is derhalve te beschouwen als werktijd.

Reisuren?

Desondanks besloot de werkgever in 1998 alle reistijd uit te betalen als reisuren. Met als gevolg dat de werknemers over die uren geen prestatietoeslag of vakantiebon ontvingen. Daarnaast tellen reisuren niet mee in de overwerkregeling, waardoor ze over gemiddeld 2 uur per dag hun overwerktoeslag van 25 procent misliepen. Dat vertaalt zich bovendien in een lagere WW-uitkering, waarvan de meeste wegmarkeerders in de winterperiode noodgedwongen afhankelijk zijn. Al met al werden de werknemers door het ondoordachte besluit van hun werkgever naar schatting voor 3.700 gulden per jaar gedupeerd.

Rechtbank

FNV Bouw heeft het besluit van de werkgever voor de kantonrechter aangevochten. Maar deze stelde de bond een jaar geleden in het ongelijk. De bond is vervolgens in hoger beroep gegaan bij de rechtbank in Dordrecht. Deze heeft het besluit van de kantonrechter vernietigd en de bond volledig in het gelijk gesteld. De rechtbank is met de bond van oordeel dat de werktijd begint op het tijdstip dat de werknemers in Leerdam aanwezig moeten zijn, omdat zij zich vanaf dat tijdstip beschikbaar dienen te houden voor de werkgever. Vanaf dat moment moeten alle uren als werktijd worden uitbetaald. Als Ballast Nedam zich hier niet aan houdt, moeten ze een dwangsom van 1.000 gulden per dag betalen. FNV Bouw beschouwt de rechterlijke uitspraak als een ondersteuning van zijn voorstel om de reisurenregeling in de CAO's te vereenvoudigen.

Misverstanden

In de praktijk leidt de bestaande regeling te vaak tot conflicten en misverstanden. Een eenvoudiger regeling die de reistijd beperkt tot 30 minuten voor een enkele reis, zoals de bond voorstelt, zou aan veel verwarring een eind maken. Voor de redactie,