TNO

Nieuws@TNO

Vluchtroutes in noodsituaties

03-01-2001 - De regels en voorschriften over ontvluchtingen komen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en op scheepvaartgebied van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Vaak nemen de ministeries internationale voorschriften over. Bijvoorbeeld het vluchtende mannetje dat op nooduitgangaanduidingen staat. Vervolgens controleren brandweer- en scheepvaartinspecteurs of de voorschriften nageleefd worden.

Geregeld en toch niet
Toch is lang niet alles geregeld, of wellicht beter geformuleerd: nog niet optimaal geregeld. Je moet volgens de regels bordjes aanbrengen op of bij de nooduitgangen, maar een enorme opvallende poster vlak naast het bordje-daar wordt niets van gezegd. Toch wordt het met zo'n poster een soort zoekplaatje en kan het lang duren eer je het bordje ziet. Te lang voor noodsituaties.

Voorbeelden voor verbetering
Voor TNO Technische Menskunde is belangrijk te weten hoe mensen kijken en zich gedragen. Bij het kijken gaat informatie verloren. Bijvoorbeeld omdat onze ogen niet 100% zijn, omdat de afstand te groot is of het licht slecht, of door rook. "Magere" symbolen kunnen daar beter tegen dan "vette" symbolen. En dus moet-volgens TNO-TM-het vluchtende mannetje op de nooduitgangaanduidingen vermageren. Op die manier kunnen vluchtborden visueel duidelijker worden gemaakt.

Hoe meer licht hoe beter, is niet een regel die altijd opgaat. Vluchtbordjes kunnen hinderlijk in je ogen schijnen, vooral in het donker. Ze zouden niet in je ogen maar op de deur moeten schijnen. Want die deur is belangrijk.

Het gaat uiteindelijk om gedrag. Wat doen mensen in noodsituaties. TNO heeft in onderzoek een scheepsinterieur nagebouwd en proeven gedaan met zo'n 300 mensen. Camera's legden vast of de vluchtroute gevonden werd. Uit het onderzoek blijkt dat een deur dan opeens een psychologische barrière wordt gevonden. Mensen gaan niet graag door deuren. Je weet maar nooit wat er achter zit! Een simpel bordje (ook al voldoet dat aan de voorschriften) is niet genoeg om vluchtende mensen toch te "verleiden" de deur te openen en erdoor te gaan.

In paniek wordt het er allemaal niet beter op. In doodsangst maak je in anderhalve seconde een plan en ga je er dan voor. Nadenken is er niet meer bij en mensen blijken in zo´n situatie te kiezen voor de meest logische en eenvoudige oplossing. Naar buiten gaan langs de weg die je gekomen bent ligt voor de hand. En het wordt dus dringen bij de uitgang. En bij dringen gaat het stroom mensen alleen maar ... langzamer. En dringen is gevaarlijk. Mensen kunnen letterlijk platgedrukt worden en mensen kunnen struikelen en niet meer overeind komen. Als je mensen naar de vluchtroute wilt hebben moet je de nooduitgang wel HEEL DUIDELIJK markeren. Volgens TNO helpt bijvoorbeeld een grote pijl dwars over de vloer die wijst naar de vluchtroute.

Voorkomen is beter dan genezen. De voorschriften kunnen beter zoals de bovenstaande voorbeelden laten zien. Maar de voorschriften kunnen ook strakker worden nageleefd. Het gebouw meteen dicht als het niet aan de voorschriften voldoet, ook al is het het Rijksmuseum in Amsterdam. Inspecteer altijd de situatie waar het om gaat. Café's dus niet om half elf ´s-ochtends bekijken maar om middernacht als de zaak vol zit. Dát is de relevante situatie die beoordeeld moet worden. Kondig de inspectie niet van tevoren aan. En vertrouw niet op de blik van de brandweerman want de deskundige ziet meer en ook ándere dingen dan de gewone man. Waarom niet incognito aan de bar gaan zitten en gewone bezoekers vragen waar de nooduitgang is?

Veiligheid is de verantwoordelijkheid van iedereen Veiligheid is een verantwoordelijkheid van de overheid. Maar veiligheid is ook een persoonlijke verantwoordelijkheid. Van de eigenaar/uitbater van de gelegenheid die blijvend alert moet zijn op de veiligheidsaspecten van zijn onderneming. Als cafébezoeker kun je ook rondkijken of je nooduitgangen ziet. Als je ze ziet, heb je meteen al een plan als er wat gebeurt. Als je ze niet ziet, is er wat mis. Helemaal niet slecht om dat aan de bar te zeggen. Het resultaat kan verrassend zijn, bijvoorbeeld: "nooduitgangen hebben we niet". Je doet dan zelf ook wat voor de veiligheid.

Nieuwsredactie, TNO

Meer informatie:

Contactpersoon:
TNO Wegwijzer,
telefoon 015 269 69 69
e-mail infodesk@tno.nl

Blader door het archief of vul hieronder een zoekterm in: