02 - 01
Lelystad, 3 januari 2001

Waterschap Zuiderzeeland start nieuwe jaar met dijkversterkingsronde

Het bestuur van het Waterschap Zuiderzeeland behandelt in januari een tweetal dijkversterkingsplannen. Het gaat om de Noordoostpolderdijken en om het plan Houtribhoogte-2, bij Lelystad. Op 9 januari spreken de gezamenlijke commissies over de plannen en op 23 januari moet de algemene vergadering de plannen vaststellen. Na vaststelling moet de provincie Flevoland de plannen nog goedkeuren. De werkzaamheden worden gecoördineerd door Rijkswaterstaat.

De plannen voor de Noordoostpolderdijken en de Houtribhoogte zijn de eerste in een rij plannen die beogen de waterkeringen in het beheersgebied van Waterschap Zuiderzeeland te versterken. Naar verwachting volgen dit jaar nog plannen voor de waterkeringen in Oostelijk Flevoland en voor een aantal bijzondere plekken zoals Lemmer, Urk, Schokkerhaven en Ketelhaven. De veiligheidsnormen van de huidige waterkeringen zijn wettelijk vastgesteld. Voor de dijken in dit gebied geldt dat een kans dat bedreigende omstandigheden zich voor doen niet groter mag zijn dan 1/4000 per jaar. Voor de dijken langs het Markermeer moet de norm nog worden vastgesteld. De dijken in Flevoland voldoen niet overal aan de norm. Toch is het veilig genoeg om hier te wonen. Maar als verantwoordelijke overheden willen het waterschap, de Minister van Verkeer en Waterstaat en de provincie zoveel mogelijk extremen uitsluiten. Bovendien moet rekening gehouden worden met toekomstige ontwikkelingen.

In 1986 zijn de dijken door het Rijk overgedragen aan de provincie en vervolgens door de provincie aan de toenmalige waterschappen. In een bestuursovereenkomst is afgesproken dat het Rijk de dijken voor haar rekening nog zal versterken zodat ze aan de geldende veiligheidsnormen voldoen Eind 1999 is door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat besloten dat van de IJsselmeerdijken de dijkversterkingsronde in 2002 afgerond moet zijn.

Noordoostpolder
Voor een groot deel voldoen de dijken in de Noordoostpolder aan de veiligheidsnormen. Over het algemeen moeten gedeelten van de dijk verhoogd worden met zo´n 0,30 tot 1,00m. Voorgesteld wordt dat kleine delen van de Noordermeerdijk en de Westermeerdijk licht verhoogd moeten worden. Voor een gedeelte van de Westermeerdijk ten noorden van Urk, achter de Vormt, was door de Milieufederatie Flevoland de voorkeur uitgesproken het werk zo uit te voeren dat er ook natuurontwikkeling en recreatievoorzieningen aangelegd konden worden. Voor de bestaande dijk zou dan een vooroever worden aangelegd. Deze variant is echter in aanleg en onderhoud vele malen duurder dan het slechts verhogen van de dijk. Aangezien er nog geen concrete plannen zijn voor natuurontwikkeling en recreatie op die plek en er ook nog geen partijen zijn die daar voor willen betalen is het voorstel om daar de dijk te verhogen. Daarmee voldoet het plan aan het op veiligheidsniveau brengen van de waterkering. Datzelfde geldt voor een gedeelte van de Zuidermeerdijk, tussen de Ketelbrug en Schokkerhaven. Voorgesteld wordt om hier de dijk te verhogen. De Ramsdijk zal ook worden verhoogd. Voorgesteld wordt om de onderhoudsweg die over de bestaande buitenberm loopt vanaf Schokkerhaven door te trekken tot aan Ramspol en open te stellen voor fietsers.

Houtribhoogte-2
De Houtribhoogte-2 is aangelegd in de jaren zestig. Sinds die tijd zijn de omstandigheden en randvoorwaarden zo gewijzigd dat aan de dijk andere eisen worden gesteld. Zo is, bijvoorbeeld, het Markermeer aangemerkt als buitenwater en is in 1997 een doorbraak gerealiseerd in de voor de Houtribhoogte liggende leidam. Bij het maken van de plannen voor dit 2,8 km lange dijkvak zijn de volgende aandachtspunten gehanteerd. De dijkversterking dient zoveel mogelijk afgestemd te worden op de stedelijke ontwikkeling, het directe zicht op het water dient zoveel mogelijk behouden te blijven, evenals het groene karakter van de dijk en de rietkraag. De plannen zijn in nauwe samenwerking met de gemeente Lelystad tot stand gekomen. Uitgegaan is van het door B&W van Lelystad vastgestelde beleid voor de ontwikkeling in het gebied. Dus met nog niet vastgestelde ontwikkelingen is geen rekening gehouden. Voorgesteld wordt om de dijk te gaan verhogen. De verhoging varieert tussen de 0,30m tot 1m. De gemeente Lelystad zal een havendam gaan aanleggen die ook als golfbreker zal functioneren. Op dat gedeelte hoeft de dijk niet verhoogd te worden. De pier en de reeds aanwezige golfbreker zullen deels bij het waterschap in beheer en onderhoud komen. Hierover moeten met rijkswaterstaat en de gemeente nog afspraken worden gemaakt.

Na vaststelling van de plannen door het waterschap en goedkeuring door de provincie kan tot uitvoering worden overgegaan. Naar verwachting zal dat in april/mei van dit jaar zin. In het voorjaar zullen er in de Noordoostpolder twee informatieavonden over het dijkversterkingsproject worden gehouden.