Opel's nieuwe Astra Cabrio beleeft zijn wereldpremière tijdens de autotentoonstelling van Genève die volgend jaar van 1 tot 11 maart wordt gehouden. Deze ruime cabriolet zal standaard zijn uitgerust met een volledig elektrisch neerklapbare soft-top. Slechts een druk op de knop is voldoende om het dak te openen dan wel te sluiten. De mogelijkheid bestaat zelfs om dit door middel van de afstandsbediening te doen.

Door de zeer uitgebreide standaarduitrusting is de Astra Cabrio uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over vier volwaardige zitplaatsen, veel binnenruimte, een grote kofferbak, het sportieve DSA (Dynamic Safety) onderstel en een keuze uit drie krachtige en toch zuinige zestienkleps Ecotec-motoren. De topversie van de Astra Cabrio heeft een 147 pk sterke 2,2 liter zestienklepper. De Astra Cabrio komt begin 2002 op de Nederlandse markt.

De elegante vormgeving van de Astra Cabrio is op papier gezet door ontwerpers van Opel en Bertone. Samen hebben zij een sportief en stijlvol ontwerp gecreëerd dat extra oogstrelend is met de kap naar beneden. Met de soft-top in zijn opbergruimte is er helemaal niets dat de elegante, naar oplopende taillelijn verstoort. Niets, zelfs geen dak, zichtbare rol beugel of driehoekig ruitje bij de deur, doet afbreuk aan het strakke lijnenspel of staat een perfect uitzicht, 360 graden rond, in de weg. Carrosseriedelen als spiegels, deurklinken en ski rts zijn in de kleur van het plaatwerk gespoten. De donkere achterlichten en de verchroomde strip op het kofferdeksel benadrukken het exclusieve uiterlijk van deze open-air Astra.

Astra Cabrio rijders kunnen werkelijk razendsnel op de eerste zonnestralen reageren. De elektrisch te bedienen soft-top is standaard, een absolute primeur in dit marktsegment. De kap openen is simpel: draai de D-vormige hendel in het dak 90 graden en druk de soft-top iets omhoog. Vervolgens is een druk op de in de middenconsole gesitueerde knop voldoende om het dak te openen en automatisch onder de metalen afdekplaat te laten opvouwen. Openen of sluiten neemt niet meer dan 30 seconden in beslag.

Voor nog meer gebruiksgemak hebben de technici van Opel's International Technical Development Center (ITDC) in Rûsselsheim een afstandsbediening voor de uit drie lagen bestaande soft top ontwikkeld. Door een van de knoppen van de in de sleutel ondergebrachte centrale portiervergrendeling langer dan twee seconden ingedrukt te houden, wordt dak automatisch geopend of gesloten.

De Astra Cabrio is vooral en in eerste instantie ontworpen voor liefhebbers van open rijden. Daarnaast heeft hij alle voordelen van een auto uit de compact klasse die het hele jaar door gebruikt kan worden. De stijlvolle Cabrio heeft vier volwaardige zitplaatsen in een ruim interieur met meer dan voldoende beenruimte voor de achterpassagiers.

De bewegingsvrijheid dankt hij aan de lange wielbasis van 2606 millimeter (totale lengte 4267 mm). Er is meer dat dagelijks gebruik aangenaam maakt. De elektrisch verwarmde achterruit is gemaakt van krasbestendig glas. En ondanks de opbergruimte voor de soft-top is de kofferbak met een inhoud van 330 liter (volgens VDA testmethode) groter dan je in deze klasse zou verwachten. De opbergbak is er niet alleen voor het dak, hij zorgt tevens voor extra stijfheid van de carrosserie. Nog een handige voorziening is het windscherm dat op rails is geplaatst en zich makkelijk en snel in de kofferbak laat opbergen. De voorziening is zo altijd voorhanden maar zal nimmer in de weg zitten. Het skiluik tussen de twee achterstoelen is groot genoeg voor twee paar ski's of een snowboard.

Naast de comfortabele voorzieningen als elektrische dakbediening en de op afstand te bedienen centrale portiervergrendeling beschikt de Cabrio tevens over elektrische ramen voor en achter, sportstoelen met een easy-entry systeem en geheugen en een stuurwiel dat axiaal en in hoogte verstelbaar is. Lederen bekleding en een windscherm worden eveneens leverbaar. Het infotainmentsysteem zet eveneens een nieuwe standaard. De meest uitgebreide installatie, de NCDR 1500 combineert een topkwaliteit geluidsinstallatie met een geïntegreerde CD wisselaar voor vier CD's, een navigatiesysteem en een ingebouwde handsfree GSM telefoon.

Het uitgebreide veiligheidspakket omvat onder meer Active Head Restraints (actieve hoofdsteunen) op de voorstoelen, dit om het risico van een whiplash tot het minimum te beperken, Opel's gepatenteerde 'Pedal release System' dat verwonding aan de voeten en of onderbenen moet voorkomen in geval van een zwaar frontaal ongeluk, airbags voor, side-airbags (tegen meerprijs), driepuntsgordels voor alle vier de stoelen en gordelspanners voor. De verstevigde A-stijlen en de met schuim beklede, stalen hoofdsteunframes achter, moeten bescherming bieden bij over de kop slaan.

Kopers van de Astra Cabrio kunnen kiezen uit drie krachtige Ecotec-motoren. Alle met vier kleppen per cilinder: de 74kW/100 pk sterke 1,6 liter viercilinder, de 1.8 met 92kW/125 pk en de soepele, volledig uit aluminium gemaakte 2.2 met 108kW/147 pk de goed is voor een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Alle drie de motoren blinken uit wat betreft trekkracht, prestaties en gunstig brandstofverbruik.

De Cabrio beschikt natuurlijk over Astra's DSA-onderstel dat een uitstekende wegligging combineert met actieve veiligheid. ABS is standaard op alle modellen, TC Plus (elektronische tractie controle) komen standaard op de 1.8 en de 2.2.

De productie van de Astra Cabrio vindt evenals die van de Coupe plaats bij de gerenommeerde, Italiaanse ontwerper en carrosseriebouwer Bertone. Zoals elk lid van de Astra-familie komt de Cabrio met een garantie van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit. De Cabrio zal net als zijn eveneens in Grugliasco bij Turijn gebouwde voorganger, succesvol blijken te zijn. Van de vorige cabriolets op basis van de Astra (1993-1999) en de Kadett (1987-1993) zijn meer dan 100.000 exemplaren verkocht.

Opel Brand Director Alain Uyttenhoven hierover: ,,Opel heeft een lange cabriolet traditie. De Lutzmann Motor Vehicle uit 1899 was de eerste open auto door Opel gebouwd. Nu introduceren wij met de Astra Cabrio een erg attractief model. Hij ziet er uit als duurdere en grotere cabriolets, biedt uitstekende rij eigenschappen en heeft een uitgebreide uitrusting die het mogelijk maakt om comfortabel dagelijks met een cabriolet te kunnen rijden."

De Astra Cabrio wordt niet eerder in Nederland verwacht dan in het voorjaar van 2002. De prijs van de Cabrio is nog niet bekend.