Opel's nieuwe Astra Cabrio beleeft zijn wereldpremière tijdens de autotentoonstelling van Genève die volgend jaar van 1 tot 11 maart wordt gehouden. Deze ruime cabriolet zal standaard zijn uitgerust met een volledig elektrisch neerklapbare soft-top. Slechts een druk op de knop is voldoende om het dak te openen dan wel te sluiten. De mogelijkheid bestaat zelfs om dit door middel van de afstandsbediening te doen.
Door de zeer uitgebreide standaarduitrusting is de Astra Cabrio uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over vier volwaardige zitplaatsen, veel binnenruimte, een grote kofferbak, het sportieve DSA (Dynamic Safety) onderstel en een keuze uit drie krachtige en toch zuinige zestienkleps Ecotec-motoren. De topversie van de Astra Cabrio heeft een 147 pk sterke 2,2 liter zestienklepper. De Astra Cabrio komt begin 2002 op de Nederlandse markt.
De elegante vormgeving van de Astra Cabrio is op papier gezet door ontwerpers van Opel en Bertone. Samen hebben zij een sportief en stijlvol ontwerp gecreëerd dat extra oogstrelend is met de kap naar beneden. Met de soft-top in zijn opbergruimte is er helemaal niets dat de elegante, naar oplopende taillelijn verstoort. Niets, zelfs geen dak, zichtbare rol beugel of driehoekig ruitje bij de deur, doet afbreuk aan het strakke lijnenspel of staat een perfect uitzicht, 360 graden rond, in de weg. Carrosseriedelen als spiegels, deurklinken en ski rts zijn in de kleur van het plaatwerk gespoten. De donkere achterlichten en de verchroomde strip op het kofferdeksel benadrukken het exclusieve uiterlijk van deze open-air Astra.
Astra Cabrio rijders kunnen werkelijk razendsnel op de eerste
zonnestralen reageren. De elektrisch te bedienen soft-top is
standaard, een absolute primeur in dit marktsegment. De kap openen is
simpel: draai de D-vormige hendel in het dak 90 graden en druk de
soft-top iets omhoog. Vervolgens is een druk op de in de middenconsole
gesitueerde knop voldoende om het dak te openen en automatisch onder
de metalen afdekplaat te laten opvouwen. Openen of sluiten neemt niet
meer dan 30 seconden in beslag.
Voor nog meer gebruiksgemak hebben de technici van Opel's
International Technical Development Center (ITDC) in Rûsselsheim een
afstandsbediening voor de uit drie lagen bestaande soft top
ontwikkeld. Door een van de knoppen van de in de sleutel
ondergebrachte centrale portiervergrendeling langer dan twee seconden
ingedrukt te houden, wordt dak automatisch geopend of gesloten.
De Astra Cabrio is vooral en in eerste instantie ontworpen voor
liefhebbers van open rijden. Daarnaast heeft hij alle voordelen van
een auto uit de compact klasse die het hele jaar door gebruikt kan
worden. De stijlvolle Cabrio heeft vier volwaardige zitplaatsen in een
ruim interieur met meer dan voldoende beenruimte voor de
achterpassagiers.
De bewegingsvrijheid dankt hij aan de lange wielbasis van 2606
millimeter (totale lengte 4267 mm). Er is meer dat dagelijks gebruik
aangenaam maakt. De elektrisch verwarmde achterruit is gemaakt van
krasbestendig glas. En ondanks de opbergruimte voor de soft-top is de
kofferbak met een inhoud van 330 liter (volgens VDA testmethode)
groter dan je in deze klasse zou verwachten. De opbergbak is er niet
alleen voor het dak, hij zorgt tevens voor extra stijfheid van de
carrosserie. Nog een handige voorziening is het windscherm dat op
rails is geplaatst en zich makkelijk en snel in de kofferbak laat
opbergen. De voorziening is zo altijd voorhanden maar zal nimmer in de
weg zitten. Het skiluik tussen de twee achterstoelen is groot genoeg
voor twee paar ski's of een snowboard.
Naast de comfortabele voorzieningen als elektrische dakbediening en de
op afstand te bedienen centrale portiervergrendeling beschikt de
Cabrio tevens over elektrische ramen voor en achter, sportstoelen met
een easy-entry systeem en geheugen en een stuurwiel dat axiaal en in
hoogte verstelbaar is. Lederen bekleding en een windscherm worden
eveneens leverbaar. Het infotainmentsysteem zet eveneens een nieuwe
standaard. De meest uitgebreide installatie, de NCDR 1500 combineert
een topkwaliteit geluidsinstallatie met een geïntegreerde CD wisselaar
voor vier CD's, een navigatiesysteem en een ingebouwde handsfree GSM
telefoon.
Het uitgebreide veiligheidspakket omvat onder meer Active Head
Restraints (actieve hoofdsteunen) op de voorstoelen, dit om het risico
van een whiplash tot het minimum te beperken, Opel's gepatenteerde
'Pedal release System' dat verwonding aan de voeten en of onderbenen
moet voorkomen in geval van een zwaar frontaal ongeluk, airbags voor,
side-airbags (tegen meerprijs), driepuntsgordels voor alle vier de
stoelen en gordelspanners voor. De verstevigde A-stijlen en de met
schuim beklede, stalen hoofdsteunframes achter, moeten bescherming
bieden bij over de kop slaan.
Kopers van de Astra Cabrio kunnen kiezen uit drie krachtige
Ecotec-motoren. Alle met vier kleppen per cilinder: de 74kW/100 pk
sterke 1,6 liter viercilinder, de 1.8 met 92kW/125 pk en de soepele,
volledig uit aluminium gemaakte 2.2 met 108kW/147 pk de goed is voor
een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Alle drie de motoren blinken
uit wat betreft trekkracht, prestaties en gunstig brandstofverbruik.
De Cabrio beschikt natuurlijk over Astra's DSA-onderstel dat een
uitstekende wegligging combineert met actieve veiligheid. ABS is
standaard op alle modellen, TC Plus (elektronische tractie controle)
komen standaard op de 1.8 en de 2.2.
De productie van de Astra Cabrio vindt evenals die van de Coupe plaats
bij de gerenommeerde, Italiaanse ontwerper en carrosseriebouwer
Bertone. Zoals elk lid van de Astra-familie komt de Cabrio met een
garantie van 12 jaar tegen doorroesten van binnenuit. De Cabrio zal
net als zijn eveneens in Grugliasco bij Turijn gebouwde voorganger,
succesvol blijken te zijn. Van de vorige cabriolets op basis van de
Astra (1993-1999) en de Kadett (1987-1993) zijn meer dan 100.000
exemplaren verkocht.
Opel Brand Director Alain Uyttenhoven hierover: ,,Opel heeft een lange
cabriolet traditie. De Lutzmann Motor Vehicle uit 1899 was de eerste
open auto door Opel gebouwd. Nu introduceren wij met de Astra Cabrio
een erg attractief model. Hij ziet er uit als duurdere en grotere
cabriolets, biedt uitstekende rij eigenschappen en heeft een
uitgebreide uitrusting die het mogelijk maakt om comfortabel dagelijks
met een cabriolet te kunnen rijden."
De Astra Cabrio wordt niet eerder in Nederland verwacht dan in het
voorjaar van 2002. De prijs van de Cabrio is nog niet bekend.