Inleiding
Dames en heren, allereerst wens ik iedereen, zover ik dat nog niet
persoonlijk heb gedaan, een bijzonder voorspoedig 2001.
Vanaf 1 januari is ons korps in zijn geheel te zien en te volgen op het Internet. Alles wat wij doen, is aan het eind van de dag in de vorm van persberichten op Internet na te lezen.
Verder kunt u op het Internet zien dat de gebiedsmentor meer nog dan
voorheen een sleutelfiguur in onze organisatie is. Onze 52
gebiedsmentoren staan prominent met naam en foto op de digitale
snelweg en iedere burger weet hem of haar nu ook langs die weg te
vinden. Daarmee is onze openheid en transparantie zo mogelijk nog
groter geworden en daarmee natuurlijk ook de herkenbaarheid van onze
organisatie.
De uitdaging
Het nieuwe jaar wordt een jaar waarin we weer een paar fikse noten te
kraken hebben. Vier belangrijke speerpunten wil ik noemen:
- Samen met de gemeente Venlo en met het Openbaar Ministerie starten
we dit jaar in Venlo een groot drugsproject. Dat is een omvangrijke
klus. We hebben daar veel geld voor gekregen. Andere steden zullen
onze inspanningen op de voet volgen. We hebben ons daar echt te
bewijzen. Met alle mogelijke middelen en met de grootst mogelijke
inzet zullen we de stad heroveren op de dealers en de runners en
ontdoen van de overlast en de criminaliteit die daarmee gepaard gaat.
De stad wordt er leefbaarder en veiliger door.
- Een ander belangrijk speerpunt is de verkeersveiligheid. Het
afgelopen jaar hebben we in het project Samen minder letterlijk al
flink aan de weg getimmerd, met name op de N-wegen. Maar dat is niet
genoeg. Ondanks onze inspanningen, was het jaar 2000 een zwart jaar
voor de verkeersveiligheid. We hadden maar liefst 65 doden te
betreuren, dat zijn er 20 meer dan vorig jaar en 10 meer dan in 1998.
We zijn dan ook blij dat we in de loop van het nieuwe jaar met extra
middelen een groot regionaal project Verkeershandhaving kunnen
starten, met ruime verdubbeling van de inzet. Het gaat om de
verkeersveiligheid.
- Het afgelopen jaar is veel energie gestoken in de verbetering van de
situatie van de Vreemdelingendienst. Het komend jaar krijgt dit zijn
beslag in de realisatie van één centraal loket bij gemeenten, waar
alle intake handelingen met betrekking tot vreemdelingen worden
uitgevoerd. Daarnaast frontoffices op de diverse locaties en één
centrale backoffice. We hopen verder met een uitbreiding van de
capaciteit de wachttijden voor de meer dan 20.000 vreemdelingen in
deze regio, dit jaar zeker te halveren.
- Er is in 1999 een heel nieuw Servicecentrum ingericht om de meer dan
een miljoen telefoontjes per jaar zo snel en zo goed mogelijk af te
handelen. Een heel nieuw team van telefonisten wordt daarvoor het
komend jaar verder ingewerkt en getraind. De inrichting van
backoffices bij de afdelingen moet de serviceverlening daarnaast ten
goede komen.
- Gekoppeld hieraan, zullen we het komend jaar ook de noodhulp zo
efficiënt mogelijk organiseren. Door deze efficiëntere organisatie
zullen we meer en beter gebiedsgebonden kunnen werken. Ons korps hecht
veel belang aan de politiezorg dicht bij de burger. Het zij nog eens
benadrukt, de gebiedsmentoren zijn de ambassadeurs van ons korps. Dat
wil zeggen, vooruitgeschoven post, eerste aanspreekpunt en, net als
een echte ambassadeur, ook dikwijls diplomaat, die vele belangen tegen
elkaar afweegt. Hij regisseert de politiezorg in zijn gebied. Hij weet
wat er speelt.
Vervolg Nieuwjaarstoespraak korpschef drs B. van Baarle
Het gezag
Bij het functioneren van de politie is al snel aan de orde of er
sprake is van de aan- of afwezigheid van voldoende gezag. Bij gezag
onderscheid ik twee beelden; ten eerste het gezag van de individuele
politieambtenaar en ten tweede het gezag van de politie als uitvoerend
orgaan van de overheid. Het moge duidelijk zijn dat beide elkaar
beïnvloeden.
Het gezag van de individuele politieambtenaar
Het gezag van de individuele politieambtenaar wordt bepaald door de
vakbekwaamheid, het optreden en het gedrag.
- Nu er een ingrijpende verandering van het politieonderwijs voor de
deur staat, zal er extra energie, geld en aanpassingsvermogen gevraagd
worden. Er is achterstand opgelopen; er moet meer ruimte voor
opleiding gemaakt worden, maar dat gaat ten koste van operationele
capaciteit! Een lastig dilemma. Thans wordt 6% van de beschikbare tijd
en bijna 1,5 miljoen van het beschikbare geld in opleidingen gestopt.
Het zal meer worden!
- Het optreden van individuele politieambtenaren is bepalend voor het
gezag dat wordt verkregen. Optreden moet overtuigend, doortastend,
voorspelbaar en consequent zijn en moet een bijdrage leveren aan
leefbaarheid en vooral aan veiligheid. Dat is het resultaat; daarop
worden wij ook beoordeeld. De politie mag wat meer de baas op straat
spelen. Zij gaat immers met de hulp van anderen over de veiligheid.
Alhoewel er de laatste jaren zeker een positieve ontwikkeling valt
waar te nemen is er op dit vlak nog winst te boeken. Het gaat daarbij
om zaken als meer uit de auto, mensen aanspreken op hun gedrag, je
eigen optreden verklaren, voor velen meer processen verbaal maken,
enz. Er uithalen wat erin zit! Alles onder het motto vriendelijk als
het kan, streng als het moet!
- Ook het eigen gedrag heeft nauw te maken met het gezag dat men heeft
en uitstraalt. Goed voorbeeld doet volgen. Bij deze invalshoek passen
aspecten als aandacht, interesse, serieus nemen, fatsoen,
onpartijdigheid, enz. Een vertegenwoordiger van het gezag past ook het
goed dragen van het uniform; dat betekent dus met de pet op! De
politieambtenaar wordt zo beter gezien en herkend, spreekt aan en
wordt aangesproken. Zo bezien is de pet ook een begin van veiligheid
voor de burger, maar zeker ook voor de politie en dat geldt niet
alleen tijdens het EK 2000 of een bezoek van de koningin.
Het gezag van de politie als uitvoerend orgaan van de overheid.
Het gezag van de politie als uitvoerend orgaan van de overheid heeft veel te maken met zaken als de hoeveelheid blauw op straat, wachttijden bij de vreemdelingendienst, reactietijden bij noodhulp verzoeken, de hoeveelheid ondervonden overlast, het aantal plankzaken, de mate van aandacht voor veel voorkomende criminaliteitsvormen, bestrijding van rellen, het optreden bij calamiteiten, enz.
Kijkend naar dit aspect van gezag moet de politie roeien met de riemen die zij heeft gekregen. De beoordeling van haar prestaties moeten daar ook tegen worden afgezet. Van een vier zonder moeten niet dezelfde prestaties verwacht worden als van een acht met. Wel mag de sterkst mogelijke opstelling en de beste indeling van de race verwacht worden.
Recente veranderingen zijn o.a. de succesvolle geïntegreerde aanpak van de jeugdproblematiek, de gebiedsgerichte aanpak van het politiewerk en de intensievere aanpak van de verkeersveiligheid.
Toch moet iedereen, met name de overheid, de politiek, zij die over de politie gaan zich realiseren dat je niet meer van de politie mag vragen dan je er instopt. Dat demotiveert; dat breekt het gezag af.
In het algemeen gezien is er sprake van een grote regeldichtheid, een
toenemende neiging om regels aan je laars te lappen en derhalve een
groeiende behoefte aan toezicht, controle en repressief optreden. De
politie Limburg Noord heeft niet voor niets succesvolle projecten als
Roer je Mond en Straatmaat uitgevoerd, om zo de touwtjes aan te
trekken.
Maar teveel wordt nog aan de politie overgelaten. Zeker buiten
kantooruren fungeert de politie nog te veel als maatschappelijk
vangnet!
Duidelijkheid over wat er verwacht mag worden heeft een positieve
invloed op het beeld en het gezag van de politie. Politiezorg is zo
moge duidelijk zijn een schaars product.
Vergelijkingen gaan eigenlijk altijd mank, maar ter illustratie toch
de volgende getallen:
Amsterdam-Amstelland heeft 1 agent op 175 inwoners;
West Europa heeft gemiddeld 1 agent op 300 inwoners.
Nederland gemiddeld 1 agent op 400 inwoners.
Noord- en Midden-Limburg 1 agent op 475 inwoners!
Het is ook maar wat wij er voor over hebben!
Tot slot
Het terugdringen van de criminaliteit.
Het bevorderen van de verkeersveiligheid.
Het verlenen van directe hulp in noodgevallen.
Het samen met anderen werken aan leefbaarheid en veiligheid.
Dat zijn de taken waar we voor staan.
Als ik dit zo opsom besef ik weer wat een bijzonder vak wij hebben.
Met zoveel boeiende kanten, met zoveel afwisselling en met een
waardevolle maatschappelijke functie. Kortom: een vak waar je trots op
kunt zijn.
Laat die trots ook tot uitdrukking komen in uw werk. Laat zien dat U
staat voor uw maatschappelijke taak. Alle 1100 medewerkers van de
regio Limburg-Noord willen zich optimaal inspannen om het in 2001 nog
veiliger te maken.
Dames en heren, ik wens U naast veiligheid vooral ook gezondheid en
geluk toe. Niet alleen in uw werk, maar ook in uw persoonlijk leven,
voor uzelf en voor uw partner en familie.
Burg van Baarle
Korpschef politie Limburg-Noord