Politiebericht Limburg-Noord: Venlo 4-01-2001

Inleiding

Dames en heren, allereerst wens ik iedereen, zover ik dat nog niet persoonlijk heb gedaan, een bijzonder voorspoedig 2001.

Vanaf 1 januari is ons korps in zijn geheel te zien en te volgen op het Internet. Alles wat wij doen, is aan het eind van de dag in de vorm van persberichten op Internet na te lezen.

Verder kunt u op het Internet zien dat de gebiedsmentor meer nog dan voorheen een sleutelfiguur in onze organisatie is. Onze 52 gebiedsmentoren staan prominent met naam en foto op de digitale snelweg en iedere burger weet hem of haar nu ook langs die weg te vinden. Daarmee is onze openheid en transparantie zo mogelijk nog groter geworden en daarmee natuurlijk ook de herkenbaarheid van onze organisatie.

De uitdaging

Het nieuwe jaar wordt een jaar waarin we weer een paar fikse noten te kraken hebben. Vier belangrijke speerpunten wil ik noemen:


- Samen met de gemeente Venlo en met het Openbaar Ministerie starten we dit jaar in Venlo een groot drugsproject. Dat is een omvangrijke klus. We hebben daar veel geld voor gekregen. Andere steden zullen onze inspanningen op de voet volgen. We hebben ons daar echt te bewijzen. Met alle mogelijke middelen en met de grootst mogelijke inzet zullen we de stad heroveren op de dealers en de runners en ontdoen van de overlast en de criminaliteit die daarmee gepaard gaat. De stad wordt er leefbaarder en veiliger door.


- Een ander belangrijk speerpunt is de verkeersveiligheid. Het afgelopen jaar hebben we in het project Samen minder letterlijk al flink aan de weg getimmerd, met name op de N-wegen. Maar dat is niet genoeg. Ondanks onze inspanningen, was het jaar 2000 een zwart jaar voor de verkeersveiligheid. We hadden maar liefst 65 doden te betreuren, dat zijn er 20 meer dan vorig jaar en 10 meer dan in 1998.

We zijn dan ook blij dat we in de loop van het nieuwe jaar met extra middelen een groot regionaal project Verkeershandhaving kunnen starten, met ruime verdubbeling van de inzet. Het gaat om de verkeersveiligheid.


- Het afgelopen jaar is veel energie gestoken in de verbetering van de situatie van de Vreemdelingendienst. Het komend jaar krijgt dit zijn beslag in de realisatie van één centraal loket bij gemeenten, waar alle intake handelingen met betrekking tot vreemdelingen worden uitgevoerd. Daarnaast frontoffices op de diverse locaties en één centrale backoffice. We hopen verder met een uitbreiding van de capaciteit de wachttijden voor de meer dan 20.000 vreemdelingen in deze regio, dit jaar zeker te halveren.


- Er is in 1999 een heel nieuw Servicecentrum ingericht om de meer dan een miljoen telefoontjes per jaar zo snel en zo goed mogelijk af te handelen. Een heel nieuw team van telefonisten wordt daarvoor het komend jaar verder ingewerkt en getraind. De inrichting van backoffices bij de afdelingen moet de serviceverlening daarnaast ten goede komen.


- Gekoppeld hieraan, zullen we het komend jaar ook de noodhulp zo efficiënt mogelijk organiseren. Door deze efficiëntere organisatie zullen we meer en beter gebiedsgebonden kunnen werken. Ons korps hecht veel belang aan de politiezorg dicht bij de burger. Het zij nog eens benadrukt, de gebiedsmentoren zijn de ambassadeurs van ons korps. Dat wil zeggen, vooruitgeschoven post, eerste aanspreekpunt en, net als een echte ambassadeur, ook dikwijls diplomaat, die vele belangen tegen elkaar afweegt. Hij regisseert de politiezorg in zijn gebied. Hij weet wat er speelt.

Vervolg Nieuwjaarstoespraak korpschef drs B. van Baarle

Het gezag

Bij het functioneren van de politie is al snel aan de orde of er sprake is van de aan- of afwezigheid van voldoende gezag. Bij gezag onderscheid ik twee beelden; ten eerste het gezag van de individuele politieambtenaar en ten tweede het gezag van de politie als uitvoerend orgaan van de overheid. Het moge duidelijk zijn dat beide elkaar beïnvloeden.

Het gezag van de individuele politieambtenaar

Het gezag van de individuele politieambtenaar wordt bepaald door de vakbekwaamheid, het optreden en het gedrag.


- Nu er een ingrijpende verandering van het politieonderwijs voor de deur staat, zal er extra energie, geld en aanpassingsvermogen gevraagd worden. Er is achterstand opgelopen; er moet meer ruimte voor opleiding gemaakt worden, maar dat gaat ten koste van operationele capaciteit! Een lastig dilemma. Thans wordt 6% van de beschikbare tijd en bijna 1,5 miljoen van het beschikbare geld in opleidingen gestopt. Het zal meer worden!


- Het optreden van individuele politieambtenaren is bepalend voor het gezag dat wordt verkregen. Optreden moet overtuigend, doortastend, voorspelbaar en consequent zijn en moet een bijdrage leveren aan leefbaarheid en vooral aan veiligheid. Dat is het resultaat; daarop worden wij ook beoordeeld. De politie mag wat meer de baas op straat spelen. Zij gaat immers met de hulp van anderen over de veiligheid. Alhoewel er de laatste jaren zeker een positieve ontwikkeling valt waar te nemen is er op dit vlak nog winst te boeken. Het gaat daarbij om zaken als meer uit de auto, mensen aanspreken op hun gedrag, je eigen optreden verklaren, voor velen meer processen verbaal maken, enz. Er uithalen wat erin zit! Alles onder het motto vriendelijk als het kan, streng als het moet!


- Ook het eigen gedrag heeft nauw te maken met het gezag dat men heeft en uitstraalt. Goed voorbeeld doet volgen. Bij deze invalshoek passen aspecten als aandacht, interesse, serieus nemen, fatsoen, onpartijdigheid, enz. Een vertegenwoordiger van het gezag past ook het goed dragen van het uniform; dat betekent dus met de pet op! De politieambtenaar wordt zo beter gezien en herkend, spreekt aan en wordt aangesproken. Zo bezien is de pet ook een begin van veiligheid voor de burger, maar zeker ook voor de politie en dat geldt niet alleen tijdens het EK 2000 of een bezoek van de koningin.

Het gezag van de politie als uitvoerend orgaan van de overheid.

Het gezag van de politie als uitvoerend orgaan van de overheid heeft veel te maken met zaken als de hoeveelheid blauw op straat, wachttijden bij de vreemdelingendienst, reactietijden bij noodhulp verzoeken, de hoeveelheid ondervonden overlast, het aantal plankzaken, de mate van aandacht voor veel voorkomende criminaliteitsvormen, bestrijding van rellen, het optreden bij calamiteiten, enz.

Kijkend naar dit aspect van gezag moet de politie roeien met de riemen die zij heeft gekregen. De beoordeling van haar prestaties moeten daar ook tegen worden afgezet. Van een vier zonder moeten niet dezelfde prestaties verwacht worden als van een acht met. Wel mag de sterkst mogelijke opstelling en de beste indeling van de race verwacht worden.

Recente veranderingen zijn o.a. de succesvolle geïntegreerde aanpak van de jeugdproblematiek, de gebiedsgerichte aanpak van het politiewerk en de intensievere aanpak van de verkeersveiligheid.

Toch moet iedereen, met name de overheid, de politiek, zij die over de politie gaan zich realiseren dat je niet meer van de politie mag vragen dan je er instopt. Dat demotiveert; dat breekt het gezag af.

In het algemeen gezien is er sprake van een grote regeldichtheid, een toenemende neiging om regels aan je laars te lappen en derhalve een groeiende behoefte aan toezicht, controle en repressief optreden. De politie Limburg Noord heeft niet voor niets succesvolle projecten als Roer je Mond en Straatmaat uitgevoerd, om zo de touwtjes aan te trekken.

Maar teveel wordt nog aan de politie overgelaten. Zeker buiten kantooruren fungeert de politie nog te veel als maatschappelijk vangnet!

Duidelijkheid over wat er verwacht mag worden heeft een positieve invloed op het beeld en het gezag van de politie. Politiezorg is zo moge duidelijk zijn een schaars product.

Vergelijkingen gaan eigenlijk altijd mank, maar ter illustratie toch de volgende getallen:

Amsterdam-Amstelland heeft 1 agent op 175 inwoners;

West Europa heeft gemiddeld 1 agent op 300 inwoners.

Nederland gemiddeld 1 agent op 400 inwoners.

Noord- en Midden-Limburg 1 agent op 475 inwoners!

Het is ook maar wat wij er voor over hebben!

Tot slot

Het terugdringen van de criminaliteit.

Het bevorderen van de verkeersveiligheid.

Het verlenen van directe hulp in noodgevallen.

Het samen met anderen werken aan leefbaarheid en veiligheid.

Dat zijn de taken waar we voor staan.

Als ik dit zo opsom besef ik weer wat een bijzonder vak wij hebben. Met zoveel boeiende kanten, met zoveel afwisselling en met een waardevolle maatschappelijke functie. Kortom: een vak waar je trots op kunt zijn.

Laat die trots ook tot uitdrukking komen in uw werk. Laat zien dat U staat voor uw maatschappelijke taak. Alle 1100 medewerkers van de regio Limburg-Noord willen zich optimaal inspannen om het in 2001 nog veiliger te maken.

Dames en heren, ik wens U naast veiligheid vooral ook gezondheid en geluk toe. Niet alleen in uw werk, maar ook in uw persoonlijk leven, voor uzelf en voor uw partner en familie.

Burg van Baarle

Korpschef politie Limburg-Noord