Aston Martin keert terug op de AutoRAI

Bezoekers van de AutoRAI kunnen na Lange tijd de autos van het fameuze merk Aston Martin weer in evende lijve aanschouwen. Official Aston Martin distributor Kroymans in Hilversum zal op een fraaie stand in de Randstadhal (standnummer 09.002) de DB7 Vantage Coupe en Volante tonen. De aanwezigheid van het exclusieve Britse sportwagenmerk is een logisch gevolg van de grote belangstelling voor het merk en het verkoopsucces in de afgelopen jaren. De AutoRAI heeft er met het merk Aston Martin en twee van de meest begerens-waardige automobielen op de Nederlandse markt een regelrechte primeur bij.

Ook in Nederland kiezen steeds meer kapitaalkrachtige autoliefhebbers voor een Aston Martin. Zij vallen voor het elegante, ingetogen uiterlijk, de grote mate van exclusiviteit en de fantastische rijeigenschappen. Van de in 1999 geïntroduceerde Vantage werden reeds ca. 40 exemplaren verkocht. Daarmee wordt het Nederlandse straatbeeld steeds fraaier en is Kroymans van mening dat het merk niet langer meer mag ontbreken op de tweejaarlijkse autotentoonstelling in Amsterdam.

Sinds 1914
De geschiedenis van Aston Martin gaat terug tot 1914. De merknaam ontstond toen Lionel Martin na een succesvolle deelname met een omgebouwde Singer aan een heuvelklim in het Britse Aston Clinton, een prototype van een eigen auto bouwde. In 1921 won een Aston Martin races op onder meer Brooklands en werd een race in Le Mans afgesloten met een zesde plaats. Sindsdien kende het merk een historie met klinkende autosportoverwinningen zoals de zege in Le Mans in 1959 met de DBR1. En met de constructie van automobielen die nu tot de mooiste worden gerekend in ruim een eeuw autohistorie. Aston Martin bleef altijd een merk voor de happy few. Voor mensen die de hoogste eisen stellen aan exclusi-viteit, stijl, kwaliteit en prestaties. Bij het grote publiek werd Aston Martin vooral bekend als het favoriete merk van geheim agent 007 in de James Bond-lilms.

Ongeëvenaard
Aston Martin behoort inmiddels samen met Jaguar, Daimler, LandRover en Volvo tot de Premier Automotive Group van Ford en is onder leiding van de nieuwe topman Dr. Ulrich Bez sterker en leven-diger dan ooit. Nadat in 1998 het prototype Project Vantage werd getoond, verscheen in 1999 de DB7 Vantage, voorzien van een volledig nieuwe lichtmetalen Vi 2-motor met 6 liter inhoud. In 2001 debuteert een nieuw, spectaculair topmodel: de Aston Martin V12 Vanquish. De DB7 wordt gebouwd in de moderne productiefaciliteit in Blotham. Een unieke Britse fabriek, waar robots en handwerklieden elkaar aanvullen en waar alle auto's volledig op maat naar de wensen van cliënten worden gemaakt. Want nog steeds levert Aston Martin auto's met een ongeëvenaarde combinatie van elegante vormen, een afwerking met het mooiste leder en notenhout, eerlijk handwerk en buitengewone prestaties, perfect afgestemd op de wensen en de smaak van de veeleisende cliënt.

Fameuze Vantage
Op de Kroymans-stand in de Randstadhal zal alle aandacht uitgaan naar de DB7 Vantage. De fameuze toevoeging Vantage is sinds jaar en dag voorbehouden aan de allersnelste Aston Martin-modellen en is daarmee uitgegroeid tot een waar begrip onder autoliefhebbers. De Vantage-uitvoering van de succesvolle DB7 werd in 1999 gelanceerd. Uiterlijk onderscheidt de Vantage zich door een neus waarin nog duidelijker de historische kenmerken van Aston Martin terugkomen, brede dorpels en 18 inch velgen. De RAI-stand van Kroymans zal worden gesierd door een zilvergrijze coupé en een groene cabriolet, bij Aston Martin traditiegetrouw Volante genoemd.

Eerste V12
De DB7 Vantage is het eerste twaalfcilindermodel in de historie van Aston Martin. De V12 is speciaal voor Aston Martin ontwikkeld, in samenwerking met het moederconcern Ford en motorenspecialist Cosworth. De high-tech motor met een inhoud van 6.0 liter is geheel uit aluminium opgetrokken en biedt vier bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en een zeer geavanceerd Visteon EEC V--motormanagement. Het topvermogen bedraagt 309 kW/420 pk bij 6.000 tpm; het maximum koppel ligt op 540 Nm bij 5.000 tpm. Hiermee behaalt de DB7 Vantage een topsnelheid van liefst 298 km/uur voor de handgeschakelde coupé. De acceleratie van 0-100 km/uur verloopt in slechts 5,0 seconden. De Volante is even snel in de acceleratie maar diens topsnelheid is vanwege de hogere luchtweerstand 266 km/u. Fraaie cijfers, maar de kopers van een Aston Martin voelen zich met name aangesproken door de ongekend soepele en onopvallende wijze waarop deze prestaties worden bereikt. Juist daarin onderscheidt Aston Martin zich van de concurrentie. De fabuleuze V12 kan worden gekozen met een handgeschakelde zesversnellingsbak, auto-maat of een ZF Touchtronic-automaat met vijf versnellingen met bediening op het stuurwiel.

Cosworth
Motorblok en cilinderkop worden bij Cosworth in dezelfde gieterij vervaardigd waar ook de V10 Formule 1-motoren en de V8 Indy-motoren worden gebouwd. De DB7 Vantage is door Aston Martin voorzien van een vierkanaals ABS en van geventileerde Brembo-schijfremmen met aan de voor-zijde een enorme diameter van 355 millimeter. De auto rolt op 18 inch velgen met speciaal ontwikkelde Bridgestone S02-banden. Voor worden 8 inch brede velgen toegepast met 245/40 ZR 18-banden, achter 9 inch velgen met 265/35 R 18-banden. De tractie wordt geregeld via Electronic Traction Control. Voor de wielophanging is aan de voorzijde gekozen voor een nieuw Double Wishbone-systeem terwijl de achterwielophanging werd aangevuld met een extra horizontale reactie-arm. Bilstein schokdempers en gewijzigde schroefveren vervolmaken dit onderstel.

Gran Turismo
De DB7, met een jaarproductie van maximaal 850 exemplaren het inmiddels meest verkochte model in de roemrijke Aston Martin-geschiedenis, is een Gran Turismo waarin allure, comfort en prestatie-vermogen voortdurend met elkaar om voorrang strijden. Uiterlijk is de DB7 Vantage ten opzichte van de zescilinder DB7 vooral herkenbaar aan een aanzienlijk gewijzigd front. Designer Ian Callum tekende een nieuwe voorspoiler met grote koelopening, op de hoeken van de neus geplaatste lichtcombinaties met geïntegreerde verstralers, iets gewijzigde dorpels en een veranderde achterkant waarin de fors bemeten uit-laatpijpen zijn opgenomen. In het interieur van de DB7 Vantage vinden we naast de bekende luxe voor-zieningen onder meer elektrisch te verwarmen en met Connolly leder beklede kuipstoelen en een zeer hoogwaardige Alpine audio-installatie. Bijzonder is dat de auto niet wordt gestart door de contactsleutel om te draaien, maar door een rode knop op de middenconsole in te drukken. Een subtiele verwijzing naar Aston Martins beroemde autosportverleden. Kortom, de Vantage is een fascinerende auto, die volledig naar de smaak van de klant wordt gebouwd. In een groot aantal verschillende kleuren voor lak en Ieder, met opties als een speciale handgemaakte kofferset of diverse houtsoorten.