Rijksuniversiteit Groningen

Een nieuw product gedijt bij intensieve interne en externe samenwerking

Door de toenemende concurrentie, de snelle technologische ontwikkelingen en de hogere eisen van klanten is het voor een bedrijf steeds belangrijker om regelmatig nieuwe producten te ontwikkelen en op de markt te zetten. Eén van de meest populaire manieren om dat te doen, is door samen te werken met leveranciers, onderzoeksinstituten, klanten en zelfs concurrenten. Op deze manier kan het bedrijf kennis en/of geld verwerven en nieuwe markten aanboren. In de praktijk blijkt die samenwerking met de 'buitenwereld' niet altijd even gemakkelijk te verlopen en onder meer afhankelijk te zijn van de manier waarop samengewerkt wordt binnen het bedrijf. Bas Hilllebrand onderzocht als eerste de relatie tussen deze twee vormen van samenwerking. Hij deed dit aan de hand van literatuuronderzoek en zes case studies van heel verschillende productontwikkelingsprojecten.

Hij constateert dat interne samenwerking inderdaad als coördinatiemechanisme functioneert voor externe samenwerking. Bedrijven die veel samenwerken met andere instellingen blijken dit succesvoller te doen als de samenwerking binnen het bedrijf effectief is. Omgekeerd kan externe samenwerking ook aanleiding zijn om binnen het bedrijf de samenwerkingsstructuren en -procedures te verbeteren. Verder blijkt interne samenwerking met name van belang te zijn wanneer bedrijven in een samenwerkingsverband veel van elkaar willen leren. Interne samenwerking is in dergelijke situaties nodig om de verkregen informatie binnen de eigen organisatie te verspreiden. Werknemers blijken overigens ten aanzien van de samenwerking met mensen van buiten dezelfde normen en waarden te hanteren als bij de samenwerking met hun directe collega's. De case studies tonen volgens Hillebrand aan dat de combinatie van een effectieve externe samenwerking en een goed lopende interne afstemming de ontwikkeling van nieuwe producten ten goede komt. Tot slot beschrijft hij drie mogelijkheden om te komen tot een dergelijke combinatie. Eerst inzetten op externe samenwerking en de werknemers al doende het belang van een betere interne afstemming laten ervaren, kan werken als eye-opener; men ervaart aan den lijve het belang van een betere interne samenwerking en is gemotiveerd om zich hier voor in te zetten. Andere opties - eerst investeren in interne samenwerking of stapje voor stapje zowel de interne als de externe samenwerking op een hoger peil brengen - lijken misschien aantrekkelijker, maar duren langer en vragen van de werknemers een grotere bereidheid en capaciteit om voortdurend te leren en zich steeds aan te passen. /AB

Bas Hillebrand (Oisterwijk, 1969) studeerde economie aan de Katholieke Universiteit Brabant. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de Faculteit Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en was verbonden aan de Onderzoekschool SOM (Systems, Organizations and Management). Sinds april 2000 werkt hij als universitair docent Marketing aan de Nijmegen Business School van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Het promotieonderzoek werd deels gesponsord door adviesbureau Buxconsult.

Datum en tijd

donderdag 4 januari 2001, 16.00 uur

Promovendus

drs. B. Hillebrand, tel. (024)361 14 07, fax (024)361 19 33, e-mail: b.hillebrand@bw.kun.nl (werk)

Proefschrift

Internal and external cooperation in product development projects

Promotor

prof.dr. P.N. Ghauri

Faculteit

bedrijfskunde

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie