Een nieuw product gedijt bij intensieve interne en externe samenwerking
Door de toenemende concurrentie, de snelle technologische
ontwikkelingen en de hogere eisen van klanten is het voor een bedrijf
steeds belangrijker om regelmatig nieuwe producten te ontwikkelen en
op de markt te zetten. Eén van de meest populaire manieren om dat te
doen, is door samen te werken met leveranciers, onderzoeksinstituten,
klanten en zelfs concurrenten. Op deze manier kan het bedrijf kennis
en/of geld verwerven en nieuwe markten aanboren. In de praktijk blijkt
die samenwerking met de 'buitenwereld' niet altijd even gemakkelijk te
verlopen en onder meer afhankelijk te zijn van de manier waarop
samengewerkt wordt binnen het bedrijf. Bas Hilllebrand onderzocht als
eerste de relatie tussen deze twee vormen van samenwerking. Hij deed
dit aan de hand van literatuuronderzoek en zes case studies van heel
verschillende productontwikkelingsprojecten.
Hij constateert dat interne samenwerking inderdaad als
coördinatiemechanisme functioneert voor externe samenwerking.
Bedrijven die veel samenwerken met andere instellingen blijken dit
succesvoller te doen als de samenwerking binnen het bedrijf effectief
is. Omgekeerd kan externe samenwerking ook aanleiding zijn om binnen
het bedrijf de samenwerkingsstructuren en -procedures te verbeteren.
Verder blijkt interne samenwerking met name van belang te zijn wanneer
bedrijven in een samenwerkingsverband veel van elkaar willen leren.
Interne samenwerking is in dergelijke situaties nodig om de verkregen
informatie binnen de eigen organisatie te verspreiden. Werknemers
blijken overigens ten aanzien van de samenwerking met mensen van
buiten dezelfde normen en waarden te hanteren als bij de samenwerking
met hun directe collega's. De case studies tonen volgens Hillebrand
aan dat de combinatie van een effectieve externe samenwerking en een
goed lopende interne afstemming de ontwikkeling van nieuwe producten
ten goede komt. Tot slot beschrijft hij drie mogelijkheden om te komen
tot een dergelijke combinatie. Eerst inzetten op externe samenwerking
en de werknemers al doende het belang van een betere interne
afstemming laten ervaren, kan werken als eye-opener; men ervaart aan
den lijve het belang van een betere interne samenwerking en is
gemotiveerd om zich hier voor in te zetten. Andere opties - eerst
investeren in interne samenwerking of stapje voor stapje zowel de
interne als de externe samenwerking op een hoger peil brengen - lijken
misschien aantrekkelijker, maar duren langer en vragen van de
werknemers een grotere bereidheid en capaciteit om voortdurend te
leren en zich steeds aan te passen. /AB
Bas Hillebrand (Oisterwijk, 1969) studeerde economie aan de Katholieke
Universiteit Brabant. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de
Faculteit Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en was
verbonden aan de Onderzoekschool SOM (Systems, Organizations and
Management). Sinds april 2000 werkt hij als universitair docent
Marketing aan de Nijmegen Business School van de Katholieke
Universiteit Nijmegen. Het promotieonderzoek werd deels gesponsord
door adviesbureau Buxconsult.
Datum en tijd
donderdag 4 januari 2001, 16.00 uur
Promovendus
drs. B. Hillebrand, tel. (024)361 14 07, fax (024)361 19 33, e-mail:
b.hillebrand@bw.kun.nl (werk)
Proefschrift
Internal and external cooperation in product development projects
Promotor
prof.dr. P.N. Ghauri
Faculteit
bedrijfskunde
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Promotie