Gemeente Rheden

Textiel

Textiel hoeft niet in de grijze container te verdwijnen. Jaarlijks zijn er verschillende acties waarvoor u uw textiel kunt opsparen. Denk bijvoorbeeld aan het Leger des Heils, De Zak van Max en het Rode Kruis.

Verder haalt Kringloopbedrijf Switch textiel bij u thuis op na telefonische afspraak, telefoonnummer (0800) 0282828. Zelf afgeven kan ook tijdens de openingsuren van de kringloopwinkel.

Op verschillende locaties in de gemeente Rheden staan textielcontainers. De textielcontainers staan naast de glascontainers. In de containers kunt u al uw oude kleding, textiel en schoenen deponeren. U moet de kleding in gesloten zakken in de container stoppen. Schoenen moeten stevig worden samengebonden.

Locaties textielcontainers:

- parkeerplaats Winkelcentrum Velperbroek

- parkeerplaats Albert Heijn, Velp

- parkeerplaats Albert Heijn, Groenestraat Rheden
- parkeerplaats Van Aldenburglaan, De Steeg
- hoek Binnenweg-Pieperslaan, Ellecom

- trottoir Albert Heijn, Calluna Dieren

- parkeerplaats Edah, Tellegenlaan Dieren

Bericht


* Het eerstvolgende spreekuur van burgemeester en wethouders is op maandag 15 januari aanstaande. U kunt tussen 17.00 en 18.00 uur zonder afspraak binnenlopen op de eerste verdieping van het gemeentehuis.
* Wilt u meer weten van de gemeente. Veel informatie is ook te vinden op onze homepage: www.rheden.nl.

* Op de eerste verdieping van het gemeentehuis is een expositie geopend rond de uitgave van de kunstkalender en agenda 2001, uitgegeven door De Alliantie in samenwerking met Diepenmaat Uitgeverij en Ontwerp.




Raad buigt zich over bestemmingsplan Kanaalweg en OZB

Hoogtepunt van de raadsvergadering van december was het bestemmingsplan Kanaalweg. Aanpassing van dit bestemmingsplan is nodig om de Kanaalweg te verbreden en dat is weer een voorwaarde om de rondweg Laag-Soeren aan te kunnen leggen. Vertegenwoordigers van Soerens Belang waren blij dat deze stap eindelijk gezet kon worden.

De inspraak voor het conceptbestemmingsplan Kanaalweg is al in 1996 van start gegaan. Dit leidde o.a. tot een Landschapsplan en tot meer aandacht voor compensatie van bos dat gekapt moest worden. Vervolgens ging het bestemmingsplan van concept naar ontwerp en lag eind 1999 ter inzage. Ook daar kwamen weer reacties op. Het plan werd opnieuw aangepast: er kwam een akoestisch onderzoek en er werd gekozen voor geluidsreducerend asfalt. Naar het fietspad en een (visuele) afscheiding met de woonwijk Dieren Noordoost werd nader onderzoek gedaan. Die laatste twee onderzoeken zijn nog niet afgerond, maar toch is het bestemmingsplan nu zo ver dat het door de gemeenteraad kon worden goedgekeurd.

In de gemeenteraad van Brummen kwam een vergelijkbaar plan twee dagen later aan de orde, voor het gedeelte van de rondweg op Brummens grondgebied. Vervolgens moet de provincie het bestemmingsplan goedkeuren. Maar daartegen kan opnieuw bezwaar worden gemaakt, zodat het nog niet zeker is wanneer het werk ook echt kan beginnen. Toch is er nu een belangrijke stap in de goede richting gezet.




COMMISSIE

Dinsdag 9 januari 2001 vergadert de commissie Welzijn, om 19.30 uur in het gemeentehuis in De Steeg.

Agendapunten zijn onder andere:


- Notulen van de openbare vergaderingen van de Commissie Welzijn van 7 november 2000 en van 30 november 2000

- Reactie Stichting MIDB en voorbereiding werkconferentie.
- Ontwerp-raadsvoorstel betreffende vaststelling Reductieregeling 2001.

- CWI ontwikkelingen.

- Stukken ter kennisneming.

- Mededelingen.

- Rondvraag.
(wijzigingen voorbehouden)




Gifbus

Vrijdag 5 januari
Velp, Noorder Parallelweg 23
van 10.00 tot 12.00 uur

Zaterdag 6 januari
Rheden, Mr. B. van Leeuwenplein
van 9.30 tot 11.00 uur
Velp, winkelcentrum Velperbroek
van 11.15 tot 12.45 uur

Bij gladheid mag de gifbus niet rijden




GLADHEID

We hebben een uitzonderlijk zacht najaar gehad. Toch is gladheid, als gevolg van ijzel en sneeuw, in deze tijd van het jaar heel gewoon. Laat u dus niet verrassen. Gladde wegen kunnen in het verkeer tot flinke overlast leiden. Files, slippartijen en blikschade zijn hiervan vaak het gevolg. Maar ook ernstiger ongevallen komen regelmatig voor.

Hieronder vindt u een aantal tips waardoor u de kans op schade en letsel kunt verkleinen.

* Zorg in de winter voor voldoende bandenprofiel
* Krab alle ruiten van uw auto goed schoon. Volsta niet met het schoonmaken van een klein stukje ruit, ook al heeft u haast
* Controleer regelmatig of uw koplampen niet besmeurd zijn met pekel
* Houdt er rekening mee dat viaducten, bruggen, toe- en afritten glad kunnen zijn bij lichte vorst, ook al is de hoofdrijbaan niet glad.
* Matig uw snelheid bij gladheid en houd meer afstand tot uw voorligger dan u gewend bent.

* Wees extra alert op de aanwezigheid van verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders, omdat het zicht vanuit de auto soms gedeeltelijk belemmerd wordt door pekel op de ruiten.

Als het glad is moet er natuurlijk wat aan gedaan worden. Maar wanneer wordt er nu gestrooid en wat moet u zelf doen?

Trottoirs
Volgens de Algemene Plaatselijke verordening van de gemeente Rheden is iedereen verplicht om het trottoir voor zijn of haar huis zelf schoon te maken. Dat betekent dat u bij gladheid moet strooien en bij sneeuw uw stoepje zoveel mogelijk sneeuwvrij moet maken. Denkt u hierbij ook aan uw oudere of slecht ter been zijnde buurtgenoten?

Openbare weg
De ARA zorgt ervoor dat de openbare wegen begaanbaar blijven. In geval van gladheid strooien zij eerst de hoofdwegen en busbanen. Daarna zijn de ontsluitingswegen van de wijken aan de beurt. Mocht het dan nog nodig zijn, dan worden de overige wegen gestrooid. De rayonbeheerders van de gemeente zorgen ervoor dat de trottoirs naar openbare gebouwen en instellingen voor ouderen gestrooid worden. Ondanks het feit dat de medewerkers van de ARA hun werk erg concientieus doen, kan het gebeuren dat bij vriesweer delen van wegen toch (weer) glad zijn. Dat u daarom moet blijven opletten, hoeven wij u waarschijnlijk niet te vertellen.




Ook met een laag inkomen
op cursus of sport

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om de reductieregeling voor mensen met een laag inkomen uit te breiden. Het is de bedoeling dat ouderen die niet met korting gebruik kunnen maken van de nieuwe regiotaxi via de regeling een vergoeding kunnen krijgen. Verder komen asielzoekers in aanmerking voor geld uit de reductie-regeling-pot. Ook de vergoeding voor zwemlessen wordt uitgereid; tot nu toe kon men geld terugkrijgen voor zwemlessen voor kinderen. Vanaf volgend jaar komen volwassenen ook in aanmerking voor een vergoeding. De gemeenteraad beslist hier in de vergadering van 25 januari over.

De gemeente Rheden kent al jaren een reductieregeling voor mensen met een laag inkomen. Door deze regeling is het mogelijk de kosten van allerlei abonnementen, cursussen en verenigingen terug te krijgen van de gemeente. Elk jaar is er 200 gulden per persoon beschikbaar. Boven op die 200 gulden kunt u ook een extra vergoeding krijgen voor bijvoorbeeld de kosten van muzieklessen, zwemlessen voor het diploma A of een Europese identiteitskaart. In een folder, die klaarligt in het gemeentehuis en de Service Centra, leest u of u in aanmerking kunt komen voor de Reductieregeling. Door gebruik te maken van de regeling kunt u een flink bedrag in uw portemonnee terugkrijgen.

Wilt u ook kwijtschelding van gemeentelijke belastingen aanvragen, dan kunt u dat het beste tegelijk met de reductie-aanvraag doen. U moet namelijk bijna dezelfde gegevens van inkomsten laten zien en invullen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Publieksbureau of de Service Centra. U kunt daar ook terecht voor hulp bij het invullen van het formulier.




OZB-tarieven voor 2001

In de laatste vergadering voor de kerst heeft de gemeenteraad de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) 2001 vastgesteld. Voor het eerst gaan er aparte tarieven gelden voor woningen en niet-woningen (bedrijven, winkels e.d.).

Op grond van de Wet Waardering onroerende zaken (Wet WOZ) zijn vorig jaar alle woningen, gebouwen en grond binnen de gemeentegrenzen opnieuw op waarde getaxeerd. Deze nieuwe taxatiewaarden gebruikt onder andere de gemeente om de hoogte van de onroerende-zaakbelastingen 2001 t/m 2004 te bepalen.
De afgelopen jaren zijn de verkoopcijfers van onroerende zaken enorm gestegen. Ten opzichte van de vorige taxatie (peildatum januari 1994) zijn de waarden van woningen ruim 90% gestegen en die van niet-woningen ruim 45%. Omdat deze percentages gemiddelden zijn, zeggen ze niets over de waardeverandering van een individueel pand. Eind februari ontvangt iedere eigenaar en gebruiker een WOZ-beschikking, die de specifieke waarde van zijn woning, gebouw of grond aangeeft.
De nieuwe WOZ-waarden vormen het uitgangspunt voor de OZB-aanslag die de inwoners van Rheden moeten betalen. Wanneer nu de gemeente het geldende OZB-tarief zou handhaven, dan zou de opbrengst van die gemeentebelasting enorm stijgen. Dit is niet de bedoeling. Daarom is voor de vaststelling van het nieuwe tarief de volgende rekensom gemaakt. De opbrengst die de gemeente wil ontvangen uit de OZB-heffingen (= opbrengst uit 2000 vermeerderd met 3%) wordt gedeeld door de totale nieuwe waarde van alle onroerende zaken in de gemeente Rheden. Uit die som volgt het nieuwe OZB-tarief. Dan blijkt dat dit tarief daalt ten opzichte van het vorig belastingjaar.

Verschillende tarieven
Tot op heden gebruikte de gemeente voor woningen en niet-woningen dezelfde tarieven. Als de gemeente dit systeem blijft gebruiken, dan gaan de eigenaren en gebruikers van woningen veel meer betalen dan eigenaren en gebruikers van bedrijven, winkels en dergelijke. Die eerste groep onroerende zaken is nu eenmaal veel meer in waarde gestegen dan de tweede groep.
De raad heeft nu verschillende tarieven vastgesteld. Dit wordt tariefdifferentiatie genoemd. De niet-woningen krijgen een hoger tarief dan de woningen. Het bedrijfsleven gaat dus meer betalen, de stijging voor de burgers blijft beperkt. De totale inkomsten voor de gemeente blijven ongeveer gelijk. Hoe dit in individuele situaties uit zal pakken, wordt eind februari duidelijk als de beschikkingen en aanslagen worden verstuurd.

OZB-tarieven voor 2001, per f 5.000 van de WOZ-waarde:
-Gebruikersbelasting : woningen f 5,96 en niet-woningen f 7,92
-Eigenarenbelastingen : woningen f 7,45 en niet-woningen f 9,90




OZB: 'Knap stuk rekenwerk'

In de raadsvergadering van 19 december stond o.a. de aanpassing van de tarieven voor de OZB (onroerende-zaakbelastingen) op de agenda. J. Boehmer (VVD) merkte op dat het voorstel 'een knap stukje rekenwerk' is. Dat was ook nodig om te zorgen dat niemand in de gemeente, bewoners noch bedrijven, benadeeld zou worden. Er waren twee aanpassingen nodig: één omdat de waarde van het onroerend goed zo hard gestegen is en een tweede omdat de waarde van bedrijfspanden minder gestegen is dan die van woningen.

De gemeente wil de totale opbrengst van de OZB bijna gelijk houden, alleen een verhoging van 3 procent is nodig om de inflatie bij te benen. Het OZB- tarief wordt in rekening gebracht per 5000 gulden van de waarde van een woning of bedrijfspand. Iemand met een woning van twee ton betaalt dus 40 maal het basistarief. Die woning van twee ton is inmiddels echter meer dan drie ton waard en diezelfde inwoner zou zonder aanpassing meer dan 60 maal het tarief moeten gaan betalen. Daarom is het tarief nu evenredig verlaagd. Het totaalbedrag dat iemand moet betalen blijft daardoor ongeveer gelijk.

In 2000 werd 79 procent van de OZB opgebracht door de bevolking en de resterende 21 procent door bedrijven. Het uitgangspunt voor 2001 en daarna was om deze verhouding in stand te houden. Een complicerende factor was dat de bedrijfspanden de afgelopen waarde minder in waarde zijn gestegen dan de woonhuizen: die stegen gemiddeld 91 % in waarde, tegen de bedrijfspanden slechts 46 procent. Als je de tarieven voor de bedrijven net zo ver zou verlagen als voor de inwoners, zouden de burgers in totaal meer OZB gaan betalen en de bedrijven minder. En dat was nou net niet de bedoeling. Daarom worden de tarieven voor bedrijven minder verlaagd dan voor de inwoners. De raad stemde hier unaniem mee in.




BOUWVERGUNNING

Voor het bouwen van een woning, kantoor, fabriek etc. is een bouwvergunning nodig. Ook voor kleinere bouwwerken is meestal een bouwvergunning nodig. Sinds 1992 bestaan er ook bouwvergunningvrije bouwwerken en daarnaast bouwwerken waarvoor een schriftelijke meldingsplicht geldt.
Meldingsplichtige bouwwerken (kleine aan- en uitbouwen, bijgebouwen, bepaalde dakkapellen e.d.) mogen pas gebouwd worden als de gemeente deze bouwwerken heeft getoetst aan bestemmingsplan en aan welstand en wanneer de gemeente schriftelijk heeft bericht dat de melding is geaccepteerd.
Bouwvergunningvrije bouwwerken zijn meestal heel klein en doen daarom de directe omgeving niet of nauwelijks kwaad.
Voor grotere verbouwingen of nieuwbouw is altijd een bouwvergunning nodig. In bepaalde gevallen is voor vergunningplichtige uitbreidingen een grondonderzoek naar eventuele verontreinigingen nodig. In het geval van nieuwbouw is een dergelijk grondonderzoek altijd noodzakelijk.
De aanvraag voor een bouwvergunning wordt getoetst aan het bestemmingsplan, bouwbesluit, bouwverordening en de redelijke eisen van welstand. Voor het bouwen in, aan of bij een monument moet altijd een bouwvergunning worden aangevraagd, ook al gaat het om een kleine verbouwing. Ook slopen en breken is aan voorwaarden gebonden en hiervoor moet in de meeste gevallen een vergunning worden aangevraagd. Een belangrijk advies: als u gaat bouwen, neem dan een deskundige in de arm. Dat kan een hoop ellende besparen. Bij grotere bouwactiviteiten is vooroverleg met Bureau Bouw- en Woningtoezicht belangrijk. Zij kunnen een bouwplan dan vast globaal op hoofdpunten toetsen. In overleg met elkaar komen zo goede plannen en tekeningen in de officiële procedure. Behalve een bouwvergunning zal voor het starten van een bedrijf, café, kantoor of kantine veelal ook een milieuvergunning of lozingsvergunning, horecavergunning, een brandveiligheidverklaring en een reclamevergunning nodig zijn. Hiervoor kunt u ook terecht bij het Publieksbureau. Voor de juiste formulieren en inlichtingen over bouwmogelijkheden, meldingen, vergunningen, bouwvergunningen, grondonderzoek, bouwverordening, subsidies, leges enzovoort kunt u terecht bij het Publieksbureau in het gemeentehuis, tel. (026) 4976350.




BEKENDMAKING

BOUWEN EN WONEN
Hieronder publiceren wij bouwaanvragen die recentelijk zijn ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders. Deze bouwplannen kunnen worden ingezien bij het Publieksbureau in de hal van het Gemeentehuis in De Steeg op werkdagen maandag t/m donderdag van 08.30 uur - 17.00 uur en vrijdag van 08.30 uur - 12.30 uur.


-Wilhelminaweg 80-c, Dieren, veranderen en vergroten van een woning en bouwen van een garage

Bouwplannen
De Burgemeester van Rheden maakt bekend dat het volgende bouwplan ter inzage is gelegd, in elk geval bij het Publieksbureau in de hal van het Gemeentehuis in De Steeg (tussen haakjes zijn vermeld eventuele andere plaatsen van terinzageleggingen, de termijnen van terinzageleggingen en de desbetreffende artikelen op basis waarvan om vrijstelling is verzocht):


- Harderwijkerweg 73, Laag-Soeren, plaatsen van een tuinberging (Service Centrum te Dieren; 4 januari t/m 1 februari 2001; artikel 19, lid 3, WRO; vrijstelling i.v.m. overschrijding toegestane bebouwd oppervlak);

- Janstraat 13, Velp, veranderen en vergroten van een woning (Gemeentelijk Service Centrum te Velp; 4 t/m 18 januari 2001; artikel 15 WRO; vrijstelling m.b.t. goothoogte en oppervlak van de bijgebouwen).

Burgemeester en Wethouders zijn van plan, met toepassing van bovengenoemde artikelen, vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan. Tegen het verlenen van deze vrijstelling kan eenieder in voornoemde periode schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rheden, Hoofdstraat 3, 6994 AB De Steeg.

BOUWVERORDENING
De Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rheden maken ter voldoening aan het bepaalde in artikel 142 van de Gemeentewet bekend dat met ingang van heden bij:

- het Publieksbureau in het Gemeentehuis te De Steeg;
- het Gemeentelijk Service Centrum te Velp aan de Hoofdstraat 106;
- het Service Centrum te Dieren aan het Ericaplein 5-a te Dieren; gedurende drie maanden voor eenieder ter inzage is gelegd en tegen betaling van de kosten verkrijgbaar is gesteld: het raadsbesluit van 19 december 2000 tot vaststelling van de wijziging van de bouwverordening van de gemeente Rheden.

De wijziging treedt in werking op 11 januari 2001.

VERGUNNING

Vergunningverlenging
De Stichting Welzijn Rheden (SWR) heeft bij de gemeente een vergunningaanvraag ingediend voor het openstellen van het nieuwe kindercentrum 'De Zon' aan de Hoofdstraat 12 te Velp. Het kindercentrum bevindt zich in het gebouw van Nieuw-Schoonoord, het voormalige 'Avondzon', dat het afgelopen jaar een volledige metamorfose heeft ondergaan. Naast woningen en een dienstencentrum voor ouderen is in het gebouw ruimte beschikbaar gesteld voor onder andere een open restaurantvoorziening en dus ook kinderopvang. Het kinder-centrum huisvest twee groepen van maximaal twaalf kinderen van nul tot vier jaar.

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft een ontwerpbesluit genomen en de vergunning aan de SWR voorlopig toegekend. Op die basis zal het kindercentrum op 15 januari 2001 haar deuren openen. Om eenieder de gelegenheid te geven zijn/haar zienswijze over deze vergunningverlening kenbaar te maken, liggen de stukken van de aanvraag en het ontwerpbesluit van Burgemeester en Wethouders vanaf 3 januari 2001 vier weken lang ter inzage bij het Gemeentelijk Service Centrum in Velp en bij het Publieksbureau in het Gemeentehuis te De Steeg.

Uw zienswijze over dit ontwerpbesluit kunt u schriftelijk meedelen aan: Gemeente Rheden, Afdeling Welzijn, t.a.v. mevrouw D.Stroes, Postbus 9110, 6994 ZJ De Steeg.

BEKENDMAKING
Burgemeester en Wethouders van Rheden maken bekend dat de Raad van de gemeente Rheden bij besluit van 19 december 2000, nr. 15, heeft vastgesteld wijzigingen van de Verordening onroerende-zaakbelastingen 1997 (2000.15) en de Verordening belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten Rheden 1999 (2000.16) en bij besluit van 19 december 2000, nr. 16, een wijziging van de Legesverordening Rheden 1995 (2000.17). Het betreft de vaststelling van de tarieven voor 2001.

Door Burgemeester en Wethouders is op 5 december 2000 vastgesteld het Aanwijzingsbesluit medewerkers belastingen (2000.18).

De besluiten zijn opgenomen in het gemeentelijk belastingverordeningenregister onder de tussen haakjes vermelde nummers.
Ze liggen kosteloos ter inzage bij het Publieksbureau in de hal van het Gemeentehuis in de Steeg, bij het Gemeentelijk Service Centrum in Velp en het Service Centrum te Dieren. Eenieder kan op verzoek tegen betaling van een bedrag aan leges een afschrift verkrijgen van de genoemde besluiten.
Deze besluiten treden in werking op de achtste dag na deze publicatie.