Titel: INVOERING VOORSCHRIFTEN BIJ RECLAME VOOR FINANCIELE DIENSTEN
Persberichtnr.
01/005
Den Haag
5 januari 2001
INVOERING VOORSCHRIFTEN BIJ RECLAME VOOR FINANCIELE DIENSTEN
Op korte termijn zullen er voorschriften van kracht worden die de
positie van de consument van financiële diensten moeten versterken. Er
komen regels voor reclame-uitingen door aanbieders van financiële
diensten. Zo zal het verplicht worden om in advertenties het
telefoonnummer van de toezichthouder te vermelden, te waarschuwen voor
de risicos van beleggen met geleend geld en relevante klachten- en
garantieregelingen te vermelden.
Dit staat in de Voortgangsrapportage informatieverstrekking aan de
consument van financiële diensten, die vandaag door minister Zalm van
Financiën naar de Kamer is gestuurd.
Om de informatie voor consumenten over financiële diensten te
verbeteren komt er voorts een kernpuntendocument. Hierin wordt een
omschrijving gegeven van de voornaamste kenmerken van financiële
producten met als doel de consumenten inzicht te bieden in onder meer
de financiële risicos, het rendement en de kosten van het product.
Het kernpuntendocument zal de consument in staat stellen door
verschillende instellingen aangeboden gelijksoortige producten
onderling te vergelijken en een goede afweging te maken tussen
verschillende producten.