Ministerie van Financien

Titel: INVOERING VOORSCHRIFTEN BIJ RECLAME VOOR FINANCIELE DIENSTEN



Persberichtnr.


01/005


Den Haag

5 januari 2001

INVOERING VOORSCHRIFTEN BIJ RECLAME VOOR FINANCIELE DIENSTEN

Op korte termijn zullen er voorschriften van kracht worden die de positie van de consument van financiële diensten moeten versterken. Er komen regels voor reclame-uitingen door aanbieders van financiële diensten. Zo zal het verplicht worden om in advertenties het telefoonnummer van de toezichthouder te vermelden, te waarschuwen voor de risicos van beleggen met geleend geld en relevante klachten- en garantieregelingen te vermelden.

Dit staat in de Voortgangsrapportage informatieverstrekking aan de consument van financiële diensten, die vandaag door minister Zalm van Financiën naar de Kamer is gestuurd.

Om de informatie voor consumenten over financiële diensten te verbeteren komt er voorts een kernpuntendocument. Hierin wordt een omschrijving gegeven van de voornaamste kenmerken van financiële producten met als doel de consumenten inzicht te bieden in onder meer de financiële risicos, het rendement en de kosten van het product.

Het kernpuntendocument zal de consument in staat stellen door verschillende instellingen aangeboden gelijksoortige producten onderling te vergelijken en een goede afweging te maken tussen verschillende producten.