Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Vanaf 15 februari geld terug bij treinvertraging 5 januari 2001
Reizigers kunnen vanaf 15 februari geld terug krijgen bij een treinvertraging van een half uur of langer. De regeling geldt voor alle vertragingen op het door NS bereden spoornet. In het overgangscontract dat NS onlangs sloot met de minister van Verkeer & Waterstaat is afgesproken dat NS uiterlijk per 1 juli 2001 een financiële vergoeding bij vertraging invoert. NS heeft al langere tijd alles op alles gezet om deze regeling zo snel mogelijk te laten ingaan. De regeling is voorbesproken met de consumentenorganisaties die participeren in het Locov (ROVER, ANWB, Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderen-organisaties, Fietsersbond en Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland).

Met deze regeling is NS één van de weinige spoorwegondernemingen in Europa die klanten compenseert voor vertragingen. Er is nergens bij de Europese spoorwegen een aantrekkelijker regeling om reizigers bij vertragingen tegemoet te komen. Slechts enkele Engelse bedrijven kennen een soortgelijke regeling. NS hecht eraan om klanten tegemoet te komen wanneer de beloofde punctualiteit niet wordt waargemaakt. Wanneer reizigers met een vertraging van een half uur of meer aankomen op het bestemmingsstation, kunnen zij aan het loket een formulier ophalen waarmee zij geld terug kunnen vragen. Over enige tijd zal het formulier ook via Internet te verkrijgen zijn. De klant kan het ingevulde formulier met het treinkaartje of een kopie van het abonnement gratis opsturen naar NS.
Helft terug

Bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten krijgen reizigers met een enkele reis de helft terug van de prijs van hun kaartje. Voor reizigers met een retour is dit een kwart van de prijs. Bij een vertraging van een uur of langer krijgen reizigers met een enkele reis het volledige bedrag terug en reizigers met een retour de helft. Voor abonnementhouders (inclusief OV-Studentenkaarthouders) geldt een aparte berekening naar kaartsoort (zie bijlage). Na controle op de juistheid van de gegevens wordt het bedrag op giro- of bankrekening gestort. Alleen claims van 5 gulden of hoger kunnen ingediend worden. Een folder over de regeling geld terug bij vertraging en het formulier zijn vanaf 15 februari verkrijgbaar aan de NS-loketten. Het is de bedoeling dat claims binnen enkele weken afgehandeld worden.