Persbericht
Vanaf 15 februari geld terug bij treinvertraging
5 januari 2001
Reizigers kunnen vanaf 15 februari geld terug krijgen bij een
treinvertraging van een half uur of langer. De regeling geldt voor
alle vertragingen op het door NS bereden spoornet. In het
overgangscontract dat NS onlangs sloot met de minister van Verkeer &
Waterstaat is afgesproken dat NS uiterlijk per 1 juli 2001 een
financiële vergoeding bij vertraging invoert. NS heeft al langere tijd
alles op alles gezet om deze regeling zo snel mogelijk te laten
ingaan. De regeling is voorbesproken met de consumentenorganisaties
die participeren in het Locov (ROVER, ANWB, Coördinatieorgaan
Samenwerkende Ouderen-organisaties, Fietsersbond en Chronisch zieken
en Gehandicapten Raad Nederland).
Met deze regeling is NS één van de weinige spoorwegondernemingen in
Europa die klanten compenseert voor vertragingen. Er is nergens bij de
Europese spoorwegen een aantrekkelijker regeling om reizigers bij
vertragingen tegemoet te komen. Slechts enkele Engelse bedrijven
kennen een soortgelijke regeling. NS hecht eraan om klanten tegemoet
te komen wanneer de beloofde punctualiteit niet wordt waargemaakt.
Wanneer reizigers met een vertraging van een half uur of meer aankomen
op het bestemmingsstation, kunnen zij aan het loket een formulier
ophalen waarmee zij geld terug kunnen vragen. Over enige tijd zal het
formulier ook via Internet te verkrijgen zijn. De klant kan het
ingevulde formulier met het treinkaartje of een kopie van het
abonnement gratis opsturen naar NS.
Helft terug
Bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten krijgen reizigers met
een enkele reis de helft terug van de prijs van hun kaartje. Voor
reizigers met een retour is dit een kwart van de prijs. Bij een
vertraging van een uur of langer krijgen reizigers met een enkele reis
het volledige bedrag terug en reizigers met een retour de helft. Voor
abonnementhouders (inclusief OV-Studentenkaarthouders) geldt een
aparte berekening naar kaartsoort (zie bijlage). Na controle op de
juistheid van de gegevens wordt het bedrag op giro- of bankrekening
gestort. Alleen claims van 5 gulden of hoger kunnen ingediend worden.
Een folder over de regeling geld terug bij vertraging en het formulier
zijn vanaf 15 februari verkrijgbaar aan de NS-loketten. Het is de
bedoeling dat claims binnen enkele weken afgehandeld worden.