Koopkrachtstijging bij overstap op autogas
Stichting Autogas Nederland, 5 januari 2001
Of u nu op zoek bent naar een nieuwe of een gebruikte auto, de
AutoRAI is van 8 tot en met 18 februari 2001 een mooie gelegenheid
om u goed voor te laten lichten over de mogelijkheden van autogas.
De verwachting is dat er bij verschillende automerken belangrijk
autogas-nieuws wordt gepresenteerd. U kunt bij de stand van de
Stichting Autogas Nederland, standnummer 4.021, in het RAI-complex
natuurlijk ook terecht.
Onafhankelijk van het nieuwe belastingstelsel kan iedere
automobilist zelf een belangrijke bijdrage leveren aan zijn of haar
koopkrachtstijging. Door bij een nieuwe auto over te schakelen op
autogas is het mogelijk om vanaf 13.000 kilometer per jaar al veel
geld te besparen, want het gemiddelde omslagpunt van nieuwe auto's
voorzien van een G3-autogasinstallatie bedraagt 13.000 kilometer
per jaar. Vergelijk dat eens met de 16.000 kilometer die de
gemiddelde automobilist in Nederland jaarlijks aflegt! Een ander
voordeel van het rijden op LPG is het feit dat moderne
autogasinstallaties gebaseerd zijn op de modernste technieken.
Rijden op autogas komt daarom overeen met zorgeloos autorijden op
een brandstof die het milieu minder belast. Wilt u zelf ervaren dat
het omslagpunt van de meeste occasions met een
G3-autogasinstallatie slechts rond de 4000 kilometer per jaar
bedraagt? Vanaf die afstand profiteert u namelijk iedere kilometer
weer optimaal van de lagere literprijs van autogas. Dan kunt u ook
nu meteen zelf een on-line omslagpuntberekening maken op
www.autogas.nl, de gebruikersvriendelijke internetsite van de
Stichting Autogas Nederland. Natuurlijk kunt u ook schriftelijk een
omslagpuntberekening laten uitvoeren. Stuur hiertoe een briefje met
vermelding van het merk, type, cilinderinhoud en bouwjaar van uw
(huidige of toekomstige) auto en het aantal kilometers dat u
jaarlijks rijdt naar de Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer
556, 1180 WB Amstelveen (geen post-zegel nodig).
Hightech
De technische ontwikkelingen op het gebied van autogasinstallaties
gaan hard. De komst van sequentiële inspuiting is één van de
belangrijkste stappen op dit gebied. De meeste fabrikanten van
autogasinstallaties hebben een dergelijk systeem al geïntroduceerd,
of ze leggen momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van een
sequentieel injectiesysteem. Bij sequentiële inspuiting wordt in
iedere cilinder van de motor individueel op ieder moment de juiste
hoeveelheid autogas ingespoten. Bij 'conventionele' systemen
krijgen alle cilinders dezelfde hoeveelheid LPG toegediend. Een
voordeel van sequentiële inspuiting is onder meer een betere
verbranding van het autogas, waardoor de motor iets meer vermogen
kan leveren zonder dat het brandstofverbruik toeneemt. Ook het
milieu vaart wel bij deze hightech techniek. Het toch al lage
emissieniveau van motoren die op LPG lopen is nog verder
teruggebracht, waardoor auto's met sequentiële LPG-inspuiting
voldoen aan de strenge, nieuwe Euro III emissienorm. Een andere
interessante technische ontwikkeling is de kunststof ringtank, die
slechts rond de acht kilo weegt. Dat komt overeen met een
gewichtsbesparing van 80% ten opzichte van de momenteel toegepaste
stalen LPG-tanks, vanzelfsprekend zonder dat er concessies zijn
gedaan op het gebied van de veiligheid en de sterkte van de tank.
De kunststof tank is te zien op de stand van de Stichting Autogas
Nederland op de AutoRAI. De bijzondere tank, die past in de ruimte
van het reservewiel, gaat naar verwachting in 2002 in productie.