Koopkrachtstijging bij overstap op autogas

Stichting Autogas Nederland, 5 januari 2001

Of u nu op zoek bent naar een nieuwe of een gebruikte auto, de AutoRAI is van 8 tot en met 18 februari 2001 een mooie gelegenheid om u goed voor te laten lichten over de mogelijkheden van autogas. De verwachting is dat er bij verschillende automerken belangrijk autogas-nieuws wordt gepresenteerd. U kunt bij de stand van de Stichting Autogas Nederland, standnummer 4.021, in het RAI-complex natuurlijk ook terecht.

Onafhankelijk van het nieuwe belastingstelsel kan iedere automobilist zelf een belangrijke bijdrage leveren aan zijn of haar koopkrachtstijging. Door bij een nieuwe auto over te schakelen op autogas is het mogelijk om vanaf 13.000 kilometer per jaar al veel geld te besparen, want het gemiddelde omslagpunt van nieuwe auto's voorzien van een G3-autogasinstallatie bedraagt 13.000 kilometer per jaar. Vergelijk dat eens met de 16.000 kilometer die de gemiddelde automobilist in Nederland jaarlijks aflegt! Een ander voordeel van het rijden op LPG is het feit dat moderne autogasinstallaties gebaseerd zijn op de modernste technieken. Rijden op autogas komt daarom overeen met zorgeloos autorijden op een brandstof die het milieu minder belast. Wilt u zelf ervaren dat het omslagpunt van de meeste occasions met een G3-autogasinstallatie slechts rond de 4000 kilometer per jaar bedraagt? Vanaf die afstand profiteert u namelijk iedere kilometer weer optimaal van de lagere literprijs van autogas. Dan kunt u ook nu meteen zelf een on-line omslagpuntberekening maken op www.autogas.nl, de gebruikersvriendelijke internetsite van de Stichting Autogas Nederland. Natuurlijk kunt u ook schriftelijk een omslagpuntberekening laten uitvoeren. Stuur hiertoe een briefje met vermelding van het merk, type, cilinderinhoud en bouwjaar van uw (huidige of toekomstige) auto en het aantal kilometers dat u jaarlijks rijdt naar de Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen (geen post-zegel nodig).

Hightech

De technische ontwikkelingen op het gebied van autogasinstallaties gaan hard. De komst van sequentiële inspuiting is één van de belangrijkste stappen op dit gebied. De meeste fabrikanten van autogasinstallaties hebben een dergelijk systeem al geïntroduceerd, of ze leggen momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van een sequentieel injectiesysteem. Bij sequentiële inspuiting wordt in iedere cilinder van de motor individueel op ieder moment de juiste hoeveelheid autogas ingespoten. Bij 'conventionele' systemen krijgen alle cilinders dezelfde hoeveelheid LPG toegediend. Een voordeel van sequentiële inspuiting is onder meer een betere verbranding van het autogas, waardoor de motor iets meer vermogen kan leveren zonder dat het brandstofverbruik toeneemt. Ook het milieu vaart wel bij deze hightech techniek. Het toch al lage emissieniveau van motoren die op LPG lopen is nog verder teruggebracht, waardoor auto's met sequentiële LPG-inspuiting voldoen aan de strenge, nieuwe Euro III emissienorm. Een andere interessante technische ontwikkeling is de kunststof ringtank, die slechts rond de acht kilo weegt. Dat komt overeen met een gewichtsbesparing van 80% ten opzichte van de momenteel toegepaste stalen LPG-tanks, vanzelfsprekend zonder dat er concessies zijn gedaan op het gebied van de veiligheid en de sterkte van de tank. De kunststof tank is te zien op de stand van de Stichting Autogas Nederland op de AutoRAI. De bijzondere tank, die past in de ruimte van het reservewiel, gaat naar verwachting in 2002 in productie.