Koninklijk Horeca Nederland

Eenvijfde van Nederlanders zegt wel eens iets te merken van tekort aan Arbeidskrachten
Horeca wil met landelijke arbeidsmarktcampagne instroom nieuwe medewerkers beter afstemmen op onstuimige groei van sector

Amsterdam, 8 januari 2001 - Werkgevers- en werknemersorganisaties in de Nederlandse horeca starten een gezamenlijke landelijke arbeidsmarktcampagne om het oplopend tekort aan medewerkers in de sector tegen te gaan. De campagne werd maandag 8 januari 2001 tijdens de openingsdag van de Horecava, de internationale vakbeurs voor Horeca en Grootverbruik in de Amsterdam RAI, door de sociale partners in de horeca gepresenteerd. Tegelijk daarmee stelden Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, en Bart Bruggeman, voorzitter CNV BedrijvenBond, ook een nieuwe interactieve online vacature-site officieel in werking.

Aanleiding voor de campagne is achterblijvende instroom van nieuwe medewerkers bij de bovengemiddelde groei die de sector gedurende de afgelopen jaren meemaakt. De horeca vreest dat zonder tegenmaatregelen het aantal vacatures verder zou kunnen groeien, wat mogelijk gevolgen heeft voor de aandacht die aan de gast kan worden besteed. Vorig jaar nam het aantal banen in de horeca met 7% toe tot circa 275.000. Hoewel de horeca grotendeels zelf in deze groei heeft kunnen voorzien, stonden er halverwege 2000 nog 22.000 vacatures open, een toename met 5.000 vergeleken met het jaar daarvoor.

De campagne wordt namens de horecawerkgevers- en werknemersorganisaties uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Fonds Bevordering Intreding in het Horecabedrijf (FBI). De horeca wil door het aanspreken van een brede publieksgroep in de leeftijdsklasse van 20 tot 35 jaar potentiële horecamedewerkers ertoe bewegen een loopbaan in de horeca te overwegen.

Menselijke aspecten zijn pluspunt

Onderzoek van NIPO naar het werken in de horeca onder het algemeen publiek, potentiële horecawerknemers en huidige horecamedewerkers, uitgevoerd in opdracht van de sector, wijst uit dat 10% van de potentiële werknemers de horeca spontaan noemt als een mogelijk interessante werkgever. Indien de horeca als mogelijke werkgever wordt voorgelegd, geeft zelfs éénderde aan in de horeca te willen werken.

Eenderde van de Nederlanders zou desgevraagd de eigen kinderen aanraden in de horeca te gaan werken. Onder hoger opgeleiden is de bereidheid hierover een positief advies te geven groter (42% wel). Het blijkt dat de menselijke aspecten van het werken in de horeca door veel ondervraagden als een pluspunt van een dergelijke baan worden gezien. Zo noemen huidige horecawerknemers veelal het gezellige en leuke werk, werken met mensen, werksfeer met collega's en klantvriendelijkheid en beleefdheid. Dit geldt ook voor potentiële medewerkers met interesse in een horecabaan. Tegelijk wordt het werken in de horeca echter ook als zwaar en mogelijk stressvol gezien.

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking zegt wel eens hinder te ondervinden in de horeca die het gevolg zou kunnen zijn van het tekort aan arbeidskrachten. Niettemin is drievijfde van mening dat de kwaliteit van de bediening de afgelopen twee jaar niet is veranderd. Ongeveer eenvijfde van de Nederlanders geeft aan wel te vinden dat het imago van de horeca onder het tekort aan arbeidskrachten heeft te lijden.

"'t Werkt een stuk leuker in de horeca"

De nieuwe arbeidsmarktcampagne van de horeca stelt de menselijke aspecten van het werk centraal in enkele humorvolle situaties. Daarin worden mensen in uiteenlopende niet-horecaberoepen getoond, die echter door hun houding en gedrag suggereren dat zij in de horeca werken. De impliciete conclusie is dat zij dan wellicht in de horeca beter op hun plek zouden zijn. De campagne is opgezet als een geïntegreerde campagne, met massamediale uitingen op TV, radio en gedrukte media; public relations; Internet; en een interne communicatiecampagne. Deze laatste heeft tot doel werkgevers op het belang van goed ondernemerschap op het terrein van arbeidsomstandigheden te wijzen.

Tegelijk met de officiële presentatie van de landelijke arbeidsmarktcampagne is ook een speciale website - www.horeca.nl - van start gegaan. Om de toegankelijkheid van de horecasector voor werkzoekenden zo makkelijk mogelijk te maken, is op de nieuwe website ook een online vacaturesite opgenomen. Werkgevers kunnen daar hun vacatures opgeven. Werknemers krijgen, na het verstrekken van hun profiel, een overzicht van passende vacatures. Daarbij wordt rekening gehouden met soort werk, vereiste achtergrond en regio. Het gebruik van een innovatieve matching-technologie helpt bij het vrijwel naadloos aan elkaar koppelen van vraag en aanbod. De online vacaturebank is 24 uur per dag opvraagbaar.

Veelzijdigheid aan functies en arbeidstijden

De uitvoering van de arbeidsmarktcampagne vindt plaats onder verantwoordelijkheid van het Fonds Bevordering Intreding in het Horecabedrijf (FBI). Het FBI is een door de bedrijfstak gefinancierde stichting, met als taak de instroom van medewerkers in de horeca te bevorderen en de uitstroom te beperken. Volgens FBI-voorzitter Jacques Fit spreekt de gezamenlijke arbeidsmarktcampagne een zo breed mogelijke publieksgroep aan, omdat de horeca een grote veelzijdigheid aan functies en soorten werk heeft te bieden. `Onze sector kan meer dan welke andere sector dan ook potentiële medewerkers een loopbaan bieden die in belangrijke mate kan worden afgestemd op de persoonlijke wensen en voorkeuren ten aanzien van arbeidstijden en vormen. Zo zijn in de horeca parttime en deeltijdfuncties beschikbaar en zijn er veel mogelijkheden voor mensen die na enige jaren van afwezigheid weer in het arbeidsproces willen worden opgenomen.'

Betrokken organisaties

De volgende horecaorganisaties werken samen voor de uitvoering van de arbeidsmarktcampagne: Koninklijk Horeca Nederland, FNV Horecabond, CNV BedrijvenBond (CNV Horeca), SVH, Stichting Beheer Horecasecretariaten en FBI.

De massamediale campagne is gemaakt door D'Arcy (Amsterdam), de public relations-campagne wordt uitgevoerd door Hollander en Van der Mey/MS&L (Den Haag), de website is ontworpen en gebouwd door Mixed Flavours (Amsterdam). Coördinatie van de uitvoering is in handen van SCAN Management Consultants (Amsterdam).