Gemeente Borsele

Basisscholen in gemeente Borsele gestart met cultuurmenu's

Cultuurmenu Deze week zijn 12 Borselse basisscholen gestart met de zogenaamde cultuurmenu's. De scholen in de gemeente Borsele zijn voorlopers in de Oosterschelderegio als het gaat om het invoeren van de cultuurmenu's. Later in 2001 zullen ook scholen in Kapelle en Noord-Beveland van start gaan.

Doel van de cultuurmenu's is dat kinderen in aanraking komen met verschillende cultuurvormen. Het is de bedoeling dat de leerlingen voordat ze naar de middelbare school gaan, tenminste éénmaal met de diverse onderdelen, zoals muziek, dans, toneel, film, architectuur, cultureel erfgoed, bibliotheekwerk, fotografie enz., in aanraking zijn geweest. Dit kan zowel op een actieve als een passieve manier en juiste deze combinatie is een belangrijk onderdeel van de cultuurmenu's.

Binnen de cultuurmenu's staat de eigen omgeving centraal. Leerlingen wonen bijvoorbeeld een concert bij van de plaatselijke fanfare; ze bekijken monumenten in de buurt en schrijven daarover een verhaal. Ook plaatselijke kunstenaars zullen er bij betrokken worden.

In opdracht van de gemeente Borsele heeft de vestiging Goes van het Roc Zeeland in samenwerking met Scoop (het Zeeuws Instituut voor zorg, welzijn en cultuur) cultuurmenu's ontwikkeld voor het schooljaar 2000
- 2001, waarmee in de tweede week van januari een concrete start gemaakt is. Zo zijn er een vijftal menu's tot stand gekomen die de deelnemende scholen worden aangereikt in leskisten. In deze leskisten zitten materialen en lesbrieven. Daarmee kunnen zowel de onderwijzers als de leerlingen aan de slag.

Eén van de projecten is een beeldend project met als titel "Hoeveel weegt blauw?" De scholen krijgen kunstwerken in school, die in de klas kunnen worden tentoongesteld. De leerlingen brengen in de loop van het schooljaar ook een bezoek aan een plaatselijke kunstenaar. Daarna worden er eigen kunstwerken gemaakt. Deze eigen kunstwerken zullen ook worden tentoongesteld tijdens de Open Atelierroute Borsele in het weekend van 7 en 8 juli 2001.

Een ander project is het archief- en fotoproject. De leerlingen worden in staat gesteld monumenten uit het dagelijks leven fotografisch vast te leggen en hun opnames letterlijk te archiveren in het gemeente-archief. Tijdens dit bezoek aan het archief kunnen leerlingen ook zien wat er wordt bewaard en waarom dit wordt bewaard. Andere onderdelen van het cultuurmenu zijn: het fanfareproject, een museumbezoek en het literaire project met als titel "Het huis van Marie".
Voor meer informatie over de cultuurmenu's kunt u terecht bij Rinus Knuit van de afdeling Welzijn, telefoonnummer (0113) 238321 of kijk op http://www.ictonderwijs.nl/cultuur/