Bloemenbureau Holland

Bloemenbureau ontwikkelt zich als kenniscentrum voor de sector

"Uitbouwen van wat succesvol is opgestart, definitief inslaan van de digitale snelweg en het ontwikkelen van de nieuwe strategieën voor de nabije toekomst. Het is een drietrapsraket die in 2001 op snelheid moet komen", zo karakteriseert Felix Schrandt het nieuwe jaar voor Bloemenbureau Holland.

De algemeen directeur praat graag in beelden om zijn speerpunten kracht bij te zetten. Hij maakt meteen een kanttekening: "door het wegvallen van het
miljoenenbudget uit het EU-promotiefonds zijn de mogelijkheden beperkter dan in de afgelopen drie jaar. We hebben dus minder geld voor grootschalige consumentencampagnes in de verschillende landen. We vallen terug op ons `oude' niveau en zullen dus nieuwe keuzes moeten maken."

Kenniscentrum

Keuzes zijn er inmiddels gemaakt voor de inzet van het internet als communicatiemedium (hierover meer in een volgende uitgave, red.). In de afgelopen maanden heeft het Bloemenbureau zijn visie op papier gezet over het benutten van internet. Een visie die moet leiden tot een grote sprong voorwaarts. "We zijn natuurlijk al aanwezig op internet en hebben onze site kortgeleden compleet ververst, maar we moeten absoluut verder. Internet maakt interactie mogelijk, maakt het mogelijk onze kennis van markten en communicatie gericht aan te bieden aan de Nederlandse handelsbedrijven. Nog meer zullen we invulling geven aan het kenniscentrum dat het Bloemenbureau voor de sector kan zijn. Die kennis moeten we niet alleen aanwenden om promotie te bedrijven maar in toenemende mate beschikbaar stellen aan handel en productie."

Succes uitbouwen

Daarnaast richt Felix Schrandt zich vooral op het uitbouwen van succesvolle activiteiten. "Wat voor het ene land is ontwikkeld en effect sorteert, kan voor het andere land net zo waardevol zijn." Het
trainingsprogramma `Grow Profits, Think Flowers' is daar een goed voorbeeld van. De kennis van jaren is verzameld voor bloemistwinkeliers en vervolgens `tailor made' gemaakt voor supermarktbedrijven die in verschillende landen mooie groeicijfers laten zien. "Wij kunnen ze daar een stevige hand bij helpen."

Teamspeler

Meer aandacht is er tevens aan het ontstaan voor de langere termijn. "Onze landenplannen moeten gekoppeld zijn aan een visie en strategie voor de middellange termijn, waarbij het Bloemenbureau slechts een kleine schakel is in de fijnmazige sierteeltketen. Voorop staat en blijft staan dat wij het met en voor de sector doen."