Ministerie van Defensie


Persberichten

Nieuwe huisstijl voor Defensie

10-01-2001

Defensie heeft een nieuwe huisstijl. Minister Frank de Grave heeft vandaag het eerste exemplaar van de Defensiekrant in ontvangst genomen waarin het nieuwe beeldmerk en de huisstijl zijn verwerkt. Dit nieuwe beeldmerk en een huisstijl voor de krijgsmachtdelen moeten de herkenbaarheid van de Defensie-organisatie als geheel vergroten. Invoering van de huisstijl is een van de maatregelen die minister De Grave heeft genomen om de in- en externe communicatie van Defensie verder te verbeteren. De nieuwe huisstijl is ontwikkeld door het ontwerpbureau Total Design uit Amsterdam.

Bij de presentatie zei minister De Grave: "Defensie beschikt met de Koninklijke Marine, de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee over vier perfecte 'merknamen' die bekend zijn bij het publiek. Tegelijkertijd ontlenen de krijgsmachtdelen hun waarde aan het gegeven dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Het gaat om een eenheid in verscheidenheid. Daarom wordt Defensie door de buitenwacht als één geheel beoordeeld. De terechte trots op de eigen werkomgeving, het eigen fregat, bataljon of squadron of de eigen brigade moet dus in evenwicht worden gebracht met het gevoel dat we het sámen doen. Een huisstijl is in dit opzicht een uitnemend bindmiddel."

Defensie is het op één na laatste ministerie dat overgaat tot invoering van een huisstijl. De verwachting is dat de huisstijl voor Defensie, waar thans nog ruim negenhonderd verschillende formulieren in omloop zijn, op termijn structurele besparingen zal opleveren. De kosten van het project bedragen bijna vijf miljoen gulden.

Meer informatie over de nieuwe huisstijl:


* Waarom een huisstijl?

* De symboliek van het beeldmerk

* Planning van het project

* Voorbeelden van het beeldmerk

* Toespraak minister De Grave bij presentatie 11 januari
* Interview minister De Grave Defensiekrant 11 januari
* Persbericht huisstijl 5 januari