Gemeente Amerongen
Campagne invoering nieuwe reisdocumenten van start
Vraag ruim op tijd een paspoort of identiteitskaart aan
Op 1 september gaat een gezamenlijke campagne van start van de gemeente en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met de invoering van het nieuwe paspoort en de nieuwe identiteitskaart op 1 oktober 2001. Want vanaf deze datum gelden er nieuwe regels voor het aanvragen van een nieuw reisdocument en het bijschrijven van kinderen. Het is belangrijk om op tijd naar de gemeente (afdeling burgerzaken) te gaan.
Vijf dagen wachten op een paspoort of identiteitskaart Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 1 oktober op een centrale plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. Hiervoor is gekozen om over nog beter beveiligde reisdocumenten te kunnen beschikken. Daardoor krijgt men het nieuwe reisdocument niet meer meteen mee, maar kan het in de gemeente Amerongen na vijf dagen worden opgehaald. Als een reisdocument wordt aangevraagd moet het huidige reisdocument worden meegebracht alsook één recente, professionele pasfoto, die recht van voren is genomen (dus niet van opzij).
Bijschrijven kinderen
Ook het bijschrijven kinderen verandert per 1 oktober. Ten behoeve van
de beveiliging wordt de bijschrijving voorzien van een foto. Om de
identiteit van het kind vast te stellen, moet bij aanvragen van een
bijschrijving het kind aanwezig zijn en een pasfoto van het kind
worden meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt
voortaan een wachttijd van vijf dagen. De pasfoto van het kind moet
eveneens recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet meer mee om
het paspoort met bijschrijving op te halen.
Eerste week oktober aangepaste procedure
In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten op 1 oktober
kunnen gedurende de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden
aangevraagd maar in die week nog niet worden uitgereikt.
Ook zal gedurende deze eerste week van oktober nog geen gebruik
gemaakt kunnen worden van de zogenoemde spoedprocedure. In bepaalde
situaties kan bij het aanvragen van paspoort, identiteitskaart of
bijschrijving gebruik worden gemaakt van de spoedprocedure. Normaal
gesproken kan het document dan de eerstvolgende werkdag worden
opgehaald. Aan de spoedprocedure zijn wel extra kosten verbonden.
Meer informatie
Voor vragen kan men terecht op de volgende internetsite:
www.paspoortinformatie.nl of bij de afdeling Burgerzaken van de
gemeente Amerongen, tel. (0343-) 469638.