De Lexus SC 430 Elegantie in optima forma
(10 januari 2001)
Met de SC430 slaat Lexus wederom nieuwe wegen in. Rond de zomer brengt
het merk een auto op de markt, die gerust het summum in elegantie
genoemd mag worden. Met een druk op de knop kan de oogstrelende 2+2
coupe in een al even fraaie convertible veranderd worden en andersom.
De auto wordt aangedreven door de nieuwe 4,3-liter VS-motor die ook in
de LS430 en GS430 te vinden valt.
Het design van de SC430 onderscheidt zich door zijn functionele
schoonheid met slanke lijnen. Het exterieur is ontworpen door het
Europese designcentrum van Lexus. De daar werkzame designers zochten
hun inspiratie in een omgeving die bekend staat om zijn luxe, de
Franse RiviÎra. De grote wielbasis en de korte overhang voor en achter
geven de SC430 een krachtig uiterlijk, dat nog eens geaccentueerd
wordt door de 18 inch velgen. De strakke zijkanten zorgen voor een
klassieke, elegante uitstraling, terwijl de stijlvol vormgegeven
koplampen en achterlichten eveneens een bijdrage leveren aan een
luxueus en tegelijkertijd sportief geheel.
Terwijl het exterieur geperfectioneerd werd in Europa, werkten de
designers in Japan eraan om de elegante lijnen van het exterieur aan
te laten sluiten bij een even sterk op het gevoel inspelend en
tegelijkertijd ergonomisch verantwoord interieur. Het designerteam
koos ervoor de natuurlijke schoonheid van leer en hout te benadrukken
en bracht zelfs een bezoek aan de muziekinstrumentenfabriek van Yamaha
om alles te weten te komen over de technieken van houtbewerking.
Een krachtige schoonheid
De nieuwe achterwielaangedreven SC430 wordt aangedreven door een
aluminium 4,3-liter V8-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en
VVT-i (Variable Valve Timing intelligent), aangevuld met een Super ECT
(Electronically Controlled Transmission), een intelligente
automatische versnellingsbak met vijf versnellingen die het
schakelpatroon kan aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder en aan
de rij-omstandigheden. De versnellingsbak is gekoppeld aan het
elektronisch motormanagementsysteem om bij het wisselen van
versnelling het koppel tijdelijk te verlagen, waardoor het schakelen
absoluut onmerkbaar verloopt. Ook de SC430 is uitgerust met de
Torque-Activated Powertrain-regeling die voor het eerst geintroduceerd
werd op de LS430 en de 05430.
Het platform waarop de SC430 gebouwd is, is geheel afgestemd op de
hoge prestaties van de auto. Doordat de auto van meet af aan ontworpen
is als convertible, konden de technici de structuur optimaliseren voor
een uitermate grote stijtheid. De uitzonderlijke
torsiestijfileid van de carrosserie beperkt trillingen tot een
absoluut minimum en draagt bij aan een uiterst comfortabel rijgedrag.
De wielophanging zorgt voor een uitstekende handelbaarheid en een
perfecte wegligging.
Bij het optimaal onder controle houden van de auto wordt de bestuurder
onder andere geassisteerd door een elektronisch geregeld
antidoorslipsysteem (TRC), een vierkanaals antiblokkeersysteem (ABS),
elektronische renikrachtverdeling (EBD) met Brake Assist (BA),
geventileerde remschijven voor en achter en een
voertuigstabiliteitssysteem (VSC). Om voor een bij de hoge prestaties
van de SC430 passende remvertraging te zorgen, wordt er een
hydraulische rembekrachtiger en een dubbele hoofdremcilinder
toegepast.
Pure en aangename luxe
Het stijlvolle interieur van de SC430 biedt een groot aantal zaken die
het leven veraangenamen, waaronder gemakkelijk af te lezen analoge
instrumenten, een verder geperfectioneerd Lexus-navigatiesysteem, een
topkiasse audio-installatie, een geavanceerde klimaatregeling en
sportieve, elektrisch verstelbare en met leer beklede voorstoelen met
geheugen.
De SC430 zal worden voorzien van ÈÈn van de meest geavanceerde
klimaatregelsystemen, waardoor er vaker dan met een andere convertible
het geval is, open kan worden gereden. Het systeem regelt de
luchtstroom en de temperatuur automatisch en houdt daarbij rekening
met het feit of er met de kap open of dicht gereden wordt. Bij hoge
buitentemperaturen houdt het klimaatregelsysteem rekening met de
temperatuur buiten de auto om ervoor te zorgen dat de inzittenden bij
langzamer rijden voldoende koele lucht toegevoerd krijgen zonder dat
daarbij het koelend effect van de wind (bij het open rijden) wordt
genegeerd. Bij het open rijden bij lagere buitentemperaturen zorgt het
systeem voor warme zones m de voetenruimte en ter hoogte van het
middel om de voeten en het lichaam op temperatuur te houden.
Lexus brengt de SC430 rond de zomer op de Nederlandse markt. Pas tegen
die tijd zal er iets over prijzen en definitieve uitrustingsniveaus
bekend zijn.