Carros

De Lexus SC 430 Elegantie in optima forma

(10 januari 2001)

Met de SC430 slaat Lexus wederom nieuwe wegen in. Rond de zomer brengt het merk een auto op de markt, die gerust het summum in elegantie genoemd mag worden. Met een druk op de knop kan de oogstrelende 2+2 coupe in een al even fraaie convertible veranderd worden en andersom. De auto wordt aangedreven door de nieuwe 4,3-liter VS-motor die ook in de LS430 en GS430 te vinden valt.

Het design van de SC430 onderscheidt zich door zijn functionele schoonheid met slanke lijnen. Het exterieur is ontworpen door het Europese designcentrum van Lexus. De daar werkzame designers zochten hun inspiratie in een omgeving die bekend staat om zijn luxe, de Franse RiviÎra. De grote wielbasis en de korte overhang voor en achter geven de SC430 een krachtig uiterlijk, dat nog eens geaccentueerd wordt door de 18 inch velgen. De strakke zijkanten zorgen voor een klassieke, elegante uitstraling, terwijl de stijlvol vormgegeven koplampen en achterlichten eveneens een bijdrage leveren aan een luxueus en tegelijkertijd sportief geheel.

Terwijl het exterieur geperfectioneerd werd in Europa, werkten de designers in Japan eraan om de elegante lijnen van het exterieur aan te laten sluiten bij een even sterk op het gevoel inspelend en tegelijkertijd ergonomisch verantwoord interieur. Het designerteam koos ervoor de natuurlijke schoonheid van leer en hout te benadrukken en bracht zelfs een bezoek aan de muziekinstrumentenfabriek van Yamaha om alles te weten te komen over de technieken van houtbewerking.

Een krachtige schoonheid

De nieuwe achterwielaangedreven SC430 wordt aangedreven door een aluminium 4,3-liter V8-motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en VVT-i (Variable Valve Timing intelligent), aangevuld met een Super ECT (Electronically Controlled Transmission), een intelligente automatische versnellingsbak met vijf versnellingen die het schakelpatroon kan aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder en aan de rij-omstandigheden. De versnellingsbak is gekoppeld aan het elektronisch motormanagementsysteem om bij het wisselen van versnelling het koppel tijdelijk te verlagen, waardoor het schakelen absoluut onmerkbaar verloopt. Ook de SC430 is uitgerust met de Torque-Activated Powertrain-regeling die voor het eerst geintroduceerd werd op de LS430 en de 05430.

Het platform waarop de SC430 gebouwd is, is geheel afgestemd op de hoge prestaties van de auto. Doordat de auto van meet af aan ontworpen is als convertible, konden de technici de structuur optimaliseren voor een uitermate grote stijtheid. De uitzonderlijke torsiestijfileid van de carrosserie beperkt trillingen tot een absoluut minimum en draagt bij aan een uiterst comfortabel rijgedrag. De wielophanging zorgt voor een uitstekende handelbaarheid en een perfecte wegligging.

Bij het optimaal onder controle houden van de auto wordt de bestuurder onder andere geassisteerd door een elektronisch geregeld antidoorslipsysteem (TRC), een vierkanaals antiblokkeersysteem (ABS), elektronische renikrachtverdeling (EBD) met Brake Assist (BA), geventileerde remschijven voor en achter en een voertuigstabiliteitssysteem (VSC). Om voor een bij de hoge prestaties van de SC430 passende remvertraging te zorgen, wordt er een hydraulische rembekrachtiger en een dubbele hoofdremcilinder toegepast.

Pure en aangename luxe

Het stijlvolle interieur van de SC430 biedt een groot aantal zaken die het leven veraangenamen, waaronder gemakkelijk af te lezen analoge instrumenten, een verder geperfectioneerd Lexus-navigatiesysteem, een topkiasse audio-installatie, een geavanceerde klimaatregeling en sportieve, elektrisch verstelbare en met leer beklede voorstoelen met geheugen.

De SC430 zal worden voorzien van ÈÈn van de meest geavanceerde klimaatregelsystemen, waardoor er vaker dan met een andere convertible het geval is, open kan worden gereden. Het systeem regelt de luchtstroom en de temperatuur automatisch en houdt daarbij rekening met het feit of er met de kap open of dicht gereden wordt. Bij hoge buitentemperaturen houdt het klimaatregelsysteem rekening met de temperatuur buiten de auto om ervoor te zorgen dat de inzittenden bij langzamer rijden voldoende koele lucht toegevoerd krijgen zonder dat daarbij het koelend effect van de wind (bij het open rijden) wordt genegeerd. Bij het open rijden bij lagere buitentemperaturen zorgt het systeem voor warme zones m de voetenruimte en ter hoogte van het middel om de voeten en het lichaam op temperatuur te houden.

Lexus brengt de SC430 rond de zomer op de Nederlandse markt. Pas tegen die tijd zal er iets over prijzen en definitieve uitrustingsniveaus bekend zijn.