Volvo Adventure Concept Car
(10 januari 2001)
Binnen nu en twee jaar zal hij op de weg verschijnen: de eerste SUV
uit de Volvo-stal. De Volvo ACC geeft weliswaar alvast een
voorproefje, het is geen model dat de consument in de showroom kan
verwachten. De ACC is meer een soort thermometer: een graadmeter, die
de wensen en eisen die de markt ten aanzien van een Volvo-SUV stelt,
in kaart brengt.
We hopen dat we door deze manier van introduceren een stevige
commerciële basis creëren. We vinden het dan ook heel belangrijk de
ideeën en opmerkingen van onze klanten in een vroeg stadium te horen,
opdat we voldoende tijd hebben eventuele aanpassingen aan het product
door te voeren, zegt Dieter Laxy, hoofd van de afdeling Marketing,
Sales and Service.
Veilige avonturen
De naam Adventure geeft duidelijk aan dat de auto actief deel uit kan
gaan maken van de levensstijl van zijn eigenaar. De Volvo ACC is,
dankzij een nauwkeurig afgestemde combinatie van off-road
vaardigheden, rijplezier, ruimtelijkheid, comfort en veiligheid, de
ideale keuze voor tal van veilige avonturen. Tijdens de Detroit Motor
Show kunnen bezoekers via computers hun mening over de ACC direct aan
het SUV-team van Volvo kenbaar maken. Dit geldt een tijdje later ook
voor internetgebruikers over de hele wereld.
Vijf SUV-veronderstellingen
De Volvo ACC is gebaseerd op vijf veronderstellingen:
* De rijeigenschappen van een SUV moeten gelijk zijn aan die van een
goed uitgebalanceerde auto. Dit geldt zowel voor de wegligging als
voor de rijveiligheid.
* In het geval van een ongeluk moet een SUV alle inzittenden optimaal
kunnen beschermen. Daarnaast moet hij de andere bij de botsing
betrokken auto(s) niet onnodig beschadigen.
* Een SUV moet over krachtige, levendige motoren beschikken die tevens
zuinig zijn in brandstofverbruik.
* De uitstoot van een SUV moet minimaal gelijk zijn aan die van een
gewone personenwagen. Volvo streeft ernaar om dit grotere, zwaardere
model ook aan de strenge Amerikaanse ULEV- en ULEV II-eisen te laten
voldoen.
* Een SUV moet van binnen erg ruim zijn, maar dit moet niet betekenen
dat de auto van buiten eveneens groot van omvang is. Volvo probeert
díe afmetingen te vinden die de SUV-rijder het prettigst vindt.
Het spreekt voor zich dat al deze eigenschappen in het design van de
ACC zijn terug te vinden. Net als de Volvo S60 heeft de Volvo ACC het
cab forward design. Dit betekent dat de bestuurder zich helemaal voor
in de auto bevindt. Tevens buigen de voorste lijnen subtiel waardoor
een gespierde uitstraling ontstaat, zonder echter agressief over te
komen.
We zijn benieuwd wat de mensen van een grote Volvo vinden. We
ontwikkelen een design dat niet zo macho is als dat van veel andere
SUVs. We spreken liever van een mannelijk uitstraling, een ontwerp dat
een gevoel van geborgenheid geeft, zegt Peter Horbury, hoofddesigner
van Volvo.
Straalvliegtuig
Het ontwerpteam ziet duidelijke overeenkomsten tussen de ACC en een
straalvliegtuig. Zo zit de bestuurder in de ACC bijvoorbeeld hoog en
goed naar voren. Hierdoor heeft hij een goed zicht en kan hij alle
instrumenten goed en gemakkelijk bedienen.
De Volvo ACC heeft vier zitplaatsen en is uitstekend uitgerust. Denk
onder meer aan een koelkast, televisie en sublieme audioapparatuur.
Het is net als comfortabel en prettig eersteklas vliegen. Je kunt vele
kilometers reizen met je collegas, vrienden of familie mét een
optimaal comfort, besluit Peter Horbury.