Gemeente Amsterdam

|
Persberichten
|
Noordelijke IJ-oevers op weg naar nieuwe mix van wonen en werken

Noordelijke IJ-oevers op weg naar nieuwe mix van wonen en werken

Het gemeentebestuur van Amsterdam, het dagelijks bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Noord en de directie van Shell Amsterdam hebben op donderdag 21 december het concept Masterplan Centrale Deel Noordelijke IJ-oevers, een plan voor een nieuw stuk stad aan de Noordelijke IJ-oevers, gepresenteerd. Het plan geeft de strategie aan voor de (her)ontwikkeling van het gebied dat zich uitstrekt van het NSM-terrein tot en met de Sixhaven met in het midden het Shell-terrein. De Noordelijke IJ-oevers zijn op weg naar een nieuwe mix van wonen, werken, cultuur en recreatie.

Strategische keuzes uit het plan zijn:

* Shell heeft plannen ontwikkeld om op het meest westelijke deel van haar huidige locatie een geheel nieuw technologiecentrum (NTC) te vestigen. Dit instituut gaat zich toeleggen op research en technologiedienstverlening voor de olieverwerkende en petrochemische industrie.

* Het deel van het Shell-terrein naast de Sixhaven komt beschikbaar voor stedelijke ontwikkeling. Wonen is daarin een belangrijke bestemming, aangevuld met werkfuncties en stedelijke voorzieningen.

* De ontwikkelingen in het Centrale Deel zijn mede bepalend voor andere grote projecten in het gebied zoals het NSM-terrein, waar een mix van cultuur en andere functies komt, en de Van der Pekbuurt die door deze ontwikkeling een positieve impuls en een directe relatie met de IJ-oevers krijgt.

* Het bedrijventerrein Buiksloterham behoudt zijn functie en krijgt een stimulans door het realiseren van een 'kweekvijver' voor onder meer aan het NTC gelieerde bedrijven. De huidige bedrijven kunnen blijven en het beheer van het terrein wordt professioneel aangepakt.

* De ontsluiting van de Noordelijke IJ-oevers moet zowel voor auto, langzaam verkeer en openbaar vervoer belangrijk worden verbeterd. Er komt onder meer een nieuwe verbinding tussen de Klaprozenweg en de veren over het IJ. Voor ontsluiting via openbaar vervoer is de optie van het Sixhavenstation in de Noord/Zuidlijn onontbeerlijk.
* In het gebied staan enkele markante gebouwen, die belangrijk zijn voor de identiteit van het gebied. Deze gebouwen kunnen zowel door hun historische waarde als door hun kwaliteit behouden en ingezet worden.

Riek Bakker van bureau BVR is adviseur voor het plan. "Amsterdam-Noord is aan de beurt. De tijd is rijp voor de ontwikkeling van de Noordelijke IJ-oevers. Shell schuift op en vestigt zich opnieuw in Noord, de Noord/Zuidlijn komt er aan. Stedelijke en economische ontwikkeling gaan hand in hand."

Het concept Masterplan wordt in het voorjaar van 2001 door het college van B&W en door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam-Noord besproken. Vervolgens wordt het behandeld in de raadscommissie van de centrale stad en in de raad van het stadsdeel.

Paul van Yperen, afdeling Communicatie gemeente Amsterdam, 5523246.

Monique Vermeulen, afdeling Communicatie stadsdeel Amsterdam-Noord, 6349456.

Henk J. Bonder, Shell Persdienst, (070) 3778750.

^


-

© gemeente Amsterdam - 10-01-2001