|
Persberichten
|
Noordelijke IJ-oevers op weg naar nieuwe mix van wonen en werken
Noordelijke IJ-oevers op weg naar nieuwe mix van wonen en werken
Het gemeentebestuur van Amsterdam, het dagelijks bestuur van het
stadsdeel Amsterdam-Noord en de directie van Shell Amsterdam hebben op
donderdag 21 december het concept Masterplan Centrale Deel Noordelijke
IJ-oevers, een plan voor een nieuw stuk stad aan de Noordelijke
IJ-oevers, gepresenteerd. Het plan geeft de strategie aan voor de
(her)ontwikkeling van het gebied dat zich uitstrekt van het
NSM-terrein tot en met de Sixhaven met in het midden het
Shell-terrein. De Noordelijke IJ-oevers zijn op weg naar een nieuwe
mix van wonen, werken, cultuur en recreatie.
Strategische keuzes uit het plan zijn:
* Shell heeft plannen ontwikkeld om op het meest westelijke deel van
haar huidige locatie een geheel nieuw technologiecentrum (NTC) te
vestigen. Dit instituut gaat zich toeleggen op research en
technologiedienstverlening voor de olieverwerkende en
petrochemische industrie.
* Het deel van het Shell-terrein naast de Sixhaven komt beschikbaar
voor stedelijke ontwikkeling. Wonen is daarin een belangrijke
bestemming, aangevuld met werkfuncties en stedelijke
voorzieningen.
* De ontwikkelingen in het Centrale Deel zijn mede bepalend voor
andere grote projecten in het gebied zoals het NSM-terrein, waar
een mix van cultuur en andere functies komt, en de Van der
Pekbuurt die door deze ontwikkeling een positieve impuls en een
directe relatie met de IJ-oevers krijgt.
* Het bedrijventerrein Buiksloterham behoudt zijn functie en krijgt
een stimulans door het realiseren van een 'kweekvijver' voor onder
meer aan het NTC gelieerde bedrijven. De huidige bedrijven kunnen
blijven en het beheer van het terrein wordt professioneel
aangepakt.
* De ontsluiting van de Noordelijke IJ-oevers moet zowel voor auto,
langzaam verkeer en openbaar vervoer belangrijk worden verbeterd.
Er komt onder meer een nieuwe verbinding tussen de Klaprozenweg en
de veren over het IJ. Voor ontsluiting via openbaar vervoer is de
optie van het Sixhavenstation in de Noord/Zuidlijn onontbeerlijk.
* In het gebied staan enkele markante gebouwen, die belangrijk zijn
voor de identiteit van het gebied. Deze gebouwen kunnen zowel door
hun historische waarde als door hun kwaliteit behouden en ingezet
worden.
Riek Bakker van bureau BVR is adviseur voor het plan. "Amsterdam-Noord
is aan de beurt. De tijd is rijp voor de ontwikkeling van de
Noordelijke IJ-oevers. Shell schuift op en vestigt zich opnieuw in
Noord, de Noord/Zuidlijn komt er aan. Stedelijke en economische
ontwikkeling gaan hand in hand."
Het concept Masterplan wordt in het voorjaar van 2001 door het college
van B&W en door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Amsterdam-Noord
besproken. Vervolgens wordt het behandeld in de raadscommissie van de
centrale stad en in de raad van het stadsdeel.
Paul van Yperen, afdeling Communicatie gemeente Amsterdam, 5523246.
Monique Vermeulen, afdeling Communicatie stadsdeel Amsterdam-Noord,
6349456.
Henk J. Bonder, Shell Persdienst, (070) 3778750.
^
-
© gemeente Amsterdam - 10-01-2001