Koninklijke Ahold

Ahold dochter Etos opent op één dag negen nieuwe winkels

Beverwijk, 10 januari 2001 -Op donderdag 11 januari a.s. wordt in een aantal Nederlandse steden gelijktijdig negen nieuwe Etos-winkels geopend. De officiële opening hiervan wordt van 09.30 tot 10.30 uur rechtstreeks uitgezonden op de website van Ahold via Etos Live broadcasting. Vanuit de winkel op de Amsterdamse Kalverstraat zal directeur John van der Ent om 10.15 uur het startsein geven alle winkels gelijktijdig te openen. De overige 8 winkels hebben een live verbinding met Amsterdam en zijn allen betrokken bij het interactieve openingsprogramma.

De nieuwe Etos-winkels (voorheen Boots-vestigingen), allen op A-locaties, zijn te vinden in: Amersfoort, Amsterdam Kalverstraat, Amsterdam-Noord, Breda, Den Haag, Groningen, Haarlem, Maastricht en Zwolle. Drogisterijketen Etos start het jaar 2001 dus veelbelovend. Het totaal aantal winkels komt hiermee op 430. Afgelopen jaar steeg ook Etos' marktaandeel met een vol procent naar 15,5%.

Reactie John van der Ent, directeur Etos
Etos-directeur John van der Ent, die zelf de Amsterdamse winkel op de Kalverstraat opent, toont zich zeer tevreden: "Zoveel winkels op één dag gelijktijdig openen is ècht uniek in onze branche. Met deze negen nieuwe winkels is overigens het aantal vier-wereldenwinkels van Etos gegroeid naar 63. Dit jaar zullen er nog zo'n 55 winkels volgen in ditzelfde format. De opening van deze ex-Boots-winkels is een rechtstreeks resultaat van onze samenwerking met Boots, die we in augustus 2000 hebben aangekondigd. Op 30 december waren al deze winkels nog operationeel onder de Boots-vlag. Met man en macht zijn de afgelopen negen dagen al deze winkels omgebouwd tot prachtige, nieuwe Etos winkels."

Vierwerelden-winkels
De negen nieuwe Etos-winkels zijn allemaal ingericht naar de succesvolle vier-wereldenformule van Etos. Hierbij is het winkelinterieur ingedeeld in vier ruime en overzichtelijke assortimentsonderdelen -allemaal met een eigen kleur- die de vier natuurelementen (aarde, water, lucht en vuur) symboliseren. De begin dit jaar geïntroduceerde vierwereldenformule en de energiefilosofie van Etos slaan goed aan. Dat bleek ook uit het voorjaarsrapport 2000 van onderzoeksbureau Gfk Nederland, die de waardering van Nederlandse drogisterijformules onderzoekt. Etos steeg in 2000 van de vijfde naar de tweede positie. De ambitie van Etos is om op Nederlandse markt hèt kenniscentrum voor Health & Beauty te worden.