10 Januari 2001

Belgacom stemt haar organisatie af op nieuwe marktevoluties om de klant steeds beter te dienen

In het jaar 2000 maakte Belgacom werk van grondige vereenvoudigingen op het vlak van haar tarieven (één zone, één secondentarief,...). Thans wil Belgacom ook haar structuur en organisatie vereenvoudigen, zodat de klanten voortaan nog beter hun weg vinden voor een service afgestemd op hun behoeften. Tegen 1 maart 2001 wil Belgacom klaar zijn met haar nieuwe organisatie, die zal zijn afgestemd op de geëvolueerde markt. De klant zal daarbij één aanspreekpunt krijgen voor spraaktelefonie en dataverkeer, met inbegrip van Internetdiensten.

Twee distributiekanalen
Om dubbel gebruik te voorkomen en een maximale klantentevredenheid te bewerkstelligen zullen vanaf 1 maart 2001 twee distributiekanalen instaan voor alle klantencontacten van Belgacom:
- Enerzijds de "home & business solutions"-divisie, voor de dienstverlening aan particuliere klanten, zelfstandigen, vrije beroepen en KMO's. Het betreft hier meer dan 3.800.000 klanten. Zij zullen zich voortaan niet meer hoeven af te vragen of zij in een Teleboetiek dan wel in een Telebusiness terechtkunnen. Er zal een verregaande segmentering worden doorgevoerd, zodat elke klant er een antwoord vindt op zijn specifieke behoeften inzake telecommunicatie. Ook activiteiten zoals de inlichtingendiensten en beveiligingsactiviteiten (Belgacom Alert Services) zullen worden gecoördineerd binnen deze divisie die zal worden geleid door Jacques Heynen.

- Anderzijds de "corporate & data solutions"-divisie, met een specifieke benadering voor meer dan 46.000 grote bedrijven en middelgrote ondernemingen met specifieke telecombehoeften. Elk van deze klanten krijgt een individueel aanspreekpunt onder de vorm van een account manager of contactpersoon. Deze divisie zal worden geleid door Alain Deneef.

Een gestroomlijnd netwerk voor spraak en data
Teneinde de verdere ontwikkeling van het netwerk te verzekeren en de service inzake aansluitingen en het verhelpen van storingen te optimaliseren worden alle technische activiteiten inzake het netwerk ondergebracht in één "network"-divisie onder leiding van Bernard Delvaux.
Een uitstekend netwerk is nu eenmaal essentieel, zowel voor spraak- als dataverkeer. E-business en Internet winnen aan terrein, en de vaste lijnen zullen terzake in de toekomst een onvervangbare rol blijven spelen. In het licht van dit steeds groeiend belang van datacommunicatie wil Belgacom de explosieve mogelijkheden ervan toegankelijk maken voor de breedst mogelijke waaier klanten. Dat dit een vraag is van de markt blijkt alleen reeds uit de spectaculaire opgang van snel Internet: enkele maanden na de commerciële lancering zijn er vandaag al 43.000 ADSL-klanten, een penetratie die nergens in Europa wordt geëvenaard.

Service aan andere operatoren
Om in te spelen op de volledig geliberaliseerde telecom-omgeving zal Belgacom haar service-aanbod aan andere operatoren (zoals het ter beschikkingstellen van netwerkcapaciteit met hoge kwaliteit) onderbrengen binnen één divisie, "Carrier/Wholesale", onder leiding van Dana Dunne.

Operationeel tegen 1 maart 2001
John J. Goossens (CEO) en de twee andere leden van het Executive Committee (Dennis Carr en Ray Stewart) hebben dit alles op 9 januari voorgesteld aan de medewerkers van Belgacom.
Het is een eerste stap van het Best-programma ("Belgacom e-business strategic transformation"), dat in het najaar 2000 werd aangekondigd. De komende twee maanden zullen nog stappen volgen, steeds met het oog op een optimale, meer gedecentraliseerde service, dichter bij de klant.
Zoals vermeld zal deze nieuwe organisatie voor de vaste telefonie operationeel zijn tegen 1 maart 2001. Voor het overige blijven de dochterbedrijven Belgacom Mobile en Belgacom Skynet hun gevoerde strategie verder zetten.