10 Januari 2001
Belgacom stemt haar organisatie af op nieuwe marktevoluties om de klant
steeds beter te dienen
In het jaar 2000 maakte Belgacom werk van grondige vereenvoudigingen
op het vlak van haar tarieven (één zone, één secondentarief,...).
Thans wil Belgacom ook haar structuur en organisatie vereenvoudigen,
zodat de klanten voortaan nog beter hun weg vinden voor een service
afgestemd op hun behoeften. Tegen 1 maart 2001 wil Belgacom klaar zijn
met haar nieuwe organisatie, die zal zijn afgestemd op de geëvolueerde
markt. De klant zal daarbij één aanspreekpunt krijgen voor
spraaktelefonie en dataverkeer, met inbegrip van Internetdiensten.
Twee distributiekanalen
Om dubbel gebruik te voorkomen en een maximale klantentevredenheid te
bewerkstelligen zullen vanaf 1 maart 2001 twee distributiekanalen
instaan voor alle klantencontacten van Belgacom:
- Enerzijds de "home & business solutions"-divisie, voor de
dienstverlening aan particuliere klanten, zelfstandigen, vrije
beroepen en KMO's. Het betreft hier meer dan 3.800.000 klanten.
Zij zullen zich voortaan niet meer hoeven af te vragen of zij in
een Teleboetiek dan wel in een Telebusiness terechtkunnen. Er zal
een verregaande segmentering worden doorgevoerd, zodat elke klant
er een antwoord vindt op zijn specifieke behoeften inzake
telecommunicatie. Ook activiteiten zoals de inlichtingendiensten
en beveiligingsactiviteiten (Belgacom Alert Services) zullen
worden gecoördineerd binnen deze divisie die zal worden geleid
door Jacques Heynen.
- Anderzijds de "corporate & data solutions"-divisie, met een
specifieke benadering voor meer dan 46.000 grote bedrijven en
middelgrote ondernemingen met specifieke telecombehoeften. Elk van
deze klanten krijgt een individueel aanspreekpunt onder de vorm
van een account manager of contactpersoon. Deze divisie zal worden
geleid door Alain Deneef.
Een gestroomlijnd netwerk voor spraak en data
Teneinde de verdere ontwikkeling van het netwerk te verzekeren en de
service inzake aansluitingen en het verhelpen van storingen te
optimaliseren worden alle technische activiteiten inzake het netwerk
ondergebracht in één "network"-divisie onder leiding van Bernard
Delvaux.
Een uitstekend netwerk is nu eenmaal essentieel, zowel voor spraak-
als dataverkeer. E-business en Internet winnen aan terrein, en de
vaste lijnen zullen terzake in de toekomst een onvervangbare rol
blijven spelen. In het licht van dit steeds groeiend belang van
datacommunicatie wil Belgacom de explosieve mogelijkheden ervan
toegankelijk maken voor de breedst mogelijke waaier klanten. Dat dit
een vraag is van de markt blijkt alleen reeds uit de spectaculaire
opgang van snel Internet: enkele maanden na de commerciële lancering
zijn er vandaag al 43.000 ADSL-klanten, een penetratie die nergens in
Europa wordt geëvenaard.
Service aan andere operatoren
Om in te spelen op de volledig geliberaliseerde telecom-omgeving zal
Belgacom haar service-aanbod aan andere operatoren (zoals het ter
beschikkingstellen van netwerkcapaciteit met hoge kwaliteit)
onderbrengen binnen één divisie, "Carrier/Wholesale", onder leiding
van Dana Dunne.
Operationeel tegen 1 maart 2001
John J. Goossens (CEO) en de twee andere leden van het Executive
Committee (Dennis Carr en Ray Stewart) hebben dit alles op 9 januari
voorgesteld aan de medewerkers van Belgacom.
Het is een eerste stap van het Best-programma ("Belgacom e-business
strategic transformation"), dat in het najaar 2000 werd aangekondigd.
De komende twee maanden zullen nog stappen volgen, steeds met het oog
op een optimale, meer gedecentraliseerde service, dichter bij de
klant.
Zoals vermeld zal deze nieuwe organisatie voor de vaste telefonie
operationeel zijn tegen 1 maart 2001. Voor het overige blijven de
dochterbedrijven Belgacom Mobile en Belgacom Skynet hun gevoerde
strategie verder zetten.