Persbericht
Directie NS: anti-vertragingsplan harde noodzaak
10 januari 2001
Personeelscollectieven bij NS hebben nieuwe acties aangekondigd tegen
het anti-vertragingsplan van NS. De directie van NS vindt deze acties
misplaatst en betreurt het dat treinreizigers opnieuw getroffen
dreigen te worden door verzet van een deel van het personeel tegen
plannen die tot doel hebben de kwaliteit van het treinvervoer te
verbeteren en die zijn gebaseerd op afspraken tussen NS,
Ondernemingsraad en alle vakbonden.
Er is na jarenlange voorbereiding en bijna 200 uur onderhandelen in
het begin van 2000 een akkoord gesloten over onder meer een andere
inzet van rijdend personeel, met als doel de vertragingen te
verminderen. In de afspraken zit een duidelijk evenwicht tussen de
wens van NS en de reizigers naar vermindering van vertragingen en de
wens van machinisten en conducteurs naar behoud van variatie in het
werk.
Rondjes rond de kerk
De directie van NS wil nog eens duidelijk stellen dat het
anti-vertragingsplan niet leidt tot zogenoemde rondjes rond de kerk.
De werkelijkheid is dat treinen en het personeel ook in de nieuwe
plannen meestal een relatief lang traject rijden van zon 75 tot 150
kilometer. Meestal gaan machinisten en conducteurs op één dag op twee
verschillende trajecten rijden en kunnen ze de volgende dag weer op
andere routes worden ingezet. Het is dus beslist niet zo dat een
machinist of conducteur gebonden gaat worden aan één vast traject. De
suggestie dat onafhankelijk onderzoek zou bevestigen dat het
anti-vertragingsplan het risico van ongelukken vergroot is volstrekt
uit de lucht gegrepen.
Verdergaande afzwakking van het anti-vertragingsplan ontneemt aan dat
plan zijn basis en is dan ook niet in het belang van onze klanten.
Voor het terugdringen van vertragingen is het onontkoombare voorwaarde
dat het personeel per dag niet meer dan één keer wisselt van traject.
Opnieuw daarover onderhandelen heeft dan ook geen zin. Blijkens het
eerdere ultimatum van de actie voerende personeelscollectieven willen
ze daarmee ook niets anders bereiken dan dat het anti-vertragingsplan
van tafel gaat en het huidige inzetplan wordt gehandhaafd. Voor de
directie van NS is dit onaanvaardbaar.
Nederlandse Spoorwegen