Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Directie NS: anti-vertragingsplan harde noodzaak 10 januari 2001
Personeelscollectieven bij NS hebben nieuwe acties aangekondigd tegen het anti-vertragingsplan van NS. De directie van NS vindt deze acties misplaatst en betreurt het dat treinreizigers opnieuw getroffen dreigen te worden door verzet van een deel van het personeel tegen plannen die tot doel hebben de kwaliteit van het treinvervoer te verbeteren en die zijn gebaseerd op afspraken tussen NS, Ondernemingsraad en alle vakbonden.

Er is na jarenlange voorbereiding en bijna 200 uur onderhandelen in het begin van 2000 een akkoord gesloten over onder meer een andere inzet van rijdend personeel, met als doel de vertragingen te verminderen. In de afspraken zit een duidelijk evenwicht tussen de wens van NS en de reizigers naar vermindering van vertragingen en de wens van machinisten en conducteurs naar behoud van variatie in het werk.
Rondjes rond de kerk

De directie van NS wil nog eens duidelijk stellen dat het anti-vertragingsplan niet leidt tot zogenoemde rondjes rond de kerk. De werkelijkheid is dat treinen en het personeel ook in de nieuwe plannen meestal een relatief lang traject rijden van zon 75 tot 150 kilometer. Meestal gaan machinisten en conducteurs op één dag op twee verschillende trajecten rijden en kunnen ze de volgende dag weer op andere routes worden ingezet. Het is dus beslist niet zo dat een machinist of conducteur gebonden gaat worden aan één vast traject. De suggestie dat onafhankelijk onderzoek zou bevestigen dat het anti-vertragingsplan het risico van ongelukken vergroot is volstrekt uit de lucht gegrepen.

Verdergaande afzwakking van het anti-vertragingsplan ontneemt aan dat plan zijn basis en is dan ook niet in het belang van onze klanten. Voor het terugdringen van vertragingen is het onontkoombare voorwaarde dat het personeel per dag niet meer dan één keer wisselt van traject. Opnieuw daarover onderhandelen heeft dan ook geen zin. Blijkens het eerdere ultimatum van de actie voerende personeelscollectieven willen ze daarmee ook niets anders bereiken dan dat het anti-vertragingsplan van tafel gaat en het huidige inzetplan wordt gehandhaafd. Voor de directie van NS is dit onaanvaardbaar.