Jos Verstappen

6
januari
2001

Test, test, test

Nu de feestdagen al weer lang achter ons liggen barst het Formule 1 testwerk in alle hevigheid los. Alle teams hebben koortsachtig aan de preparatie van de nieuwe chassis gewerkt en de komende week zal men zien of er hoop is, of dat de heren ingenieurs snel terug achter de tekentafel moeten. De eerste race van het seizoen is de Australische Grand Prix in Melbourne die op 4 maart verreden zal worden, dus erg veel tijd om veranderingen aan te brengen is er niet. Het eerste uit de startblokken zijn de teams die naar Michelin banden overschakelen: Benetton, Jaguar en Williams rekenen allen op mooi weer wanneer er aanstaande maandag een driedaagse test op het circuit van Jerez in Spanje begint.

Williams heeft drie FW22B chassis voorradig waarvan er twee door Ralf Schumacher en Juan Montoya bestuurd zullen worden. Marc Gene mag de eerste meters rijden met een chassis dat met de 2001 specificatie V10 BMW uitgerust is. Benetton komt met Giancarlo Fisichella inclusief gerepareerde rechterknie naar Spanje. Jenson Button zal zich vooral op het testen van de banden concentreren, terwijl Fisichella zich gaat bezighouden met de nieuwe Renault motor. Alle twee coureurs gebruiken een B200 interim chassis. Jaguar is het eerste team wat een nieuw chassis zal dopen wanneer het R2 chassis door Jaguar Racing nummer één Bobby Rahal bij de Jaguar Research & Development afdeling in Whitley in Engeland aan de pers voorgesteld wordt. In Jerez gebruikt het team nog het R1 interim chassis.

Arrows blijft dichter bij huis. Op woensdag en donderdag gaat men op het circuit van Silverstone met een A21 interim chassis inclusief de nieuwe motor aan de slag. Uiteraard houden wij u over het verloop hiervan op de hoogte. Over tien dagen komt de rest van de teams in actie. Ferrari, BAR en Sauber testen dan op Jerez, terwijl McLaren, Williams, Benetton, Arrows samen met Jordan richting Valencia afreizen om daar hun werk te verrichten. De laatste week van deze maand komen bijna alle teams gezamenlijk naar Barcelona om daar voor dat men naar Australië vertrek nog één keer te testen.

6
januari
2001

Rue Jean Todt

De afgelopen week werd er in het dorp Pierrefort in Frankrijk een straat naar de directeur sportief Jean Todt vernoemd. Okay, het is misschien niet de Champs Elysees in Parijs die een nieuwe naam kreeg maar beter iets dan niets. En laten wij niet vergeten dat in Kerpen er ook al een straat naar Michael Schumacher vernoemd werd, dus een beetje Frans dorp kan niet achterblijven. Todt werd in 1946 in dit dorp met 1.000 inwoners geboren. Zijn eerste drie levensjaren bracht hij, als zoon van een dokter, hier door. De straat waar de familie Todt woonde, tot voorheen de Rue de la Tour, heet dus nu Rue Jean Todt.

6
januari
2001

Mobiel sponsorgeld

Met de opkomst van de mobiele telefonie, waar diverse namen van deze maatschappijen als sponsors in de Formule 1 aanwezig zijn, werd in het algemeen gedacht dat deze de tabaksfabrikanten zouden opvolgen. Uit onderzoek deze week bleek echter dat, veel van dit soort bedrijven zeer veel geld aan nieuwe licenties hebben uitgegeven. Hierdoor zullen slechts een aantal van dit soort bedrijven blijven. Alleen de allergrootsten zoals Vodafone, D1, Orange en Cellnet zullen overleven is de voorspelling. Daar komt verder bij dat de Europese markt min of meer verzadigt raakt. Het onderzoek voorspelt grote verliezen tussen 2003 en 2007 en dat er pas vanaf 2013 weer echt winst gemaakt gaat worden. In ieder geval zal het minder gemakkelijk zijn om de grote sponsorship bedragen te rechtvaardigen. Duidelijk een survival of the fittest scenario dus. In ieder geval mag men daarom tabak sponsorship nog niet afschrijven.