6
januari
2001
Test, test, test
Nu de feestdagen al weer lang achter ons liggen barst het Formule 1
testwerk in alle hevigheid los. Alle teams hebben koortsachtig aan de
preparatie van de nieuwe chassis gewerkt en de komende week zal men
zien of er hoop is, of dat de heren ingenieurs snel terug achter de
tekentafel moeten. De eerste race van het seizoen is de Australische
Grand Prix in Melbourne die op 4 maart verreden zal worden, dus erg
veel tijd om veranderingen aan te brengen is er niet. Het eerste uit
de startblokken zijn de teams die naar Michelin banden overschakelen:
Benetton, Jaguar en Williams rekenen allen op mooi weer wanneer er
aanstaande maandag een driedaagse test op het circuit van Jerez in
Spanje begint.
Williams heeft drie FW22B chassis voorradig waarvan er twee door Ralf
Schumacher en Juan Montoya bestuurd zullen worden. Marc Gene mag de
eerste meters rijden met een chassis dat met de 2001 specificatie V10
BMW uitgerust is. Benetton komt met Giancarlo Fisichella inclusief
gerepareerde rechterknie naar Spanje. Jenson Button zal zich vooral op
het testen van de banden concentreren, terwijl Fisichella zich gaat
bezighouden met de nieuwe Renault motor. Alle twee coureurs gebruiken
een B200 interim chassis. Jaguar is het eerste team wat een nieuw
chassis zal dopen wanneer het R2 chassis door Jaguar Racing nummer één
Bobby Rahal bij de Jaguar Research & Development afdeling in Whitley
in Engeland aan de pers voorgesteld wordt. In Jerez gebruikt het team
nog het R1 interim chassis.
Arrows blijft dichter bij huis. Op woensdag en donderdag gaat men op
het circuit van Silverstone met een A21 interim chassis inclusief de
nieuwe motor aan de slag. Uiteraard houden wij u over het verloop
hiervan op de hoogte. Over tien dagen komt de rest van de teams in
actie. Ferrari, BAR en Sauber testen dan op Jerez, terwijl McLaren,
Williams, Benetton, Arrows samen met Jordan richting Valencia afreizen
om daar hun werk te verrichten. De laatste week van deze maand komen
bijna alle teams gezamenlijk naar Barcelona om daar voor dat men naar
Australië vertrek nog één keer te testen.
6
januari
2001
Rue Jean Todt
De afgelopen week werd er in het dorp Pierrefort in Frankrijk een
straat naar de directeur sportief Jean Todt vernoemd. Okay, het is
misschien niet de Champs Elysees in Parijs die een nieuwe naam kreeg
maar beter iets dan niets. En laten wij niet vergeten dat in Kerpen er
ook al een straat naar Michael Schumacher vernoemd werd, dus een
beetje Frans dorp kan niet achterblijven. Todt werd in 1946 in dit
dorp met 1.000 inwoners geboren. Zijn eerste drie levensjaren bracht
hij, als zoon van een dokter, hier door. De straat waar de familie
Todt woonde, tot voorheen de Rue de la Tour, heet dus nu Rue Jean
Todt.
6
januari
2001
Mobiel sponsorgeld
Met de opkomst van de mobiele telefonie, waar diverse namen van deze
maatschappijen als sponsors in de Formule 1 aanwezig zijn, werd in het
algemeen gedacht dat deze de tabaksfabrikanten zouden opvolgen. Uit
onderzoek deze week bleek echter dat, veel van dit soort bedrijven
zeer veel geld aan nieuwe licenties hebben uitgegeven. Hierdoor zullen
slechts een aantal van dit soort bedrijven blijven. Alleen de
allergrootsten zoals Vodafone, D1, Orange en Cellnet zullen overleven
is de voorspelling. Daar komt verder bij dat de Europese markt min of
meer verzadigt raakt. Het onderzoek voorspelt grote verliezen tussen
2003 en 2007 en dat er pas vanaf 2013 weer echt winst gemaakt gaat
worden. In ieder geval zal het minder gemakkelijk zijn om de grote
sponsorship bedragen te rechtvaardigen. Duidelijk een survival of the
fittest scenario dus. In ieder geval mag men daarom tabak sponsorship
nog niet afschrijven.
Jos Verstappen