KLM


01/001


KLM E-product nieuws

Meer dan 35.000 hotels via www.klm.com
KLM INTRODUCEERT HOTEL BOEKINGEN OP INTERNET

AMSTELVEEN, 10 januari 2001 Vanaf vandaag kunnen bezoekers van de KLM website www.klm.nl hotelovernachtingen boeken. De nieuwe dienst wordt ook aangeboden via de KLM websites in Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Op alle KLM-bestemmingen is wel accommodatie te vinden. In totaal gaat het om ruim 35.000 hotels, waaronder de hotels uit het Flying Dutchman programma.

Eenvoudig te boeken
Via de button "Reisplanner" op de homepage komt de bezoeker bij het boekingsprogramma. Hier geeft hij locatie, datum en bepaalde voorkeuren aan, waarna het boekingsprogramma zoekt naar beschikbare hotelcapaciteit. De beschikbare hotels verschijnen in beeld zodat een keuze kan worden gemaakt. Vervolgens vult de klant persoonlijke gegevens in en zijn creditcard nummer bij wijze van boekingsgarantie. Binnen een paar seconden ontvangt de klant een e-mail ter bevestiging van zijn boeking en de daarbij behorende voorwaarden en overige informatie. Een week voor de gereserveerde datum ontvangt hij nogmaals een e-mail ter herinnering aan de reservering. Die kan eventueel, afhankelijk van condities gesteld door het betreffende hotel, kort voor de gereserveerde datum nog ongedaan worden gemaakt zonder dat hier kosten aan verbonden zijn. De betaling van de hotelovernachting geschiedt vervolgens bij het hotel ter plaatse.

Dit initiatief past in het streven van KLM om haar klanten via internet meer te bieden dan alleen vliegtickets. Het initiatief bevindt zich nu nog in een pilot fase en wordt allereerst geĂŻntroduceerd in Nederland, Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten, waarna het boeken van hotels via www.klm.com zal worden aangeboden in alle markten waar KLM actief is. Consumenten in Zwitserland en Oostenrijk kunnen volgende week al met de nieuwe dienst kennismaken. Deze dienst is op dit moment alleen in de Engelse taal beschikbaar. Andere talen Nederlands, Frans, Duits, Spaans en Italiaans zullen spoedig volgen.

KLM werkt samen met het Amerikaanse internetbedrijf WorldChoiceTravel.com om de hotels via internet te kunnen aanbieden. WorldChoiceTravel.com handelt de boekingstransacties af en verzorgt de ondersteuning van de klant via telefoon en e-mail.

KLM's nieuwe homepage
Bezoekers van www.klm.com en gerelateerde locale sites krijgen tevens een vernieuwde en verbeterde homepage te zien. Naar aanleiding van consumentenonderzoek heeft KLM met name de navigatie en structuur van de homepage aangepakt. De belangrijkste verandering is dat de bezoeker nu handelingen als online boeken, het raadplegen van actuele vertrek- en aankomstinformatie en persoonlijk inloggen op de Flying Dutchman pagina's, direct vanaf de homepage kan doen. Doorklikken naar achterliggende pagina's, zoals op de oude homepage het geval was, is hiermee overbodig geworden. Het gebruiksgemak en snelheid van de site zal hierdoor toenemen. Later dit jaar zal ook de rest van de site een facelift ondergaan.

Makkelijker zakendoen met KLM
KLM blijft investeren in de ontwikkeling van elektronische diensten die het zakendoen en reizen met KLM vergemakkelijken. Onlangs heeft KLM haar assortiment op www.klm.nl uitgebreid met vakantiereizen (www.klmholidays.nl) en luxe geschenkartikelen met het KLM logo (www.klmshop.nl), waaronder de wijnen die aan boord in de World Business Class worden geserveerd. Met de introductie van diverse mobiele WAP diensten in december inchecken, raadplegen van vertrek- en aankomstinformatie speelt KLM tevens in op de ontwikkelingen in de snel groeiende markt voor mobiele telefonie.