Persbericht Christelijk Nationaal Vakverbond

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Burgerluchtvaart is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Woensdag 10 januari 2001

Rampenplan Schiphol geen garantie voorgoede hulpverlening

Het vanaf 1 september vorig jaar geldende rampenplan voor Schiphol is volgens Ger van der Veen van de stichting Pre Professionele Hulpverlening "een aanzet, maar niet meer dan dat. Het is geen garantie voor goede hulpverlening." Dit zegt Van der Veen in het januarinummer van het vakgroepblad CNV Burgerluchtvaart.

Volgens Van der Veen biedt het plan wel kaders waar binnen alle hulpdiensten moeten werken, maar geen enkele garantie op afstemming. En daardoor is de kans groot dat in de eerste fase van de hulpverlening van alles misgaat. Van der Veen pleit daarom voor een verantwoordelijke instantie of persoon en niet voor gedeelde verantwoordelijkheid. In het interview in CNV Burgerluchtvaart zegt Van der Veen onder meer: "Als iedereen voor zich besluiten neemt, werken de vervolgprocessen niet meer. Daarom is het heel belangrijk om te defini ren wanneer bepaalde dingen wel of niet nodig zijn. Met dit rampenbestrijdingsplan komt het bij een grootschalig ongeval nog steeds aan op improvisatie. Dat leidt tot vertragingen en kan gevolgen hebben voor het aantal slachtoffers."Verder mist Van der Veen een aantal zaken. Zo is in het rampenplan geregeld dat er bij een crash van een vliegtuig met 250 of meer passagiers tien mobiele medische teams uitrukken. Zoveel bestaan er in heel Nederland niet en in de omgeving van Schiphol bestaan drie teams. Daarnaast is niet voorzien in het vrijmaken van toevoerwegen naar de plaats van de ramp. Ook is niet geregeld dat onvoorbereid wordt geoefend. Dit is volgens Van der Veen uiterst belangrijk. "Oefeningen zijn vaak voorbereide oefeningen. Als de ambulances en brandweerwagens in het Amsterdamse bos klaar staan, zijn ze wel in zeven minuten op Schiphol. Maar toen een paar jaar geleden een toestel van Transavia naast de baan schoot, duurde het een half uur voor de ambulances er waren, want toen moesten ze van veel verder komen." Op Schiphol ontbreekt verder een voorziening om gewonden zuurstof toe te dienen. Die was er voorheen wel, maar moest wijken voor de verbouwing van de luchthaven. Het gevolg is dat slachtoffers nu langer moeten wachten op zuurstof.Theo Meijer, voorzitter van de parlementaire enqute commissie over de Bijlmerramp, is het eens met Van der Veen. Ook hij vindt dat er n verantwoordelijke instantie of persoon moet zijn. "Op het moment dat iedereen op zijn manier gaat improviseren, kan het uitlopen op een chaos. In de Bijlmer ging iedereen ambulances bellen, omdat de cordinatie daarvan niet goed vastlag. Er waren zo'n 58 ziekenwagens ter plekke, die de wegen blokkeerden. Uiteindelijk waren er maar vier nodig."

Nadere inlichtingen: