Katholieke Universiteit Nijmegen
Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30
Aanmaakdatum: 10 januari 2001
Afdeling Communicatie
Staven, Diensten, Bedrijven en Voorzieningen
Persberichten/benoemingsberichten
Voorzieningen
Staven van het CvB
Diensten en bedrijven
met o.a.:
Dienst Communicatie en Marketing
Overige
MW. DR. R. VONK BENOEMD TOT HOOGLERAAR SOCIALE PSYCHOLOGIE AAN DE KU
NIJMEGEN
Met ingang van 1 september 2000 is mw. dr. R. Vonk benoemd tot
hoogleraar op de persoonsgebonden leerstoel Sociale Psychologie in het
bijzonder de persoonswaarneming bij de Faculteit der Sociale
Wetenschappen.
Roos Vonk (1960) studeerde Pedagogiek en Psychologie aan de
Universiteit Leiden. Daar promoveerde zij in 1990 op het proefschrift:
The cognitive representation of persons. Na haar promotie was zij twee
jaar werkzaam als post-doc onderzoeker bij de KU Nijmegen. In 1992
werd ze universitair docent en vanaf 1998 hoofddocent bij de
Universiteit van Leiden. In 1999 keerde zij als universitair
hoofddocent terug bij de vakgroep Sociale Psychologie van de KU
Nijmegen. Haar onderzoek is gericht op de vraag hoe mensen zich een
indruk vormen van anderen en hoe ze trachten de indruk te beïnvloeden
die anderen zich van hèn vormen. Daarnaast heeft mw. dr. Vonk
onderzoek gedaan naar onder meer liefdadigheid, de relatie tussen
leidinggevenden en ondergeschikten, en naar intieme relaties.
Mw. dr. Vonk is voorzitter van ASPO, de Nederlandse beroepsorganisatie
voor onderzoekers op het gebied van sociale psychologie. Zij is
redacteur van het European Journal of Social Psychology. Ze heeft
inmiddels een reeks van nationale en internationale publicaties op
haar naam staan. Naast haar wetenschappelijke werk maakt zij haar
vakgebied toegankelijk voor een breed publiek door middel van
televisie- en tijdschriftinterviews, artikelen voor het
populair-wetenschappelijke tijdschrift Psychologie en het in 1998 van
haar hand verschenen boek: De eerste indruk. In dit boek beschrijft
mw. Vonk, aan de hand van voorbeelden uit het dagelijks leven, hoe
mensen zich een eerste indruk van anderen vormen, bijvoorbeeld aan de
hand van stereotypen. Ook wordt beschreven hoe mensen zichzelf zo goed
mogelijk aan anderen presenteren en daarbij strategisch gebruik maken
van middelen als slijmen tegen meerderen en het opscheppen over de
eigen prestaties.