Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Afdeling Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 10 januari 2001

Afdeling Communicatie

Staven, Diensten, Bedrijven en Voorzieningen
Persberichten/benoemingsberichten

Voorzieningen
Staven van het CvB
Diensten en bedrijven
met o.a.:
Dienst Communicatie en Marketing
Overige

MW. DR. R. VONK BENOEMD TOT HOOGLERAAR SOCIALE PSYCHOLOGIE AAN DE KU NIJMEGEN

Met ingang van 1 september 2000 is mw. dr. R. Vonk benoemd tot hoogleraar op de persoonsgebonden leerstoel Sociale Psychologie in het bijzonder de persoonswaarneming bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Roos Vonk (1960) studeerde Pedagogiek en Psychologie aan de Universiteit Leiden. Daar promoveerde zij in 1990 op het proefschrift: The cognitive representation of persons. Na haar promotie was zij twee jaar werkzaam als post-doc onderzoeker bij de KU Nijmegen. In 1992 werd ze universitair docent en vanaf 1998 hoofddocent bij de Universiteit van Leiden. In 1999 keerde zij als universitair hoofddocent terug bij de vakgroep Sociale Psychologie van de KU Nijmegen. Haar onderzoek is gericht op de vraag hoe mensen zich een indruk vormen van anderen en hoe ze trachten de indruk te beïnvloeden die anderen zich van hèn vormen. Daarnaast heeft mw. dr. Vonk onderzoek gedaan naar onder meer liefdadigheid, de relatie tussen leidinggevenden en ondergeschikten, en naar intieme relaties.

Mw. dr. Vonk is voorzitter van ASPO, de Nederlandse beroepsorganisatie voor onderzoekers op het gebied van sociale psychologie. Zij is redacteur van het European Journal of Social Psychology. Ze heeft inmiddels een reeks van nationale en internationale publicaties op haar naam staan. Naast haar wetenschappelijke werk maakt zij haar vakgebied toegankelijk voor een breed publiek door middel van televisie- en tijdschriftinterviews, artikelen voor het populair-wetenschappelijke tijdschrift Psychologie en het in 1998 van haar hand verschenen boek: De eerste indruk. In dit boek beschrijft mw. Vonk, aan de hand van voorbeelden uit het dagelijks leven, hoe mensen zich een eerste indruk van anderen vormen, bijvoorbeeld aan de hand van stereotypen. Ook wordt beschreven hoe mensen zichzelf zo goed mogelijk aan anderen presenteren en daarbij strategisch gebruik maken van middelen als slijmen tegen meerderen en het opscheppen over de eigen prestaties.