Persbericht
Den Haag, 11 januari 2001.
MAZDA ONTHULT NIEUWE RX-8 SPORTAUTO TIJDENS DETROIT AUTO SHOW
Productieplannen blijken vergevorderd
Nadat Mazda tijdens de Tokyo Motor Show in oktober 1999 al een
studiemodel van de RX Evolv toonde, werd tijdens de North American
International Auto Show in Detroit 2001 het vervolg van dit concept
onthuld.
President Mark Fields maakte tijdens deze gelegenheid de naam van
Mazdas nieuwe sportauto bekend: Mazda RX-8.
Met zijn vier deuren, die niet gescheiden zijn door tussenstijlen,
comfortabel plaats biedend aan vier inzittenden en uitgevoerd met de
Renesis rotatiemotor, kan de Mazda RX-8 gezien worden als een
revolutionaire nieuwe sportauto, aldus Fields. Ik zal niet verbaasd
zijn deze nieuwe Mazda-aanwinst op niet al te lange termijn op de
openbare weg tegen te komen, vervolgde hij waarmee werd aangegeven dat
de productieplannen van de RX-8 in een vergevorderd stadium zijn.
Ondanks vier deuren en plaatsbiedend aan vier volwassenen is de RX-8 een pure sportauto. Opvallend is het ontbreken van de middenstijl waardoor passagiers makkelijker kunnen in- en uitstappen. De achterportieren kunnen tot 90 graden worden geopend.
Net als bij de zo succesvolle Mazda MX-5 heeft de RX-8 een gewichtverdeling van 50/50 hetgeen de rijeigenschappen optimaliseert.
Mazdas RX-8 wordt uitgerust met een totaal nieuw ontwikkelde rotatiekrachtbron die de naam Renesis kreeg. Deze rotatiemotor is direct achter de vooras geplaatst, weegt 30 procent minder, is compacter, niet uitgerust met een turbo en is gebaseerd op de13B-REW turbo-rotatiekrachtbron die wordt gebruikt in de RX-7.
Met in- en uitlaatpoorten die beide aan de zijkant van de rotor zijn
geplaatst, is het brandstofverbruik van de Renesis krachtbron
aanzienlijk lager en is er sprake van een verminderde
uitlaatgas-emissie.
Dat de RX-8 een heuse sportauto is mag blijken uit de 250 pk / 184 kW
die de Renesis motor bij 8.500 toeren per minuut produceert.