Mazda

Persbericht

Den Haag, 11 januari 2001.

MAZDA ONTHULT NIEUWE RX-8 SPORTAUTO TIJDENS DETROIT AUTO SHOW

Productieplannen blijken vergevorderd

Nadat Mazda tijdens de Tokyo Motor Show in oktober 1999 al een studiemodel van de RX Evolv toonde, werd tijdens de North American International Auto Show in Detroit 2001 het vervolg van dit concept onthuld.

President Mark Fields maakte tijdens deze gelegenheid de naam van Mazdas nieuwe sportauto bekend: Mazda RX-8.

Met zijn vier deuren, die niet gescheiden zijn door tussenstijlen, comfortabel plaats biedend aan vier inzittenden en uitgevoerd met de Renesis rotatiemotor, kan de Mazda RX-8 gezien worden als een revolutionaire nieuwe sportauto, aldus Fields. Ik zal niet verbaasd zijn deze nieuwe Mazda-aanwinst op niet al te lange termijn op de openbare weg tegen te komen, vervolgde hij waarmee werd aangegeven dat de productieplannen van de RX-8 in een vergevorderd stadium zijn.

Ondanks vier deuren en plaatsbiedend aan vier volwassenen is de RX-8 een pure sportauto. Opvallend is het ontbreken van de middenstijl waardoor passagiers makkelijker kunnen in- en uitstappen. De achterportieren kunnen tot 90 graden worden geopend.

Net als bij de zo succesvolle Mazda MX-5 heeft de RX-8 een gewichtverdeling van 50/50 hetgeen de rijeigenschappen optimaliseert.

Mazdas RX-8 wordt uitgerust met een totaal nieuw ontwikkelde rotatiekrachtbron die de naam Renesis kreeg. Deze rotatiemotor is direct achter de vooras geplaatst, weegt 30 procent minder, is compacter, niet uitgerust met een turbo en is gebaseerd op de13B-REW turbo-rotatiekrachtbron die wordt gebruikt in de RX-7.

Met in- en uitlaatpoorten die beide aan de zijkant van de rotor zijn geplaatst, is het brandstofverbruik van de Renesis krachtbron aanzienlijk lager en is er sprake van een verminderde uitlaatgas-emissie.

Dat de RX-8 een heuse sportauto is mag blijken uit de 250 pk / 184 kW die de Renesis motor bij 8.500 toeren per minuut produceert.