Beers Bedrijfsauto


470 - Scania introduceert krachtige 12-liter motor



12-01-2001
Scania 470 Turbocompound en HPI injectiesysteem Scania introduceert een 470 pk/346 kW Euro 3-versie van haar zescilinder 12-liter motor. De nieuwe motor is afgestemd op de behoeften van de transportbedrijven, d.w.z. grote prestaties, een maximum nuttig laadvermogen of laadvolume, gecombineerd met een laag brandstofverbruik. De motor heeft een nieuwe turbo en maakt gebruik van brandstoftechnologieën die de efficiency verhogen en een rustige en ontspannen rijstijl bevorderen. Hij is ideaal voor gewichts- of volumevervoer met een maximum toelaatbaar technisch gewicht van 60 ton.

"Met de 470 beschikt Scania over een erg sterke troef in het zes-cilinder-in-lijn segment van meer dan 450 pk. Deze nieuwe motor is uitgerust met de resultaten van een aantal van Scania's langetermijn-motorontwikkelingsprojecten", zegt president-directeur Leif Östling. "Dankzij de nieuwe inspuittechniek en de turbocompoundtechniek is deze motor opnieuw een Scania-mijlpaal op het gebied van zware voertuigtechnologie."

"Onze knowhow op al deze gebieden heeft ons in staat gesteld een motor met ongebruikelijke eigenschappen te ontwikkelen. Hij heeft niet alleen een laag geluidsniveau, maar hij is ook aangenaam om mee te rijden, met een vermogenspreiding die ongewoon is voor zijn klasse.

"De nieuwe systemen die allemaal binnen het bedrijf zelf zijn ontwikkeld, bieden talrijke voordelen op het gebied van transportcapaciteit, bedrijfseconomie en milieu-eigenschappen. Bovendien voegen ze nieuwe aspecten toe aan Scania's aftersalesactiviteiten."

"De turbocompoundtechniek en de hogedrukbrandstofinspuiting bieden bovendien grote mogelijkheden om de emissies nog verder te reduceren, terwijl het specifiek brandstofverbruik behouden blijft. Deze nieuwe systemen zijn vitale elementen van Scania's milieustrategie", stelt de heer Östling vast.

In het Europees langeafstandsvervoer groeit het segment van de zes-cilinder-in-lijn motoren van meer dan 450 pk. Momenteel bedraagt het meer dan 20.000 eenheden per jaar en verovert het klanten op het segment eronder (van ongeveer 390 pk) dat zo'n 100.000 eenheden bedraagt.

Nieuw brandstofinspuitsysteem
De 12-liter motor van 470 pk is de eerste Scaniamotor die uitgerust is met het nieuwe hogedrukinspuitsysteem, Scania HPI, dat samen met Cummins ontwikkeld en geproduceerd werd. Het gemeenschappelijk ontwikkelingsproject gaat terug tot 1992 De productie van het nieuwe systeem voor Cumminsmotoren ging in het begin van 1999 in een gemeenschappelijk bedrijf van start en nu, na twee jaar op punt stellen, is het eerste Scania-product met het nieuwe systeem klaar voor de markt.

De nieuwe motor is bovendien uitgerust met binnen het bedrijf ontwikkeld motor-management en turbocompoundingtechniek - dit laatste is een energieterugwinningsconcept dat tien jaar geleden door Scania werd geïntroduceerd. De turbocompoundeenheid is een tweede turbo die de restenergie onttrekt aan de uitlaatgassen. Deze energie gaat naar de krukas en verhoogt het vermogen en verbetert het rendement.

Breed programma
De motor van 470 pk is vanaf januari 2001 leverbaar voor de R124- en T124-modellen. Ondanks het hoge vermogen kunnen de voertuigen gespecificeerd worden met een korte cabine. Dit is een voordeel voor bouw- en hogevolumevervoertoepassingen. Er zit niets achter de cabine dat inbreuk pleegt op de laadruimte en in vergelijking met vrachtauto's met slaapcabines is er een extra 55 cm beschikbaar voor de carrosserie.

Zes-cilinder met hoog prestatievermogen
In vergelijking met de 12-liter motor van 420 pk zorgt de teruggewonnen energie van de turbocompound ervoor dat het vermogen van de nieuwe motor van 420 naar 470 pk stijgt, terwijl het maximum koppel gestegen is van 2.000 tot 2.200 Nm tussen 1.050 en 1.350 omw/min.

Het koppel daalt alleen tot 2.150 Nm bij 1.000 omw/min waar het groene gebied op de toerenteller begint. Bij 900 omw/min bedraagt het koppel
1.800 Nm, wat overeenkomt met het maximum koppel van Scania's 11-liter motor van 380 pk. Het koppel zakt bij het stijgen naar het maximum vermogen, 1.900 Nm, nooit terug onder de 1.700 Nm.

Deze koppelcurve geeft de motor een uitstekend karakter voor een motor in deze klasse. Dit zorgt samen met het lage geluidsniveau voor een ontspannen rijstijl.

Hogedrukinspuiting - Scania HPI
Scania HPI is gebaseerd op pompverstuivers die met een zeer hoge druk werken (momenteel 1.500 bar met de mogelijkheid om nog veel verder te stijgen). De verstuivers werken volgens het open verstuiverprincipe en worden via afzonderlijke stoterstangen en tuimelaars aangedreven door de nokkenas. Ze worden hydraulisch aangedreven in plaats van elektronisch zoals op Scania's andere motoren met pompverstuivers.

De combinatie van open verstuivers en hydraulische aandrijving zorgt voor een vlottere verbranding en een aanzienlijk lager geluidsniveau.

Brandstof met een lager zwavelgehalte - ja graag Een andere eigenschap van het nieuwe inspuitsysteem is dat het in staat is om variaties in de brandstofdichtheid te compenseren. Brandstof met een lager zwavelgehalte die meestal een lagere dichtheid heeft dan standaard diesel, is gunstig voor zowel het vermogen als voor het brandstofverbruik.

Motormanagement geïntegreerd in de vrachtauto
Het inspuitsysteem wordt aangestuurd door een nieuw, door Scania ontworpen motor-managementsysteem dat geleidelijk ook op andere Scaniamotoren geïntroduceerd zal worden. Het systeem heeft een groot aantal nieuwe eigenschappen die samenwerken met de andere systemen van de vrachtauto.

Een aantal functies kan variabel geprogrammeerd worden al naar gelang de behoeften van de klanten. Zo kan de chauffeur bijvoorbeeld het ideale toerental voor het gebruik van een PTO programmeren. De Scaniawerkplaats kan andere vooraf gedefinieerde modi instellen. Deze functie laat verschillende koppelcurves en -begrenzingen voor speciale toepassingen toe.

Turbocompounding
In verband met haar 100-jarig bestaan in 1991 introduceerde Scania de eerste turbocompoundmotor voor vrachtautogebruik. Met een vermogen van 400 pk was deze 11-liter motor een mijlpaal op het gebied van efficiency, die berekend was op zijn zware taak en de brandstof effectief benutte.

Deze ervaring werd benut voor de nieuwe motor. Hij is gebaseerd op het succesvolle 12-liter platform dat in 1995 werd gelanceerd en heeft vierkleppen verbrandingskamers, afzonderlijke cilinderkoppen en een hoog gemonteerde nokkenas met korte stoterstangen voor een precieze aandrijving. De motor is vanaf het begin voorbereid voor verschillende inspuitsystemen en voor turbocompounding.

Een traditionele turbolader gebruikt een gedeelte van de thermische energie in de uitlaatgassen. In dit proces daalt de temperatuur met ongeveer 100°C tot ongeveer 600°C. De turbocompoundeenheid is een extra uitlaatturbine die in de uitlaatpijp gemonteerd is, ná de standaard turbo. Zijn turbine, die met 50.000 omw/min draait (bij een motortoerental van 1.800 omw./min.), haalt meer restenergie uit de uitlaatgassen en verlaagt bij het maximum vermogen de uitlaattemperatuur met nog eens 100°C tot minder dan 500°C .

De vroegere generatie turbocompoundmotoren was het meest efficiënt bij hoge belastingen. Dit geldt ook voor de nieuwe motor, maar er is nu een duidelijk brandstofvoordeel onder alle belastingsomstandigheden.

Energieterugwinning
De energie die door de tweede turbine uit de uitlaatgassen wordt gehaald, gaat via een hydraulische koppeling terug naar de krukas van de motor. De hydraulische koppeling wordt gebruikt om toerentalverschillen te overbruggen. Van de koppeling wordt het vermogen via een extra tandwiel dat in de distributietandwielen geïntegreerd is, overgebracht op het vliegwiel.

Scania heeft deze methode om het hoge toerentalvermogen van de turbine 50.000 omw/min) over te brengen op de krukas van de motor (500 - 2.000 omw/min) gepatenteerd.

Modulaire motoren van Scania
Scania's 12-liter zescilindermotor is de eerste motor van het nieuwe modulaire programma met vermogens van 200 tot 580 pk en meer. De motoren zijn gebaseerd op een enkelvoudige verbrandingskamer die voortdurend verder wordt ontwikkeld en geoptimaliseerd voor verschillende vermogens en emissieniveaus. De
vierkleppen-verbrandingskamer, de afzonderlijke cilinderkoppen en de motorconstructie zijn vanaf het begin voorbereid voor verschillende types inspuitsystemen en voor turbocompounding.

Toen de 12-liter motor van 400 pk in 1995 werd gelanceerd, was hij uitgerust met EDC - een elektronisch geregelde lijninspuitpomp. In 1996 werd deze versie opgevolgd door een motor van 360 pk met mechanische brandstofinspuiting.

In 1998 werden er elektronisch geregelde pompverstuivers geïntroduceerd en steeg het vermogen tot 420 pk. Daarnaast waren er twee 11-liter versies met pomp-verstuivers met een vermogen van 340 en 380 pk. Ze zijn gebaseerd op dezelfde verbrandingsruimte, maar hebben een kortere slag. Alle omstandigheden in de verbrandingsruimte blijven intact.

In 1999 introduceerde Scania, ruim voor de wettelijke voorschriften van kracht worden (oktober 2001), Euro 3-versies van al haar 6-cilinder motoren. In het begin van 2000 werd Scania's nieuwe Euro 3 V8-motor geïntroduceerd die gebaseerd is op dezelfde verbrandingsruimte.

Productie
De productie van de 470 pk motor is nu volledig geïntegreerd in de productie-stroom van de 11- en 12-liter motoren in Södertälje, Zweden.

Het inspuitsysteem wordt geleverd door het gemeenschappelijk (70%/30%) productiebedrijf, Cummins-Scania High-Pressure Injection LLC. Dit bedrijf dat gevestigd is in Columbus, Indiana, VS, zal voorzien in de behoeften van beide bedrijven.

Scania's 11- en 12-liter motoren worden tevens geproduceerd in São Paulo, Brazilië, voor de Latijns-Amerikaanse markten. De 12-liter is leverbaar als een 360 met mechanische inspuiting of als een 420 met pompverstuivers. Deze motoren zijn identiek met de Europese Euro
2-versies. Met een lijnpomp en mechanische inspuiting ontwikkelt de 11-liter 330 pk.

Voor Mexico waar de EPA-emissieniveaus van kracht zijn, wordt er een speciale versie van 400 pk ontwikkeld, die gebaseerd is op de 12-liter motor met pompverstuivers.

470 website
De nieuwe motor en zijn hulpsystemen worden uitgebreid geïllustreerd op Scania's website op het Internet op www.scania.com. Ze bevat animaties, diagrammen, illustraties en foto's, ook van complete voertuigen.

De speciale 470-website bevat korte beschrijvingen, geluidsbestanden en illustraties, evenals een screensaver van de 470.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Per-Erik Nordström, Product Affairs, tel.: +46 8 55385577, GSM: +46 70 5535577
per-erik.nordstrom@scania.com