'); } //-->
Eigen motormanagement
12-01-2001
Scania HPI injectiesysteem In verband met de introductie van het Scania HPI brandstofinspuitsysteem introduceert Scania haar eigen motormanagementsysteem. Het nieuwe systeem werd ontworpen om onder alle omstandigheden aan de hoogste betrouwbaarheidseisen te voldoen. De komende jaren zal het geleidelijk ingevoerd worden op alle Scaniamotoren.
"De komende jaren zal het volledig beheersen van het prestatievermogen van de aandrijflijn een belangrijke concurrentiefactor worden", zegt Urban Johansson, hoofd motorontwikkeling bij Scania. "Daarom investeert Scania op grote schaal in deze knowhow."
"We houden ons al sinds het begin van de jaren 80 intensief bezig met
het elektronisch regelen van de aandrijflijn. Tot op heden zijn de
Scania Retarder en de Scania Opticruise de beste voorbeelden van wat
er met een innovatieve interne aanpak bereikt kan worden. Het is dan
ook erg logisch om ook het motormanagement op te nemen in het
programma."
"Naast gebruikersvoordelen zoals een verbetering van het
brandstofverbruik, een hoog vermogen en een uitstekende
betrouwbaarheid, biedt het nieuwe motormanagementsysteem uitstekende
mogelijkheden om de uitlaatemissies nog verder te reduceren en
verschillende toepassingen individueel te programmeren", stelt de heer
Johansson vast.
De regeleenheid van Scania's motormanagementsysteem is ontworpen om
stevig bevestigd te worden op de 'koude' kant van het motorblok. De
regeleenheid is gebaseerd op een nieuwe krachtige RISC-processor van
Motorola. Deze krachtige processor bevat nagenoeg het hele
motormanagementsysteem. Zo is het geavanceerd balanceren van de
cilinders volledig geïntegreerd in deze software - een oplossing
waardoor de motor erg soepel draait, ongeacht de hydraulische en
mechanische toleranties.
Scania heeft een innovatief bedradings- en verbindingsconcept
ontwikkeld om een maximale betrouwbaarheid te garanderen. Het
merendeel van fouten in elektronische regelsystemen wordt veroorzaakt
door de bedrading en de verbindingen. Daarom werd het aantal
contactpunten tot een minimum teruggebracht. Voor alle sensoren en
aandrijvers worden afzonderlijke door Scania ontworpen connectoren
gebruikt. Bij het vervaardigen van deze connectoren wordt geavanceerd
technologie toegepast, zodat ze bestand zijn tegen veeleisende
omstandigheden.
Extra aandacht is besteedt om het systeem storingbestendig te maken.
Het werd dusdanig geconstrueerd dat de transporttaak volbracht kan
worden ondanks het feit dat het systeem een fout heeft ontdekt; tenzij
het om een fatale fout gaat.
Dankzij een geavanceerd logsysteem kunnen bij het opsporen van fouten
alle functies nauwkeurig gecontroleerd worden. Een 'blackbox'-functie
slaat alle voertuiggegevens onmiddellijk voor en na de fout op, wat
een reconstructie achteraf mogelijk maakt.
Volgend bericht
Terug naar boven