Beers Bedrijfsauto

'); } //-->

Eigen motormanagement



12-01-2001
Scania HPI injectiesysteem In verband met de introductie van het Scania HPI brandstofinspuitsysteem introduceert Scania haar eigen motormanagementsysteem. Het nieuwe systeem werd ontworpen om onder alle omstandigheden aan de hoogste betrouwbaarheidseisen te voldoen. De komende jaren zal het geleidelijk ingevoerd worden op alle Scaniamotoren.

"De komende jaren zal het volledig beheersen van het prestatievermogen van de aandrijflijn een belangrijke concurrentiefactor worden", zegt Urban Johansson, hoofd motorontwikkeling bij Scania. "Daarom investeert Scania op grote schaal in deze knowhow."

"We houden ons al sinds het begin van de jaren 80 intensief bezig met het elektronisch regelen van de aandrijflijn. Tot op heden zijn de Scania Retarder en de Scania Opticruise de beste voorbeelden van wat er met een innovatieve interne aanpak bereikt kan worden. Het is dan ook erg logisch om ook het motormanagement op te nemen in het programma."

"Naast gebruikersvoordelen zoals een verbetering van het brandstofverbruik, een hoog vermogen en een uitstekende betrouwbaarheid, biedt het nieuwe motormanagementsysteem uitstekende mogelijkheden om de uitlaatemissies nog verder te reduceren en verschillende toepassingen individueel te programmeren", stelt de heer Johansson vast.

De regeleenheid van Scania's motormanagementsysteem is ontworpen om stevig bevestigd te worden op de 'koude' kant van het motorblok. De regeleenheid is gebaseerd op een nieuwe krachtige RISC-processor van Motorola. Deze krachtige processor bevat nagenoeg het hele motormanagementsysteem. Zo is het geavanceerd balanceren van de cilinders volledig geïntegreerd in deze software - een oplossing waardoor de motor erg soepel draait, ongeacht de hydraulische en mechanische toleranties.

Scania heeft een innovatief bedradings- en verbindingsconcept ontwikkeld om een maximale betrouwbaarheid te garanderen. Het merendeel van fouten in elektronische regelsystemen wordt veroorzaakt door de bedrading en de verbindingen. Daarom werd het aantal contactpunten tot een minimum teruggebracht. Voor alle sensoren en aandrijvers worden afzonderlijke door Scania ontworpen connectoren gebruikt. Bij het vervaardigen van deze connectoren wordt geavanceerd technologie toegepast, zodat ze bestand zijn tegen veeleisende omstandigheden.
Extra aandacht is besteedt om het systeem storingbestendig te maken. Het werd dusdanig geconstrueerd dat de transporttaak volbracht kan worden ondanks het feit dat het systeem een fout heeft ontdekt; tenzij het om een fatale fout gaat.

Dankzij een geavanceerd logsysteem kunnen bij het opsporen van fouten alle functies nauwkeurig gecontroleerd worden. Een 'blackbox'-functie slaat alle voertuiggegevens onmiddellijk voor en na de fout op, wat een reconstructie achteraf mogelijk maakt.
Volgend bericht
Terug naar boven