Beers Bedrijfsauto

'); } //-->

Scania op het 79ste Salon voor Bedrijfsvoertuigen in Brussel



12-01-2001
Met een wereldpremière ...

Scania 470 Turbocompound De stand van Scania in paleis 6 van het Tentoonstellingspark is een volledig nieuw concept. De totale oppervlakte bedraagt niet minder dan 2.100 m², groter dan ooit tevoren. Een representatieve selectie van de "4 serie" voertuigen, bestaande uit 4 trekkers, 5 vrachtautochassis en 2 cabinemodules wordt er tentoongesteld.

Als wereldpremière lanceert Scania zijn gloednieuwe 12 liter Euro 3 motor van 470 pk/346 kW. Op deze motor wordt de nieuwe Scania HPI (High Pressure Injection) technologie gecombineerd met de turbocompoundtechniek die reeds in 1991 een eerste maal werd geïntroduceerd op een vorige generatie 11-litermotoren. De combinatie van beide technologieën resulteert in een compacte, zuinige krachtbron met een zeer hoog koppel, met lage emissiewaarden en met een karakteristiek minimaal geluidsniveau (zie apart persbericht).

Een tweede première voor België blijft ook de nieuwe V8 motor van 480 of 580 pk/353 of 426 kW. Deze Euro 3 krachtbron is reeds sinds midden 1999 leverbaar maar wordt nu voor de eerste maal in België tentoongesteld. Daarnaast zijn er nog 7 andere vracht-auto's die de breedte van het huidige 4-serie programma illustreert.

Op gebied van veiligheidsvoorzieningen toont Scania als mogelijke optie de zogenaamde "Dobli"-spiegel op één van de cabinemodules. Deze extra achteruitkijkspiegel speelt in op de huidige verkeersproblematiek en helpt ongevallen te voorkomen.

Scania Belgium Services, dat het volledige pakket dienstverlening van verhuur, leasing, financiering, reparatie - en onderhoudscontracten aanbiedt, stelt een nieuwe flexibele leasingformule voor onder de benaming Scanlease.

Verder worden er ook nieuwe IT-oplossingen getoond die zowel de chauffeur als de wagenparkbeheerder aanspreken. Telematica en fleet management zullen in de toekomst nog meer in de trucks geïntegreerd worden.

Tentoongestelde voertuigen:


1. Topline trekker met 12-litermotor van 470 pk. - Wereldpremière! Type aanduiding: R124 LA4x2NA 470 Topline
De trekker is uitgerust met de gloednieuwe DT12 motor met pompinjectoren, Scania HPI-injectie en turbo-compound. Van 1.050 tot
1.350 omw/min ontwikkelt hij een koppel van 2.200 Nm en een maximum vermogen van 470 pk/346 kW voor een minimaal eigen gewicht. Bijzonder geschikt voor toepassingen waar het laadvermogen de kritische factor is en een hoog vermogen vereist wordt.


2. Topline trekker met 16-litermotor V8 van 580 pk. Type aanduiding: R164 LA4x2NA 580 Topline
Deze "King of the Road" heeft Scania's zwaarste V8 motor van 580 pk426 kW die een indrukwekkend koppel ontwikkelt van 2.700 Nm. De hoge Toplinecabine biedt maximaal comfort voor het lange afstandvervoer. Schijfremmen zijn standaard en de trekker is uitgerust met de Scania Retarder.


3. Torpedo Topline trekker met 12-litermotor van 420 pk. Type aanduiding: T124 LA4x2NA 420 Topline
In Topline uitvoering biedt de Torpedocabine een nog groter chauffeurscomfort dan in de standaardversie. In België en Luxemburg is het gebruik beperkt tot speciale toepassingen waar de totale lengte van de combinatie binnen de wettelijke normen blijft. De 420 pk/309 kW motor heeft een maximaal koppel van 1.950 Nm tussen 1.050 omw/min en
1.450 omw/mon. Het voertuig is uitgerust voor ADR vervoer.


4. Grootvolume trekker met 11-litermotor van 380 pk. Type aanduiding: R114 LA4x2EB 380
De slaapcabine van deze trekker heeft de zogenaamde "single driver" uitrusting. Het extra lage chassis (E) met integrale luchtvering is geschikt voor grootvolume transporten. De versnellingsbak GRS890 heeft 12 versnellingen. De 380 pk/280 kW motor(Euro 2) ontwikkelt een koppel van 1.750 Nm tussen 1.080 omw/min en 1.500 omw/min. Zowel een Euro 2 als een Euro 3 versie zijn leverbaar.


5. Drie-assige grootvolume vrachtauto met Toplinecabine. Type aanduiding: R124 LB6x2LB 420 Topline
De "L" achteraan de type aanduiding duidt op een verlaagd chassis waardoor het chassis met een extra hoge carrosserie kan worden opgebouwd. Voor het lange afstandvervoer is een Toplinecabine gemonteerd. Scania's 12-litermotor (Euro 2 of Euro 3) van 420 pk/309 kW is een zuinige krachtbron voor deze vrachtauto. Inzetbaar op trajecten waar goede prestaties en een grote laadruimte moeten gecombineerd worden.


6. Drie-assige vrachtauto met gestuurde naloopas. Type aanduiding: P94 GB6x2*4NA 260
De tweede gestuurde as van deze vrachtauto is gemonteerd achter de aangedreven as voor een grotere wendbaarheid. Voor speciale toepassingen zoals vuilnisophaalwagens, gemeentelijke voertuigen, enz. De korte cabine heeft 4-punts luchtvering. De 9-litermotor (Euro 2 of Euro 3) levert maximum 260 pk/191 kW en de versnellingsbak is van het type GR900 met 8 + 1 versnellingen.


7. Drie-assig bouwvoertuig met korte cabine. Type aanduiding: P114 CB6x4HZ 380
Met de betrouwbare 11-litermotor van 340 pk/250 kW met pompverstuivers vormt dit robuuste chassis een perfecte combinatie voor werk op slechte wegen en op het bouwterrein. Technische treingewichten tot 100 ton zijn mogelijk. Het tentoongestelde chassis heeft een GRS900 versnellingsbak met 12 + 2 versnellingen en de PTO EG604. De tandembogie heeft een naafreductie en een hoge bodemvrijheid.


8. Distributievrachtauto met Opticruise.
Type aanduiding: P94 DB4x2NA 230
Met de comfortabele slaapcabine is dit het ideale voertuig voor (inter)regionale distributie. Scania's automatisch schakelsysteem Opticruise gecombineerd met de GR801 versnellingsbak, zorgt voor soepel rijden en voor minder vermoeidheid van de chauffeur. De 230 pk/169 kW motor beantwoordt aan Euro 3.


9. Vier-assig vrachtautochassis met 3 gestuurde assen. Type aanduiding: P114 GB8x2*6NA 380
Dit unieke Scania chassis met 3 gestuurde assen kan ingezet worden voor toepassingen waarbij een zeer groot laadvermogen en een goede wendbaarheid gecombineerd dienen te worden zoals bijvoorbeeld voor tankvoertuigen, zware containers, etc. Het voertuig heeft een korte cabine, een GRS890R versnellingsbak met 12 versnellingen en is uitgerust met de Scania Retarder. De 380 pk/280 kW motor is leverbaar in Euro 2 of Euro 3 versie.