De Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
IZ. 2001/30
datum
12-01-2001
onderwerp
Verslag Landbouwraad d.d. 19 december 2000
TRC 2001/224 doorkiesnummer
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Afgelopen dinsdag 19 december vond in Brussel een vergadering plaats van de Europese ministers van Landbouw. Het was de laatste Landbouwraad onder het voorzitterschap van Frankrijk. Er vond een openbaar debat plaats over de voedselveiligheid en de Europese Voedsel Autoriteit (EVA). Er bleek een grote mate van overeenstemming tussen de verschillende lidstaten over de rol en taken van de EVA. Er is niet gediscussieerd over een mogelijke vestigingsplaats. Als tweede agendapunt is gesproken over regelgeving over de bestrijding van Overdraagbare Spongiforme Encefalopathieën (TSE). Hierover is met meerderheid van stemmen overeenstemming bereikt over een gemeenschappelijk standpunt van de Raad.
up
datum
12-01-2001
kenmerk
IZ. 2001/30
bijlage
Het onderwerp over de handel in vegetatief teeltmateriaal voor
wijnstokken is wederom van de agenda gehaald, ditmaal op verzoek van
de Italiaanse minister. Voor het voorstel van de Commissie over een
regulering van de varkenssector was geen meerderheid. Wel wordt nog
verder nagedacht over verschillende alternatieven om toch enigszins
aan de problemen tegemoet te komen die zich in de sector kunnen
voordoen.
Voor de hervomingsvoorstellen van de marktordening suiker blijkt
vooralsnog geen meerderheid. Dit dossier wordt verder ter hand genomen
onder het Zweeds voorzitter-schap.
Het voorstel van de Commissie voor het bananendossier is met een grote
meerderheid van stemmen aangenomen. Het contingentensysteem middels
'First Come First Served' wordt ingevoerd met een overgang naar de
'tariff only' systematiek in uiterlijk 2006.
Verder is tijdens de Landbouwraad nog gesproken over de verzoeken van
Duitsland, Italië en Frankrijk om aanvullende nationale steun voor de
distillatie van wijn te mogen uitkeren.
Onder het agendapunt diversen is van gedachten gewisseld over een
verzoek van Duitsland over de handelsnormen voor eieren. Verder wilde
België nog spreken over de uitvoeringsbesluiten BSE, zoals die
overeengekomen waren tijdens de Landbouwraad van
4 december jongstleden. De Commissie presenteerde haar
vereenvoudigingsvoorstellen voor de uitbetaling van steun aan kleine
producenten. Ierland vroeg aandacht voor de gevolgen van BSE voor de
situatie op de rundvleesmarkt.
Op verzoek van Engeland is aandacht geschonken aan de problemen voor
het uitkeren van steun aan vlas- en henneptelers in verband met de
overstromingen in delen van Engeland. Als laatste onderwerp werd kort
stilgestaan bij de marktordening olijfolie die binnenkort besproken
wordt. Dit op verzoek van Italië.
Voedselveiligheid/Europese Voedsel Autoriteit (EVA)
De voorzitter, minister Glavany, licht toe dat de Commissie in de
Landbouwraad van november een uiteenzetting heeft gegeven over de op
te richten EVA. Er heeft toen geen discussie plaatsgevonden omdat het
onderwerp BSE zo prominent op de agenda kwam. Tijdens de Interne Markt
Raad zijn al veel problemen besproken aangaande de EVA en de nieuwe
wetgeving over voedselveiligheid. Uitgangspunt is het garanderen van
een hoog beschermingsniveau voor de consument, zo legt de voorzitter
uit. Indien de Landbouwraad en het Europees Parlement met enige spoed
dit dossier behandelen, ligt het binnen de mogelijkheden om het in de
termijn van het Zweeds voorzitterschap, in raadskader af te ronden.
Commissaris Byrne is van mening dat het debat op het goede moment
gevoerd wordt. De BSE-crisis toont eens te meer de noodzaak van een
EVA aan. Een hoog wetenschappelijk niveau is noodzakelijk zodat de EVA
een positieve bijdrage kan leveren aan het bieden van een hoog
beschermingsniveau aan consumenten. De BSE-crisis die nu heerst toont
aan dat het nemen van communautaire maatregelen de beste aanpak is.
Het is zaak dat deze adequaat worden uitgevoerd. Een radicaal nieuwe
aanpak is nodig, de ketenbenadering is hier de essentie van. Om dit te
bereiken is een integraal pakket voedselwetgeving nodig. Dit wetgevend
pakket is nodig om tekortkomingen van het verleden te ondervangen en
de samenhang van wetgeving te vergroten.
De Commissie heeft een autoriteit voor ogen die internationale status
heeft. Daarvoor dient de EVA wel te beschikken over voldoende
middelen. Risico's voor de volksgezond-heid dienen actief opgespoord
te worden opdat lidstaten preventief kunnen optreden op een wijze die
door alle betrokken partijen aanvaard wordt. Op deze wijze kan hard
gewerkt worden aan het herstellen van het vertrouwen van de consument,
zo betoogt Byrne. De Commissaris spreekt, net als de voorzitter, de
hoop uit dat onder Zweeds voorzitterschap de EVA gestalte kan krijgen.
De lidstaten zijn het over het algemeen eens over de voorstellen zoals gepresenteerd door de Commissie over de opzet van de EVA. Nadruk wordt gelegd op elementen zoals transparantie van beleid, traceerbaarheid en de onafhankelijkheid van de EVA om de geloofwaardigheid te bevorderen. Andere aspecten die in het debat duidelijk naar voren komen zijn de noodzaak te komen tot ketenaanpak, het voorzorgsprincipe, goede communicatie en coördinatie en het belang van goede wetenschappelijke onderbouwing. De lidstaten delen de mening dat producenten de eerstverantwoordelijken zijn voor de veiligheid van het product. Over het aanbrengen van een heldere scheiding tussen taken en bevoegdheden is consensus. Risicobeoordeling en -analyse behoort tot de competentie van de EVA, zo is een grote meerderheid van mening. Risicobeheer en kennismanagement is een taak voor de Commissie en de lidstaten.
Van Nederlandse zijde heb ik ingebracht het eens te zijn met het doel
van de instelling van de EVA. Dat is het nastreven van een zo hoog
mogelijk beschermingsniveau voor de consument. Nederland steunt het
idee om te komen tot één transparante kaderwet ter bevordering van de
voedselveiligheid. Nederland heeft hier herhaaldelijk op aangedrongen.
Ik heb de vraag aan de Commissie voorgelegd hoe zij van het verleden
geleerd heeft en hoe dat verwerkt is in het Commissievoorstel.
Nederland is van mening dat een duidelijke scheiding moet zijn
aangebracht tussen risicobeoordeling en risico-beheer. Een goede
wetenschappelijke onderbouwing bij de risicobeoordeling door de EVA is
hierbij noodzakelijk, zo heb ik betoogd. Aanvullend heb ik mijn zorgen
geuit over het brede takenpakket dat de EVA al vanaf de start
meekrijgt. Ik heb de suggestie gedaan om via een stappenmodel naar een
breder takenpakket toe te werken. Naar mijn mening wordt daarmee de
kwaliteit van de diensten die de EVA levert van het begin af aan
gewaarborgd.
De Commissaris dankt de lidstaten voor de brede steun voor het
voorstel. De heer Byrne is van mening dat tegemoetgekomen wordt aan de
noodzaak van onafhankelijkheid van de EVA. Dit wordt gewaarborgd
doordat een afgevaardigde uit iedere lidstaat zitting heeft in de
adviesgroep. Daarnaast, zo betoogt de commissaris, kunnen lidstaten in
voorkomende gevallen overleg plegen met de EVA en advies inwinnen.
De voorzitter vat samen dat alle lidstaten op eenzelfde golflengte zitten over de hoofd-lijnen van het voorstel. Zo dient er heldere wetgeving tot stand gebracht te worden om de volksgezondheid te waarborgen, de ketenbenadering van de voedselproductie mag hierin niet ontbreken. Elementen die de lidstaten van groot belang vinden voor de op te richten EVA zijn: het wetenschappelijk gehalte; de onafhankelijkheid; de transparantie; scheiding van bevoegdheden en taken. De heer Glavany is van mening dat onder Zweeds voorzitter-schap dit dossier tot een goed einde gebracht moet worden.
Overdraagbare Spongiforme Encefalopathieën (TSE)
Dit voorstel heeft betrekking op het vaststellen van kaderwetgeving
ten aanzien van het beleid van Overdraagbare Spongiforme
Encefalopathieën (TSE). De heer Byrne legt uit dat deze verordening
inzake TSE het optreden door de Commissie aanzienlijk vergemakkelijkt.
Bewust is gekozen voor een ruime regelgeving zodat risico's snel
aangepakt kunnen worden. Veel amendementen van het Europese Parlement
zijn aangenomen. Die leveren een verbetering van de tekst op. In de
TSE-verordening zijn ook regels opgenomen aan-gaande scrapie, zo
besluit de Commissaris zijn inbreng.
Een meerderheid steunt het voorstel van de Commissie. Denemarken
verzoekt de Commissie in verband met het tijdelijk verbod op
beendermeel inzake BSE, de gevolgen voor de verschillende typen
beendermeel te onderzoeken. Daarnaast is Denemarken benieuwd of er al
meer duidelijkheid bestaat over de vraag wat er na het verbod over zes
maanden gaat gebeuren.
Van Nederlandse zijde heb ik steun betuigd aan het compromisvoorstel
van de Commissie. Tevens heb ik de vragen van Denemarken ondersteund
omdat het van groot belang is op zo kort mogelijke termijn
duidelijkheid van de Commissie te krijgen. In Nederland lopen proeven
om scrapie-ongevoelige dieren te fokken. Ik heb de Commissie verzocht
om in haar verdere beleid hiermee rekening te houden voor het geval de
proeven succesvol blijken te zijn.
De Commissaris licht toe dat hij over het tijdelijke verbod op
beendermeel dat nu geldt geen verdere mededelingen kan doen. Hij kan
immers niet in de toekomst kijken. De Commissaris zegt toe om op
wetenschappelijke basis te bezien of het fokken van
scrapie-ongevoelige dieren mogelijkheden biedt.
De Voorzitter dankt de Commissie voor de nuttige toelichting. De heer Glavany stelt vast dat er een meerderheid voor het voorstel van de Commissie is, verschillende verklaringen van lidstaten worden nog toegevoegd. In de Raad van januari wordt het bereikte gemeen-schappelijk standpunt als A-punt opgevoerd. Het wordt daarna voor verdere behandeling doorgeleid naar het Europees Parlement.
Stabilisatiefonds voor de varkenshouderij
Na aanleiding van de crisis op de EU-varkensvleesmarkt in de jaren
1998 en 1999 hebben een aantal ministers in de Landbouwraad de
Europese Commissie gevraagd na te gaan of er extra maatregelen ter
leniging van de financiële nood van de varkenshouders getroffen kunnen
worden. Het bestaande instrumentarium, exportrestituties en steun aan
particu-liere opslag, zou ontoereikend zijn om problemen van de
varkenshouders adequaat aan te pakken. Deze oproep aan de Commissie
heeft, begin april, toen de crisis voorbij was, geresulteerd in een
voorstel voor een juridisch kader, waarin lidstaten en varkenshouders
op vrijwillige basis tot instelling van reguleringsfondsen zouden
kunnen overgaan. Met dergelijke fondsen zouden de inkomens van de
deelnemende ondernemers enigszins gestabiliseerd kunnen worden.
De Voorzitter legt uit dat dit onderwerp reeds eerder besproken is in de Landbouwraad van juni en in het Speciaal Landbouw Comité. Er onderscheiden zich in het debat twee groepen, een kleine meerderheid is tegen het Commissievoorstel en de andere groep vindt het voorstel niet ver genoeg gaan. Het Europese Parlement schaart zich achter de groep die liever een verdergaand voorstel ziet, vervolgt de voorzitter. In het ambtelijk overleg is gebleken dat er geen meerderheid is voor het voorstel en om die reden zijn in de werk-groep alternatieven voorgesteld. Deze zijn: verbetering van statistieken; verbetering van de transparantie van de sector middels voorlichting; promotiecampagnes; aanbodbeperkende maatregelen; stimuleren van niet rendabele bedrijven om te stoppen of om te schakelen; beperking van geografische ontwikkeling en concentratie van varkenshouderijen om milieuredenen; verbeteren van de structuur van de sector.
De voorzitter licht toe dat de meeste lidstaten in kunnen stemmen met
verschillende van de alternatieven. Het is zinvol alternatieven te
bestuderen om de markt te stabiliseren, gezien het feit dat de laatste
crisis in de sector 200 MEURO gekost heeft. Voor het instal-leren van
maatregelen is het nu de juiste tijd omdat het in deze door cycli
gekenmerkte markt nu goed gaat, zo licht de heer Glavany toe. Zo zal
een verbetering in de prognose van de ontwikkelingen in de markt al
een grote hulp zijn. De voorgestelde alternatieven worden verder
uitgewerkt en nader bestudeerd.
De Commissie betreurt het dat er geen meerderheid is voor het
voorstel. De maatregelen tasten de markt niet aan en geven boeren toch
de mogelijkheid zich in te dekken tegen inkomensfluctuaties. Daarnaast
kunnen de voorstellen budgetneutraal uitgevoerd worden en is nu het
juiste tijdstip om de voorstellen te effectueren. De Commissaris zal
zich inzetten om mee te denken over de voorgestelde alternatieven.
Over het belang van het verbeteren van de marktprognoses merkt de heer
Fischler op dat daarvoor geen nieuwe regels nodig zijn. Eurostat kan
hier een bijdrage aan leveren. De bestaande regels dienen echter wel
correct uitgevoerd te worden.
Hervorming marktordening voor Suiker
De heer Glavany licht toe dat de huidige regeling per 3o juni 2001
afloopt en dat er voor
31 december 2000 een nieuw voorstel aangenomen zou worden. Dat lukt
dus niet meer. Het advies van het Europees Parlement is nog niet
beschikbaar. Het is nu aan het Zweedse voorzitterschap om deze taak af
te ronden.
De voorzitter van het Speciaal Landbouw Comité geeft uitleg over de
actuele stand van zaken. In oktober heeft de Landbouwraad verzocht om
het dossier op ambtelijk niveau verder uit te werken. Reeds toen was
duidelijk dat een meerderheid voor verlenging van vijf jaren is. Op
technisch niveau zijn alle punten nagenoeg opgelost. Over de politieke
onderwerpen kiest een meerderheid van de delegaties voor:
* verlenging van de marktordening met vijf jaren;
* een tussentijds verslag in 2003, maar niet gekoppeld aan de
mid-term-review;
* geen quotumverlaging;
* handhaven van de opslagkostenbijdrage;
* afschaffen bijdrage aan de chemische industrie;
* snelle beschikbaarheid impactstudie van het 'Everything but Arms'
voorstel.
In het debat dat volgt blijkt dat de meningen van de lidstaten niet
veel veranderd zijn. Een aantal lidstaten merkt op dat de tussentijdse
evaluatie wel gekoppeld dient te worden aan de mid-term-review.
Ik heb ingebracht dat de samenvatting van de voorzitter geen compromis is en dat ik me in die samenvatting niet kon vinden. Het is mij niet duidelijk hoe het voorstel van het voorzitterschap te rijmen is met het voorstel 'Everything but Arms'. Voor Nederland is het oorspronkelijke Commissievoorstel nog juist aanvaardbaar. Dat voorstel had wat ons betreft best ambitieuzer gemogen. Alle verdere afzwakkingen daarvan kan Nederland niet steunen.
De Commissie geeft aan niet tevreden te zijn over het compromis dat
het voorzitterschap voorstelt. De Commissie heeft een aantal bezwaren
tegen het voorgestelde:
* geen reductie van quota;
* de opslagkostenvergoeding blijft gehandhaafd;
* geen inperking van de C-suiker;
* de looptijd van vijf jaar.
De Commissie vervolgt, dat de suikerverordening nooit hervormd is. In
dat licht is de verlenging met vijf jaar ook zeer onbevredigend.
De voorzitter concludeert dat er geen meerderheid is voor het Commissievoorstel. Besluitvorming zal plaatsvinden na het advies van het EP, en zal onder Zweeds voorzitter-schap plaatsvinden. Hij benadrukt dat zich een meerderheid aftekent voor een compromis langs de lijn die het voorzitterschap heeft uiteengezet.
Bananen
De voorzitter licht toe dat in oktober van dit jaar de Algemene Raad
het er over eens was dat voor de problematiek omtrent bananen snel een
oplossing moest komen. Vastgesteld is dat het beheer van
tariefcontingenten volgens de methode 'First Come First Served' (FCFS)
in de overgangsperiode naar een 'tariff only' systeem het beste is.
Voorzover te beoordelen valt is het FCFS-systeem WTO-conform en kan
het budgetneutraal worden toegepast. De voorzitter nodigt de Commissie
uit verslag te doen over de onderhande-lingen met de VS.
De heer Fischler betreurt het dat het overleg met de VS niet tot overeenstemming heeft geleid. De VS stelden eisen die WTO-technisch en juridisch gezien onaanvaardbaar waren. Zo wilden zij:
* overdracht van 130.000 ton C-quotum naar het A- en B-quotum;
* slechts 10% nieuwkomers toestaan, slechts 10% van de traditionele
leveranciers mogen hun oorspronkelijke rechten meenemen.
Het voorstel van de Commissie verdient alle steun. Daarmee slaat de EU
de deuren niet dicht, zo betoogt de Commissaris. Daarnaast heeft de EU
met alle betrokkenen een open dialoog gevoerd. Om die reden verwacht
de Commissie geen problemen aangaande de WTO-conformiteit. De heer
Fischler stelt dat het voorstel met de FCFS-systematiek de best
mogelijke oplossing is. Het komt het best tegemoet aan de wensen van
alle betrokkenen. De Commissaris hoopt dat het voorstel met een grote
meerderheid van stemmen wordt aangenomen.
Een grote meerderheid steunt het voorstel van de Commissie.
Van Nederlandse zijde heb ook ik mijn steun betuigd. Het is jammer dat
geen akkoord met de VS is bereikt. Daarom is nu de tijd aangebroken om
gezamenlijk positie in te nemen, zo heb ik betoogd. Ik heb daarnaast
nog om een toelichting gevraagd over de automatische overgang naar het
'tariff only' systeem uiterlijk in 2006. De Commissaris gaf aan dat
vanaf 2006 inderdaad automatisch overgestapt wordt op tariff only.
De Commissie toont zich verder verheugd over de brede steun voor het
voorstel.
De heer Glavany concludeert dat een grote meerderheid voor het
voorstel is. Het voorstel zal op de volgende Raad als A-punt
goedgekeurd worden.
Verzoek om aanvullende nationale steun voor distillatie van wijn
De voorzitter licht de drie verzoeken van de lidstaten kort toe.
Italië, Frankrijk en Duitsland hebben verzoeken ingediend voor
aanvullende nationale steun voor distillatie van wijn. De Commissie
wijst de verzoeken af omdat er geen uitzonderlijke omstandigheden zijn
die een dergelijke maatregel rechtvaardigen. Het verzoek tot
aanvullende nationale steun van Italië is bedoeld voor
crisisdistillatie. Het Franse en Duitse verzoek tot toestemming voor
aanvullende nationale steunverlening betreft de vrijwillige
distillatie. Deze drie landen willen aanvullende nationale steun
verlenen aan de sector boven op de communautaire bedragen die de
sector uitgekeerd krijgt.
De heer Glavany stelt vast dat met unanimiteit de verzoeken
ingewilligd worden.
De Commissie neemt het besluit voor kennisgeving aan.
Diversen
a. Wijziging van de verordening voor de directe steunverlening
(presentatie door de Commissie)
De Commissie licht toe dat deze verordening de betalingen regelt
die rechtstreeks aan boeren worden toegekend op grond van directe
steunregelingen in het kader van het GLB. Het voorstel van de
Commissie strekt ertoe vereenvoudigingen aan te brengen in de
verordening. Boeren die steunbedragen ontvangen kleiner dan 1000
EURO krijgen in de toekomst een forfaitair bedrag uitgekeerd. Dit
bedrag zal gebaseerd worden op het gemiddelde van de uitgekeerde
bedragen in de afgelopen drie jaren, zo vervolgt de Commissaris.
De vereenvoudiging moet ertoe bijdragen dat de administratieve
lasten van boeren afnemen en de uitvoeringskosten van de Europese
Commissie op termijn verlagen. Het betreft een vrijwillige
regeling, zo vertelt de heer Fischler. Het vereenvoudigingseffect
zal met name merkbaar zijn in de zuidelijke lidstaten omdat de
landbouw aldaar gekenmerkt wordt door veel kleine bedrijven, zo
besluit de Commissaris.
b. Situatie op de rundvleesmarkt (verzoek Ierland)
De Ierse minister legt uit dat als gevolg van de BSE-crisis de
vraag naar Iers rundvlees dramatisch is afgenomen. Veel (derde)
landen hebben hun markt voor vlees gesloten terwijl daar, voor wat
betreft Iers rundvlees, geen aanleiding voor is. Ierland is van
mening dat:
+ op EU-niveau diplomatieke initiatieven ondernomen moeten
worden gekoppeld aan het toepassen van selectieve
exportrestituties voor gevoelige markten;
+ een marktinterventie van twee maanden nodig is, totdat
voldoende testcapaciteit beschikbaar is;
+ zo spoedig mogelijk een evaluatie plaats moet vinden zoals
vastgesteld tijdens de Landbouwraad van 4 december
jongstleden die volledig was gewijd aan BSE;
+ een oplossing gevonden moet worden voor het vlees dat in de
handel is gebracht ten tijde van de uitbraak van de crisis en
dat nu onverkoopbaar is geworden.
Het verzoek van Ierland wordt onder andere gesteund door
Nederland. Ik heb gesteld dat het niet aan individuele lidstaten
overgelaten kan worden om diplomatieke acties te ondernemen.
De Commissie bevestigt het beeld van de situatie op de
rundvleesmarkt. Het probleem doet zich echter niet alleen in
Ierland voor. De Commissie zegt toe de situatie op de voet te
volgen. Voor wat betreft de diplomatieke stappen deelt de
Commissaris mee dat reeds de eerste initiatieven ondernomen worden
door de ambassadeurs. Het verhogen van de uitvoerrestituties wijst
de heer Fischler van de hand.
c. Vlas en hennep (verzoek Engeland)
De Engelse minister licht toe dat door de grote wateroverlast
delen van de vlas- en hennep-productie niet geoogst kunnen worden.
Steun aan de vlas- en henneptelers wordt echter pas uitgekeerd
nadat geoogst is. De Engelse minister verzoekt de Commissie om
regels van het beleid soepeler toe te passen.
De heer Fischler zegt het bijzonder vervelend te vinden dat de
weersomstandigheden zoveel schade heeft veroorzaakt. De
verordening van de Raad bepaalt echter dat eerst geoogst moet
worden voordat steun uitgekeerd kan worden. De Commissie heeft
niet de bevoegdheid om daar van af te wijken. In het volgende
Beheers Comité vlas en hennep zal evenwel een speciale bepaling
voor de oogst in 2000 voor specifieke gebieden opgenomen worden.
d. Handelsnormen voor eieren (verzoek Duitsland)
De Duitse minister licht toe dat in het Speciaal Landbouw Comité
een compromis van het voorzitterschap is bereikt over het
etiketteren van eieren. Het compromisvoorstel behelst het invoeren
van de verplichting tot stempelen van eieren en verpakking op
01-01-2004. Bewust is gekozen om ook het ei te stempelen middels
een code, dit om de controle te verbeteren. Op de verpakking van
de eieren moet onder andere het type houderijsysteem vermeld
worden. Geïmporteerde eieren zonder specifieke vermelding dienen
gestempeld te worden met: 'Niet bekend houderijsysteem'. Het
vermelden van de gebruikte voeding ten behoeve van de consument is
facultatief.
Met veel elementen van het compromisvoorstel kunnen de Duitsers
instemmen zoals het vermelden van het type houderijsysteem en de
aanduiding voor eieren uit derde landen. De Duitse minister
vervolgt door te stellen dat Duitsland grote moeite heeft met de
late inwerkingtreding in 2004 en het niet verplichten van het
vermelden van het land van oorsprong.
De heer Fischler antwoordt dat het voorstel brede instemming
genoot van de lidstaten. De Commissie vindt ook dat de herkomst
van het ei niet vermeld hoeft te worden, renationali-satie dreigt
dan al snel. De Commissie is wel bereid om bij de uitvoering het
codesysteem zodanig aan te passen dat ingegaan wordt op de
behoefte van Duitsland.
e. Uitvoeringsbesluit BSE zoals overeengekomen tijdens de
Landbouwraad van 4 december 2000 (verzoek België)
De minister van België geeft aan niet inhoudelijk in te gaan op
hetgeen besloten is op de Landbouwraad van 4 december jongstleden.
Hij zegt echter enigszins ontstemd te zijn over de manier waarop
het debat toen verlopen is. De heer Gabriëls heeft op 4 december
een aantal vragen gesteld die niet door de Commissie beantwoord
zijn. Deze vragen zijn nog steeds actueel vandaar dat hij de
Commissie met klem verzoekt daar op in te gaan. De vragen die
minister Gabriëls stelde hadden betrekking op de wijze van de
tenuitvoer-legging van de overeengekomen maatregelen en hoe de
financiering aangaande het verbod op beendermeel ter hand moet
worden genomen. De Belgische minister verzoekt de financiering
omtrent de BSE-crisis te harmoniseren omdat anders
concurrentie-verstoringen tussen de lidstaten ontstaan.
Verschillende lidstaten steunen het betoog van België. Ook ik heb
mijn steun uitgesproken zeker waar het aankomt op de harmonisatie
van de financiering van de BSE-crisis. Deze wordt namelijk door de
verschillende lidstaten op verschillende manieren ter hand
genomen.
De heer Byrne is van mening dat op zekere hoogte wel antwoord is
gegeven op de vragen van België. Over de vraag naar de
aanwendingsmogelijkheden van beendermeel moet nog een evaluatie
plaatsvinden. Het moet duidelijk zijn, zo betoogt de Commissaris,
dat het om een noodmaatregel gaat. De Commissie is niet bereid om
verantwoording te dragen voor moeilijkheden die lidstaten
ondervinden bij de uitvoering van de ingestelde maatregelen. Dat
de maatregelen financiële consequenties hebben is voor ieder
duidelijk. Het is niet voor niets dat de Commissie sinds lange
tijd pleit voor communautaire maatregelen. De Commissaris is van
mening dat het nu te vroeg is om te spreken over harmonisatie van
de financiering omdat deze maatregel is ingesteld voor zes
maanden.
f. Marktordening olijfolie (verzoek Italië)
De Italiaanse minister licht toe dat binnenkort de
gemeenschappelijke marktordening voor olijfolie wordt besproken.
Hij verzoekt de Commissie met name aandacht te besteden aan
traceerbaarheid van productie.
De Italiaanse minister geeft aan dat Italië hier al vaker aandacht
voor gevraagd heeft. Het Europese Hof heeft aangegeven de plaats
van productie van olijven als uitgangspunt te nemen en niet de
plaats van verwerking. De Italiaanse minister verzoekt de
Commissie helderheid te verschaffen.
De Commissaris is van mening dat de uitspraak van het Europese Hof
van Justitie heel helder is en dat de Commissie deze zienswijze
onderschrijft. Het vaststellen van de oorsprong van olijfolie is
zeer belangrijk. Het voorstel waar de Commissie mee komt strekt
ertoe een hogere kwaliteit na te streven.
g. Organisatie van toekomstige werkzaamheden
De heer Glavany geeft het woord aan de Zweedse minister van
Landbouw aangezien Zweden het komende halfjaar het voorzitterschap
zal bekleden.
De Zweedse minister spreekt een woord van dank uit over het goede
verloop van de Raad en de uitstekende leiding die de Fransen het
afgelopen halfjaar aan de dag gelegd hebben.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst