Cap Gemini Ernst & Young

CAP GEMINI ERNST & YOUNG NEDERLAND B.V.

PERSBERICHT

Onderzoeksresultaten State of the Art in Fresh
Versspeciaalzaken moeten krachten bundelen in strijd tegen supermarkten

Utrecht, 12 januari 2001 - Het marktaandeel van de supermarkten in de totale verssector is gestegen van 57,8 procent in 1998 tot bijna 75 procent in 2000. Gelijktijdig is het aandeel van de speciaalzaken in vers gedaald tot 16,7 procent.
De verwachting is dat dit aandeel de komende tien jaar zal dalen tot hooguit 10 procent. De toekomstgerichte speciaalzaken bundelen hun krachten om tot een goede formuleafstemming te komen, kopen gezamenlijk in om kosten te besparen en veranderen van ambachtsman en verkoper tot kok en gastheer. Dit is een van de conclusies uit het State of the Art in Fresh-onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young; een onderzoek naar de toekomstontwikkelingen binnen de versbranche.

Het onderzoek is een vervolg op het State of the Art in Food-onderzoek uit 1999. Het merkenbeleid, voedselveiligheid, biotechnologie en de invloed van e-business binnen de verssector staan centraal. De belangrijkste conclusies van de verschillende onderwerpen worden hieronder belicht.

Merkartikelen ondervertegenwoordigd
Uit het onderzoek blijkt dat de grote merkartikelfabrikanten de steeds belangrijker wordende versmarkt hebben laten liggen. Het aandeel vers is gegroeid naar 48 procent van de omzet van de nieuwere supermarktformules. Het aantal merkartikelfabrikanten dat in vers actief is, is zeer gering. Bij de consument is het inmiddels duidelijk dat niet de merken, niet alleen de leveranciers, maar juist ook de supermarktorganisaties verstand hebben van vers brood, goede vleeswaren, speciaal geselecteerde fruitsoorten, groentesalades en dergelijke.

Voedselveiligheid
De grote Nederlandse retailers willen volstrekte openheid over de brongegevens van de versproducten. Ze willen het product in de hele keten kunnen volgen. Dit zullen ze dan ook stap voor stap gaan afdwingen bij de versleveranciers. Het voorstel om op alle vleesproducten de bron van herkomst te vermelden heeft hun volledige instemming. De retailers willen tevens dat de overheid eisen opstelt om het voedselproductieproces op veiligheid te ijken. Ze willen dat leveranciers binnen drie jaar aan bepaalde minimumeisen wat betreft veiligheid en productieprocesgaranties voldoen, om nog te mogen leveren aan de retailers. Leveranciers en retailers uit de verssector wensen een Europees Voedselveiligheidsinstituut dat onafhankelijk van de politiek kan opereren.

Open communicatie over biotechnologie
De meeste retailers willen dat er een duidelijke scheiding komt tussen producten die genetisch gemodificeerde organismen (gmo) bevatten en producten die gmo-vrij zijn. De leveranciers daarentegen zien dit niet zitten. Deze leveranciers verwachten ook niet dat ecologisch verantwoord voedsel steeds meer standaard wordt, terwijl veel retailers dat juist wel zien gebeuren. De retailers benadrukken dat de consument de vrije keuze moet krijgen om wel of geen gmo-producten te kopen. Zij verwachten ook van hun leveranciers dat ze volstrekt open communiceren over de gmo-houdende grondstoffen in hun assortiment. Open communiceren naar de retailers en de samenleving moet centraal staan.

Logistieke problemen bij e-commerce
De markt voor e-commerce diensten groeit enorm, maar is voor versgroepen veel minder geschikt om direct de consument te benaderen. E-commerce wordt in de verssector in de komende jaren wel toegepast voor business-to-business processen. Met name voor het inkopen van versartikelen zal het internet een bruikbaar hulpmiddel worden. Binnen tien jaar zal zeker dertig procent van het huidige volume in vers worden ingekocht en verhandeld via het internet. Een voorwaarde voor optimaal gebruik van digitale mogelijkheden is het uiterst adequaat (objectief en uniform) kunnen omschrijven van de verskwaliteit van individuele producten.

Specialisten schatten de totale omzet in voeding- en genotmiddelen die via e-commerce wordt verhandeld naar de consument op zes miljard gulden in 2006. Dat is een marktaandeel van ongeveer negen procent. De logistiek naar de huisdeur is echter nog een grote 'bottleneck'. Vrijwel alle retailers denken dat degene die de logistieke problemen overwint, de markt kan veroveren. Vrijwel iedereen verwacht dat de thuiswinkel-concepten voor de consumentenmarkt voor tachtig procent in handen komt van een aantal van de huidige retailers en niet in handen van compleet nieuwe bedrijven.

State of the Art in Fresh
Doel van het onderzoek State of the Art in Fresh is het verkrijgen van inzicht in de ontwikkelingen binnen de verssector. Tevens worden aanbevelingen gedaan richting doelgroepen. Het onderzoek is uitgevoerd in de zomer van 2000 door een team van Cap Gemini Ernst & Young, sector Consumer Products, Retail and Distribution (CPRD). Om een zo breed mogelijk kader te scheppen zijn allereerst de recente ontwikkelingen binnen de verssector aan de hand van concrete gebeurtenissen in de afgelopen jaren onderzocht. Aan de hand van deze ontwikkelingen zijn stellingen opgesteld die vervolgens zijn voorgelegd aan beleidsmakers binnen de versleveranciers en -verwerkers, retail en productschappen. De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd in een rapport.

Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young behoort tot de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 58.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van 7,7 miljard euro (pro forma 1999). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en www.nl.cgey.com.