CAP GEMINI ERNST & YOUNG NEDERLAND B.V.
PERSBERICHT
Onderzoeksresultaten State of the Art in Fresh
Versspeciaalzaken moeten krachten bundelen in strijd tegen supermarkten
Utrecht, 12 januari 2001 - Het marktaandeel van de supermarkten in de totale
verssector is gestegen van 57,8 procent in 1998 tot bijna 75 procent in
2000. Gelijktijdig is het aandeel van de speciaalzaken in vers gedaald tot
16,7 procent.
De verwachting is dat dit aandeel de komende tien jaar zal dalen tot hooguit
10 procent. De toekomstgerichte speciaalzaken bundelen hun krachten om tot
een goede formuleafstemming te komen, kopen gezamenlijk in om kosten te
besparen en veranderen van ambachtsman en verkoper tot kok en gastheer. Dit
is een van de conclusies uit het State of the Art in Fresh-onderzoek van
Cap Gemini Ernst & Young; een onderzoek naar de toekomstontwikkelingen
binnen de versbranche.
Het onderzoek is een vervolg op het State of the Art in Food-onderzoek uit
1999. Het merkenbeleid, voedselveiligheid, biotechnologie en de invloed van
e-business binnen de verssector staan centraal. De belangrijkste conclusies
van de verschillende onderwerpen worden hieronder belicht.
Merkartikelen ondervertegenwoordigd
Uit het onderzoek blijkt dat de grote merkartikelfabrikanten de steeds
belangrijker wordende versmarkt hebben laten liggen. Het aandeel vers is
gegroeid naar 48 procent van de omzet van de nieuwere supermarktformules.
Het aantal merkartikelfabrikanten dat in vers actief is, is zeer gering. Bij
de consument is het inmiddels duidelijk dat niet de merken, niet alleen de
leveranciers, maar juist ook de supermarktorganisaties verstand hebben van
vers brood, goede vleeswaren, speciaal geselecteerde fruitsoorten,
groentesalades en dergelijke.
Voedselveiligheid
De grote Nederlandse retailers willen volstrekte openheid over de
brongegevens van de versproducten. Ze willen het product in de hele keten
kunnen volgen. Dit zullen ze dan ook stap voor stap gaan afdwingen bij de
versleveranciers. Het voorstel om op alle vleesproducten de bron van
herkomst te vermelden heeft hun volledige instemming. De retailers willen
tevens dat de overheid eisen opstelt om het voedselproductieproces op
veiligheid te ijken. Ze willen dat leveranciers binnen drie jaar aan
bepaalde minimumeisen wat betreft veiligheid en productieprocesgaranties
voldoen, om nog te mogen leveren aan de retailers. Leveranciers en retailers
uit de verssector wensen een Europees Voedselveiligheidsinstituut dat
onafhankelijk van de politiek kan opereren.
Open communicatie over biotechnologie
De meeste retailers willen dat er een duidelijke scheiding komt tussen
producten die genetisch gemodificeerde organismen (gmo) bevatten en
producten die gmo-vrij zijn. De leveranciers daarentegen zien dit niet
zitten. Deze leveranciers verwachten ook niet dat ecologisch verantwoord
voedsel steeds meer standaard wordt, terwijl veel retailers dat juist wel
zien gebeuren. De retailers benadrukken dat de consument de vrije keuze moet
krijgen om wel of geen gmo-producten te kopen. Zij verwachten ook van hun
leveranciers dat ze volstrekt open communiceren over de gmo-houdende
grondstoffen in hun assortiment. Open communiceren naar de retailers en de
samenleving moet centraal staan.
Logistieke problemen bij e-commerce
De markt voor e-commerce diensten groeit enorm, maar is voor versgroepen
veel minder geschikt om direct de consument te benaderen. E-commerce wordt
in de verssector in de komende jaren wel toegepast voor business-to-business
processen. Met name voor het inkopen van versartikelen zal het internet een
bruikbaar hulpmiddel worden. Binnen tien jaar zal zeker dertig procent van
het huidige volume in vers worden ingekocht en verhandeld via het internet.
Een voorwaarde voor optimaal gebruik van digitale mogelijkheden is het
uiterst adequaat (objectief en uniform) kunnen omschrijven van de
verskwaliteit van individuele producten.
Specialisten schatten de totale omzet in voeding- en genotmiddelen die via
e-commerce wordt verhandeld naar de consument op zes miljard gulden in 2006.
Dat is een marktaandeel van ongeveer negen procent. De logistiek naar de
huisdeur is echter nog een grote 'bottleneck'. Vrijwel alle retailers denken
dat degene die de logistieke problemen overwint, de markt kan veroveren.
Vrijwel iedereen verwacht dat de thuiswinkel-concepten voor de
consumentenmarkt voor tachtig procent in handen komt van een aantal van de
huidige retailers en niet in handen van compleet nieuwe bedrijven.
State of the Art in Fresh
Doel van het onderzoek State of the Art in Fresh is het verkrijgen van
inzicht in de ontwikkelingen binnen de verssector. Tevens worden
aanbevelingen gedaan richting doelgroepen. Het onderzoek is uitgevoerd in de
zomer van 2000 door een team van Cap Gemini Ernst & Young, sector Consumer
Products, Retail and Distribution (CPRD). Om een zo breed mogelijk kader te
scheppen zijn allereerst de recente ontwikkelingen binnen de verssector aan
de hand van concrete gebeurtenissen in de afgelopen jaren onderzocht. Aan de
hand van deze ontwikkelingen zijn stellingen opgesteld die vervolgens zijn
voorgelegd aan beleidsmakers binnen de versleveranciers en -verwerkers,
retail en productschappen. De resultaten van het onderzoek zijn vastgelegd
in een rapport.
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young behoort tot de grootste management- en
IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in
Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management
consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie,
technologieontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt
de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als
'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De nieuw
geformeerde organisatie heeft wereldwijd meer dan 58.000 medewerkers in
dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een omzet van
7,7 miljard euro (pro forma 1999). Meer informatie over specifieke
dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.cgey.com en
www.nl.cgey.com.