PERSBERICHT

Nederlandse ICT-distributeurs telefonisch slecht bereikbaar

Haarlem, 12 januari 2001 Het is slecht gesteld met de telefonische bereikbaarheid van distributeurs in de Nederlandse ICT-branche. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van ComputerPartner, het vaktijdschrift voor de ICT-handel, is uitgevoerd.

Volgens Jeroen van der Werff, vestigingsmanager Zwolle van KPN Callcenter BV is de algemeen geldende norm dat negentig procent van de telefoontjes binnen 20 seconden beantwoord moet worden. Uit het onderzoek blijkt dat het tijdig opnemen bij de ICT-bedrijven doorgaans geen probleem is. De wachtstand loopt echter soms op tot bijna acht minuten. Grote distributeurs als Landis, Tech Data en Ingram Micro scoren op dit punt slecht.

Een absoluut zorgenkindje is het beantwoorden van vragen per e-mail. Van de twintig onderzochte distributeurs hebben slechts acht bedrijven de e-mail beantwoord (waarvan zeven nog dezelfde dag). De overige bedrijven hebben niets van zich laten horen. Jeroen van der Werff noemt de uitkomsten dramatisch , al ziet hij het vaker in het Nederlandse bedrijfsleven.

Over het geheel genomen reageren de onderzochte distributeurs geschrokken op de uitkomst van het onderzoek. Een aantal partijen geeft het personeelstekort in de branche als verklaring voor de slechte bereikbaarheid.

Het onderzoek vond plaats in week 50 (11 tot en met 15 december 2000) en werd gehouden door een onafhankelijk, extern bureau. Per bedrijf werden vier belrondes gedaan met in totaal maximaal 16 pogingen om contact te leggen. Steeds werd het algemene telefoonnummer van de distributeurs gebruikt en werd gevraagd naar de verkoopafdeling. Het e-mailonderzoek werd door ComputerPartner zelf uitgevoerd. Een uitgebreid artikel over beide onderzoeken vindt u terug in ComputerPartner nummer 1, dat 16 januari verschijnt.