Veel LPG-nieuws op AutoRAI 2001: Import fabrieks lpg-auto's dit
jaar verwacht
Stichting Autogas Nederland, 12 januari 2001
De autogasindustrie verwacht in 2001 dat er zeker 30.000 nieuwe
LPG-auto's bijkomen. Daarbij gaat het niet alleen om
gasinstallaties die in Nederland worden ingebouwd, maar ook om
LPG-auto's die af-fabriek worden geleverd. De Stichting Autogas
Nederland brengt op de AutoRAI diverse nieuwtjes op LPG-gebied.
De invoering van een nieuwe, Europese typegoedkeuring voor LPG-auto's in heel Europa, maakt het nu mogelijk om auto's die in Frankrijk, Zweden of Engeland af-fabriek als LPG-versie worden gebouwd, in Nederland op de markt te brengen. De verwachting is dat dit dan ook niet lang op zich zal laten wachten. De nieuwe typegoedkeuring geldt vanaf 1 maart voor LPG-auto's die af-fabriek worden geleverd, en vanaf 1 juni voor auto's die via een LPG-inbouwstation van een gasinstallatie zijn voorzien.
Lichte tank
Ander nieuws is de lichtgewicht LPG-tank. Deze betekent een
belangrijke doorbraak voor de inbouw van gasinstallaties. De
LPG-tank ontving eind vorig jaar een belangrijke innovatieprijs; de
ID-NL trofee. Inmiddels is er met de tank, die zo'n 80 procent
lichter is dan een net zo grote stalen tank, al een heel
testprogramma afgewerkt, waarbij met name de veiligheid is
gecontroleerd. Het is de bedoeling dat binnenkort de eerste
praktijkproeven gaan gebeuren. De lichtgewicht LPG-tank is een
uitvinding van Advanced Lightweight Engineering en is te zien op de
stand van de Stichting Autogas Nederland.
Rekenen en tellen
Dat de belangstelling voor het rijden op autogas het afgelopen jaar
is toegenomen, is wel duidelijk. De website www.autogas.nl is in
2000 niet minder dan 146.000 keer bezocht. In totaal heeft de SAN
125.000 omslagpuntberekeningen gemaakt, dat is vijftig procent meer
dan het jaar daarvoor. Oorzaak van de toegenomen belangstelling is
natuurlijk de extra korting op de houderschapsbelasting. voor
G3-auto's geldt nu een korting van 700 gulden per jaar. Daarmee is
de wegenbelasting voor G3-auto's nauwelijks hoger dan voor
benzine-auto's. Het omslagpunt is hierdoor gedaald tot zo'n 14.000
kilometer. De Stichting Autogas Nederland is op de AutoRAI aanwezig
om uw voordeel voor u uit te rekenen.
Inspuiting
Het afgelopen jaar heeft de autogasindustrie hard gewerkt om
sequentiële inspuitsystemen voor LPG op de markt te brengen.
Dankzij deze systemen voldoen ook de nieuwste LPG-auto's aan de
strengste Euro III emissie-normen. Intussen hebben alle Nederlandse
fabrikanten een compleet programma van sequentiële
LPG-injectiesystemen. Momenteel wordt hard gewerkt om deze
gasinstallaties aan te passen aan de European On board diagnostics
(EOBD) waarmee sinds 1 januari nieuwe auto's worden uitgerust.
Dankzij de toepassing van deze systemen is autogas ook in 2001 nog
steeds de motorbrandstof die de minste vervuiling veroorzaakt.