Veel LPG-nieuws op AutoRAI 2001: Import fabrieks lpg-auto's dit jaar verwacht

Stichting Autogas Nederland, 12 januari 2001

De autogasindustrie verwacht in 2001 dat er zeker 30.000 nieuwe LPG-auto's bijkomen. Daarbij gaat het niet alleen om gasinstallaties die in Nederland worden ingebouwd, maar ook om LPG-auto's die af-fabriek worden geleverd. De Stichting Autogas Nederland brengt op de AutoRAI diverse nieuwtjes op LPG-gebied.

De invoering van een nieuwe, Europese typegoedkeuring voor LPG-auto's in heel Europa, maakt het nu mogelijk om auto's die in Frankrijk, Zweden of Engeland af-fabriek als LPG-versie worden gebouwd, in Nederland op de markt te brengen. De verwachting is dat dit dan ook niet lang op zich zal laten wachten. De nieuwe typegoedkeuring geldt vanaf 1 maart voor LPG-auto's die af-fabriek worden geleverd, en vanaf 1 juni voor auto's die via een LPG-inbouwstation van een gasinstallatie zijn voorzien.

Lichte tank

Ander nieuws is de lichtgewicht LPG-tank. Deze betekent een belangrijke doorbraak voor de inbouw van gasinstallaties. De LPG-tank ontving eind vorig jaar een belangrijke innovatieprijs; de ID-NL trofee. Inmiddels is er met de tank, die zo'n 80 procent lichter is dan een net zo grote stalen tank, al een heel testprogramma afgewerkt, waarbij met name de veiligheid is gecontroleerd. Het is de bedoeling dat binnenkort de eerste praktijkproeven gaan gebeuren. De lichtgewicht LPG-tank is een uitvinding van Advanced Lightweight Engineering en is te zien op de stand van de Stichting Autogas Nederland.

Rekenen en tellen

Dat de belangstelling voor het rijden op autogas het afgelopen jaar is toegenomen, is wel duidelijk. De website www.autogas.nl is in 2000 niet minder dan 146.000 keer bezocht. In totaal heeft de SAN 125.000 omslagpuntberekeningen gemaakt, dat is vijftig procent meer dan het jaar daarvoor. Oorzaak van de toegenomen belangstelling is natuurlijk de extra korting op de houderschapsbelasting. voor G3-auto's geldt nu een korting van 700 gulden per jaar. Daarmee is de wegenbelasting voor G3-auto's nauwelijks hoger dan voor benzine-auto's. Het omslagpunt is hierdoor gedaald tot zo'n 14.000 kilometer. De Stichting Autogas Nederland is op de AutoRAI aanwezig om uw voordeel voor u uit te rekenen.

Inspuiting

Het afgelopen jaar heeft de autogasindustrie hard gewerkt om sequentiële inspuitsystemen voor LPG op de markt te brengen. Dankzij deze systemen voldoen ook de nieuwste LPG-auto's aan de strengste Euro III emissie-normen. Intussen hebben alle Nederlandse fabrikanten een compleet programma van sequentiële LPG-injectiesystemen. Momenteel wordt hard gewerkt om deze gasinstallaties aan te passen aan de European On board diagnostics (EOBD) waarmee sinds 1 januari nieuwe auto's worden uitgerust. Dankzij de toepassing van deze systemen is autogas ook in 2001 nog steeds de motorbrandstof die de minste vervuiling veroorzaakt.