Carros

CarColumn : "'Brandstofetiket komt', en 'Superauto's onderweg

(12 januari 2001)

Wie eind deze maand een autoshowroom binnenloopt zal misschien even denken dat hij een zaak in witgoed betreedt. Want, als het goed is tenminste, prijkt er dan op elke auto een brandstofetiket met van die leuke, gekleurde balkjes, zoals we die ook al enige tijd op wasmachines en droogtrommels aantreffen. In het geval van het brandstofetiket geven de gekleurde balkjes de zuinigheidsklasse van de betreffende auto weer: balkje A (in donkergroen) staat voor ultrazuinig, balkje G (in felrood) staat voor een benzineslurper. Verder vindt u op dat etiket nog gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot. Let wel: per auto- en motortype kan er sprake zijn van een andere kleurcodering. Een Fiat Punto met 1,2 liter motor bijvoorbeeld, valt in de zeer zuinige B-klasse, terwijl dezelfde Punto met een zwaardere motor in een ongunstigere klasse terechtkomt. Ook kan het gebeuren dat diezelfde 1,2 liter motor uit die Punto in een ander Fiat-model een andere kleurcodering krijgt. Volgt u het nog? Nee, ik ook niet. Maar hou in elk geval in gedachten dat het brandstofetiket niet álle autos vergelijkt, maar alleen laat zien hoe de betreffende auto ten opzichte van zijn sóórtgenoten scoort. Kortom, het vereist enige studie om dat brandstofetiket goed te kunnen interpreteren. Het zegt veel, maar lang niet alles en ga dus niet alleen af op al die leuke kleurtjes, maar kijk ook naar de exacte verbruikscijfers.

Dan bereid ik u alvast even voor op het feit dat we een ge-wel-di-ge tijd tegemoet gaan, als het om autos gaat. In het kader van als je succes hebt mag je dat ook weer laten zien heeft de auto-industrie een rééks extravagant spul in de snelkookpan liggen. Zo zijn zowel Nissan als Mazda in verwachting van rassportwagens die beide in 2002 worden verwacht. Bij Nissan gaat het dan om de opvolger van de goeie ouwe Datsun 240Z en bij Mazda gaat het om de RX-8, oftewel de opvolger van de vroegere Mazda RX-7 met rotatiemotor. Mooi spul, evenals de voor het jaar 2003 geplande topautos van Maybach, van Rolls-Royce, van Bugatti, van Bentley, van Porsche en van nóg een handvol andere topmerken.