12 januari 2001
Chrysler Crossfire steelt de show in Detroit
De jaarlijkse Detroit Auto Show is het toneel voor de onthulling van
een nieuwe Concept Car, de Chrysler Crossfire. In het design van de
Chrysler Crossfire concept car zijn traditionele Europese proporties
en wendbaarheid subtiel gecombineerd met de eigenschappen van kracht
en karakter van de Amerikaanse "performance car".
Het Crossfire concept geeft Chrysler een nieuw imago waarin
Amerikaanse kracht en internationale flair zijn verenigd, zegt Trevor
Creed, Senior Vice President Design van de DaimlerChrysler
Corporation.
Het expressieve karakter van deze kleine coupé vormt het tastbare
bewijs dat wij het merk Chrysler weten te promoten en verbreden. Door
zijn uitgesproken styling, krachtige aandrijving en wielophanging zal
deze moderne Amerikaanse coupé wereldwijd bij menig autoliefhebber het
hart sneller doen kloppen.
Het uitgesproken jeugdig getinte klassieke, heldere design wordt
weerspiegeld in de gestroomlijnde, atletische lijnen van het concept.
De plastische vorm van de motorkap richt de aandacht op het
gevleugelde Chrysler-embleem en de nieuwe grille.
Architectuur
De Crossfire met zijn koolvezelcarrosserie uit één stuk op een
volledig aluminium frame roept eerder associaties op met architectuur
dan met traditioneel auto-design. Net zoals bij de Chrysler Atlantic
concept car die in 1995 debuteerde, loopt midden over de volle lengte
van de Chrysler Crossfire een verhoogde rand, als een "ruggengraat"
die het dynamische karakter versterkt en de auto een "gebeiteld"
aanzien geeft. De compacte carrosserie verraadt een laag zwaartepunt;
de lange wielbasis van 2606 mm (102,6 inch) en de grote spoorbreedte -
1481 mm (58,3 inch) voor en 1521 mm (59,9 inch) achter zorgen voor een
hoge mate van stabiliteit.
Met opvallende mat-aluminium accenten vertoont het exterieurontwerp
van de Crossfire een achterkant die de achtervelgen, banden en brede
spatschermen, nieuw voor Chrysler, benadrukt. De artistiek
geïnspireerde vormen vinden hun vervolg in de achtspaaks velgen die
het robuuste, "potige" aanzien van de auto versterken. De concept car
is uitgevoerd in de carrosseriekleur Sapphire Silver Pearl met
accenten in Starbrite Silver.
Als wij deze auto in productie zouden nemen, zou hij volgens mij zo
goed als zeker meteen een klassieker zijn, zegt Creed.
Racebaan
Door zijn rijprestaties en precieze bestuurbaarheid zou de Crossfire
zowel op de weg als op de racebaan een factor zijn om rekening mee te
houden, zegt carrosserie-ontwerper Eric Stoddard. Wij hebben ons laten
inspireren door de wens, pure sculptuur en technologie met elkaar te
verenigen. De Crossfire is ontworpen voor mensen die de sensatie van
het autorijden zoeken. Hij is licht, atletisch en sterk en heeft een
expressieve persoonlijkheid.
De Chrysler Crossfire heeft een 2,7 liter V6-turbomotor met 205 kW
(275 pk) en 366 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De speciale onafhankelijke wielophanging met
korte en lange draagarmen voor en achter is uitgerust met over de
schokdempers geplaatste schroefveren. De 19 inch voorvelgen met banden
van maat P255/40R19 en 21 inch achtervelgen met banden van maat
P295/35R21 zorgen voor de rijeigenschappen en wendbaarheid die men
verwacht van een klassieke coupé met achterwielaandrijving. De
Crossfire bereikt naar schatting een snelheid van
97 km/h (60 mph) in 5,8 seconden en een topsnelheid van 238 km/h (148
mph).
De Chrysler Crossfire is ontworpen met rijprestaties en artistieke
expressie als uitgangspunt, zegt Stoddard. De aandrijving en het
onderstel bevestigen het soepele, atletische karakter van het concept,
terwijl de designkenmerken een individuele interpretatie vragen. Het
design dwingt de mensen een reactie af en stemt tegelijkertijd tot
nadenken.
Het verfijnde interieur van de Crossfire vormt een aanvulling op het
exterieur. Het werk aan het interieurdesign gebeurde onder leiding van
Glenn Abbott die, zo zegt hij, naar heeft gestreefd de sfeer van een
stijlvolle sportcoupé met een gevoel van beheersing, nauwkeurigheid en
eenvoud te creëren.
Het is mij gelukt om de Crossfire voor de liefhebber aantrekkelijk te
maken, maar toch ook een flinke dosis karakter mee te geven, zegt
Abbott. Dat komt het duidelijkst naar voren in het ontwerp van de met
zorg gemaakte meters in het instrumentenpaneel en in de vormgeving van
het stuurwiel en de stoelen."
Data-aquisitie-systeem
De Crossfire heeft een data-aquisitie-systeem aan boord. Dit
Electronic Vehicle Information Center (EVIC; elektronisch
informatiecentrum van de auto) verzamelt alle informatie over het
functioneren van de wagen en geeft deze weer op een LCD-display aan de
bijrijderszijde. Wij noemen dit bij voorkeur de G-meter, zegt Abbott.
De EVIC is voor de ware liefhebber bedoeld, doordat het grootheden als
acceleratie, rondetijd en G-krachten meet, en daarmee de bestuurder in
staat stelt de optimale prestaties van de wagen te bepalen en daardoor
te verbeteren.
De Crossfire is als echte tweezitter uitgerust met elektronisch
verstelbare sportstoelen, handmatig verstelbare pedalen en een
geïntegreerde uitsparing in de bagageruimte voor twee helmen, waarmee
de aspiraties van deze concept car nog eens extra worden benadrukt.
Het interieur van de Crossfire schittert door een rijk spectrum aan
kleuren en materialen, geaccentueerd door lederen bekleding in de twee
kleuren Deep Sapphire Blue en Cedar Tan, en is verder uitgerust met
een ruggengraat-achtige mat-aluminium middenconsole en accenten van
hetzelfde materiaal op het stuurwiel. De Chrysler Crossfire concept
car brengt internationale flair perfect in harmonie met modern
Amerikaans design, besluit Creed.