Titel: Beantwoording vragen heer Van Dijke
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Den Haag
Uw brief (Kenmerk)
Ons kenmerk
12 januari 2001
12 december 2000, 2000103520
RTB 2000-03225
Onderwerp
Beantwoording vragen heer Van Dijke
Geachte mevrouw Van Nieuwenhoven,
Mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zend ik u hierbij de antwoorden op de vragen van het lid der Tweede Kamer de heer Van Dijke inzake de inzetbaarheid van douane- en politievaartuigen in de Zeeuwse wateren.
Hoogachtend,
W. Bos,
STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN.
1.
Tijdens een reguliere inspectiebeurt op 23 oktober 2000 van het douanevaartuig Jan van gent zijn er enige technische mankementen geconstateerd. Het herstel daarvan duurde langer dan aanvankelijk was voorzien. Op 20 december 2000 zijn de mankementen volledig verholpen en is de Jan van gent weer in de vaart genomen.
2. Het douanevaartuig Aalscholver is in de periode dat de Jan van
gent niet operationeel was, ingezet in de Zeeuwse wateren.
Hiervoor is dit vaartuig volledig geschikt. De enige beperking is
dat de Aalscholver niet is gecertificeerd om via open zee van de
ene zeearm naar de andere te varen. Een dergelijke verplaatsing
geschiedt derhalve binnendoor. De veiligheid van de bemanning is
nimmer in het geding geweest.
3. De Aalscholver heeft zo spoedig mogelijk de taken van de Jan van
gent overgenomen. Tot dat moment heeft de surveillance door de
Kustwacht als vangnet gediend.
4. De douanevaartuigen zijn in te delen in de volgende drie
categorieën: vaartuigen voor de Kustwacht, vaartuigen voor de
Zeeuwse wateren en de Waddenzee en vaartuigen voor binnenwateren.
Indien een vaartuig niet operationeel is, worden de taken
overgenomen door een van de vaartuigen uit dezelfde categorie, dan
wel door een vaartuig uit de naast hogere categorie. Hierdoor
wordt bereikt dat er nimmer een situatie ontstaat waarin toezicht
geheel ontbreekt. Daarnaast is het up-to-date houden van de
douanevloot een constant punt van aandacht. Zo zullen in 2001 en
2002 de vaartuigen die in kustwachtverband opereren worden
vervangen door nieuwe, zeer geavanceerde vaartuigen. Het vaartuig
dat dienst doet op de Waddenzee wordt in 2003 vervangen. Deze
investeringen leveren eveneens een positieve bijdrage aan de
inzetbaarheid van de douanevloot.
5. Ja. De P94 is inmiddels gerepareerd en vanaf 9 december 2000 weer
ingezet.
6/7. Door het uitvallen van de P94 is het toezicht tot een verantwoord
minimum gedaald geweest. In een dergelijke situatie wordt primair de
oplossing gezocht in tijdelijke herpositionering van de beschikbare
vaartuigen.
8. Uit deze voorvallen kan niet worden afgeleid dat de capaciteit van
de douane en de politie op de Zeeuwse wateren op enig moment
onvoldoende is geweest. Er zijn voldoende mogelijkheden om een
adequaat politie- en douanetoezicht te waarborgen. In dit verband
wordt verwezen naar de antwoorden van de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties op kamervragen van de heer Rietkerk
(CDA) in de brief van 9 november 2000 aan de voorzitter van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal (vergaderjaar 2000-2001, 27400
VII, enz., nr. 19).