KAMER VAN KOOPHANDEL UTRECHT
Uitgangspunten NVVP moeten in Vijfde Nota RO
Het bedrijfsleven in de Randstad is ingenomen met het Nationaal
Verkeers- en Vervoerplan (NVVP). Met name de uitgangspunten
'infrastructuur is de drager van ruimtelijk-economische
ontwikkelingen' en 'mobiliteit mag groeien' spreekt het bedrijfsleven
aan. Daarom moeten deze uitgangspunten integraal worden overgenomen in
de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening, zo schrijven de Kamers van
Koophandel in de Randstad (Amsterdam, Haaglanden, Rijnland, Rotterdam
en Utrecht) in een brief aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en
VROM.
De uitgangspunten van het NVVP sluiten naadloos aan op de visies
'Doorstart voor de Randstad' en 'De Randstad: kiezen voor nieuwe
dynamiek'. Daarin geven de KvK's een samenhangende visie op economie,
ruimtelijke ordening en mobiliteit in de Randstad die daarmee de
concurrentie met andere Europese metropolen kan aangaan. Behalve dat
de bestaande economische centra (binnensteden) moeten kunnen
doorgroeien, zal er ook ruimte voor nieuwe knooppunten met
bedrijfslocaties moeten komen aan de randen van het Groene Hart.
Hiermee voorkomt men uitwaaiering langs de wegen naar het
achterland.
Achterstand infrastructuur inhalen
Om de mobiliteitsproblemen op te lossen is een betere benutting van
het bestaande wegennet onvoldoende zeggen de KvK's in de Randstad.
Naast nieuwe wegen is het aanleggen van nog ontbrekende schakels in de
infrastructuur hard nodig. Deze investeringsbehoefte is jarenlang
onderschat, waardoor een achterstand is ontstaan. Die achterstand moet
zo snel mogelijk worden ingehaald. Daarnaast moet rekening worden
gehouden met de economische groei en de daaruit voorkomende
mobiliteit. In dit verband bieden onder meer betaalstroken goede
oplossingen. Om alle infrastructuurprojecten goed te laten verlopen is
het noodzakelijk dat in het NVVP aandacht wordt besteed aan regie,
organisatie en bevoegdheden. Het bedrijfsleven is bereid via
PPS-constructies oplossingen te zoeken voor het mobiliteitsvraagtruk.
Het plan over de doorstroomroute A4 is hiervan een goed voorbeeld.
Openbaar vervoer
Naast uitbreiding van wegen wil het bedrijfsleven ook een snel,
betrouwbaar en comfortabel openbaar vervoer om de toenemende
mobiliteitsbehoefte op te vangen. Essentieel daarbij zijn een goede
aansluiting op de nieuwe economische knooppunten aan de rand van het
Groene Hart. De Randstadkamers vinden dat in het NVVP concreet de
relatie tussen het openbaar vervoer en de ruimtelijke ordening moet
worden aangegeven alsmede hoe een en ander zal worden bereikt.
Ook vinden de KvK's in de Randstad dat de groei van het
goederenvervoer niet mag worden onderschat. Een goede multimodale
bereikbaarheid van de zeehavens en mainport Schiphol zijn
noodzakelijk.
Een krachtige ontwikkeling van de Randstad is volgens de KvK's alleen
mogelijk wanneer de economische groei binnen de grenzen van de eigen
regio worden benut. Wanneer de activiteiten worden geconcentreerd op
en rond knooppunten van vervoersnetwerken heeft dit een efficiënt
vervoersyteem en economische winst tot gevolg. Daarom moeten het NVVP
en de Vijfde Nota RO goed op elkaar worden afgestemd.