-Submit
Kansrijke trends voor het mkb
De komende jaren zijn massa-individualisering, nieuwe product/dienst combinaties en samenwerken de drie trends die kansen bieden aan het Nederlandse mkb. Dat is de belangrijkste conclusie van de eerste ToekomstWijzer, die Syntens organiseerde (150101).
René Hartman, manager Syntens New Technologies:" Syntens heeft een 'management game' ontwikkeld, de zogenaamde ToekomstWijzer, dat het mogelijk maakt gestructureerd van gedachten te wisselen over trends voor het mkb. Markttrends volgen elkaar steeds sneller op, de technologische ontwikkeling biedt nieuwe kansen, in het bedrijfsleven ontstaan andere vormen van samenwerking, werknemers stellen hogere eisen aan hun werkomgeving en de organisatie. Welke trends zijn voor de mkb-bedrijven cruciaal? Moeten ze daar nu meteen op reageren of zijn het trends die pas over een aantal jaren een krachtige uitwerking zullen krijgen? De ToekomstWijzer geeft inzicht in deze vragen."
Eerste ToekomstWijzer
De eerste ToekomstWijzer vond plaats op 16 november 2000. "Aan vijftig
deskundigen van verschillende disciplines legde Syntens 24 trends
voor. De experts waren afkomstig van universiteiten,
kennisorganisaties, consultancy bureaus en uit middelgrote bedrijven,
het mkb. We vroegen hen om aan te geven welke trends zij het
belangrijkste vinden voor het mkb, welke concrete invulling deze
trends zullen krijgen en op welke termijn ze naar verwachting zullen
gaan spelen."
Kansrijke trends
Uit de trends die de deskundigen kregen voorgelegd, kwamen er drie
naar voren die tezamen kansen bieden aan het Nederlandse mkb. Het
betreft massa-individualisering, nieuwe product/dienst combinaties en
samenwerken. "Kansen liggen ervoor die ondernemers die maatwerk
leveren aan hun klanten. Deze klanten willen geen producten meer, ze
zoeken veeleer oplossingen. Hierdoor ontstaan geheel nieuwe
combinaties van producten en diensten. Om die oplossingen te bieden,
moeten ondernemers steeds meer samenwerken met verschillende typen
mkb-bedrijven, zowel nationaal als internationaal. Dit vraagt nieuwe
vaardigheden," licht Hartman toe.
Resultaten in boekvorm
Syntens deelt de resultaten van de ToekomstWijzer met haar
opdrachtgevers zoals het ministerie van Economische Zaken. "Die
signalen hanteren zij onder andere als input voor het innovatiebeleid.
Onze opdrachtgevers zijn tevreden met dit initiatief. Reden genoeg
voor Syntens om de ToekomstWijzer jaarlijks uit te voeren," vertelt
Hartman. De resultaten en conclusies van de ToekomstWijzer zijn nu in
boekvorm verschenen. "Ik hoop en verwacht dat dit verslag van de
eerste ToekomstWijzer ondernemers inspireert bij het maken van eigen
innovatieve plannen voor de toekomst!"
Voor meer informatie over de ToekomstWijzer kunt u contact opnemen met
Wilma Huisjes, Syntens New Technologies, newtechnologies@syntens.nl,
telefoon 0318 580 200. Syntens is een innovatienetwerk voor
ondernemers. Syntens adviseert ondernemers in het mkb bij grote en
kleine vernieuwingsvraagstukken op de gebieden Nieuw Ondernemerschap,
Personeel & Organisatie, ICT, Samenwerken, Product- &
Procesontwikkeling en Marketing & Strategie. Syntens heeft 15
vestigingen in het hele land en wordt gefinancierd door het ministerie
van Economische Zaken.