PERSBERICHT
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Kwaliteitscertificaten voor ANVR-reisadviesbureaus
De Meern/Utrecht, 16 januari 2001
Bij de opening van de Vakantiebeurs te Utrecht zijn de eerste
kwaliteitscertificaten uitgereikt aan ANVR-reisadviesbureaus. Alle
ANVR-reisadviesbureaus moeten dit jaar aan de kwaliteitseisen van het
systeem voldoen, om lid te blijven van het ANVR (Algemeen Nederlands
Verbond van Reisondernemingen).
De Vereniging van ANVR Reisagenten beoogt met het systeem de consument
nog meer zekerheid te geven als hij zijn vakantie boekt bij een
ANVR-reisadviesbureau. Bovendien denkt het ANVR hiermee een extra
instrument in handen te hebben om de toekomst van reisadviesbureaus
veilig te stellen, door de dienstverlening van het reisadviesbureau op
een kwalitatief hoger niveau te leggen.
De ANVR-reisadviesbureaus hebben drie jaar de tijd gehad om aan de eisen
tegemoet te komen. In de afgelopen periode zijn de reisadviesbureaus
gecontroleerd door een extern bureau. Inmiddels voldoen zo'n 200
reisadviesbureaus aan de gestelde kwaliteitseisen. In totaal gaat het om
460 ondernemingen met ruim 2000 vestigingen.
Door het vervallen van de vestigingswet heeft de Vereniging van ANVR
Reisagenten besloten dat de reisadviesbureaus onder meer moeten voldoen
aan specifieke eisen op het gebied van opleiding en training van
personeel. Ten behoeve van een goed advies dienen ANVR-reisadviesbureaus
te beschikken over een online informatie- en boekingssysteem en actuele
naslagwerken. Daarnaast dienen zij regelmatig een onderzoek te houden
onder hun klanten om te zien op welke punten verbeteringen kunnen worden
aangebracht. Reisadviesbureaus zullen regelmatig opnieuw worden getoetst
op het nakomen van de kwaliteitsafspraken. Als dat niet het geval zou
zijn, zal hen na een hertoetsing het lidmaatschap van het ANVR worden
ontnomen.
De voorzitter van de Vereniging van ANVR Reisagenten, Hans Broeke, stelt
dat door de leden bewust gekozen is voor een branche-brede aanpak. "We
hadden een apart kwaliteitskeurmerk kunnen ontwikkelen, waar reisbureaus
zich op vrijwillige basis bij konden aansluiten. Maar we hebben er
bewust voor gekozen om de eisen te koppelen aan het bestaande ANVR-logo,
dat de consument zekerheid biedt!"
"Reizen worden in toenemende mate ook door andere kanalen aangeboden,
zoals door platenzaken en straks misschien ook door supermarkten. Via
Internet hebben ook buitenlandse bedrijven toegang gekregen tot de
Nederlandse markt. De consument kan dus kiezen uit steeds meer
mogelijkheden. Wij, de reisagenten, moeten duidelijk maken dat het in
het belang van de consument is om te boeken bij een
ANVR-reisadviesbureau."
Voor meer informatie over het kwaliteitszorgsysteem: www.anvr.nl.
Noot voor de redactie (