PERSBERICHT

"urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Kwaliteitscertificaten voor ANVR-reisadviesbureaus

De Meern/Utrecht, 16 januari 2001

Bij de opening van de Vakantiebeurs te Utrecht zijn de eerste kwaliteitscertificaten uitgereikt aan ANVR-reisadviesbureaus. Alle ANVR-reisadviesbureaus moeten dit jaar aan de kwaliteitseisen van het systeem voldoen, om lid te blijven van het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen).

De Vereniging van ANVR Reisagenten beoogt met het systeem de consument nog meer zekerheid te geven als hij zijn vakantie boekt bij een ANVR-reisadviesbureau. Bovendien denkt het ANVR hiermee een extra instrument in handen te hebben om de toekomst van reisadviesbureaus veilig te stellen, door de dienstverlening van het reisadviesbureau op een kwalitatief hoger niveau te leggen.

De ANVR-reisadviesbureaus hebben drie jaar de tijd gehad om aan de eisen tegemoet te komen. In de afgelopen periode zijn de reisadviesbureaus gecontroleerd door een extern bureau. Inmiddels voldoen zo'n 200 reisadviesbureaus aan de gestelde kwaliteitseisen. In totaal gaat het om 460 ondernemingen met ruim 2000 vestigingen.

Door het vervallen van de vestigingswet heeft de Vereniging van ANVR Reisagenten besloten dat de reisadviesbureaus onder meer moeten voldoen aan specifieke eisen op het gebied van opleiding en training van personeel. Ten behoeve van een goed advies dienen ANVR-reisadviesbureaus te beschikken over een online informatie- en boekingssysteem en actuele naslagwerken. Daarnaast dienen zij regelmatig een onderzoek te houden onder hun klanten om te zien op welke punten verbeteringen kunnen worden aangebracht. Reisadviesbureaus zullen regelmatig opnieuw worden getoetst op het nakomen van de kwaliteitsafspraken. Als dat niet het geval zou zijn, zal hen na een hertoetsing het lidmaatschap van het ANVR worden ontnomen.

De voorzitter van de Vereniging van ANVR Reisagenten, Hans Broeke, stelt dat door de leden bewust gekozen is voor een branche-brede aanpak. "We hadden een apart kwaliteitskeurmerk kunnen ontwikkelen, waar reisbureaus zich op vrijwillige basis bij konden aansluiten. Maar we hebben er bewust voor gekozen om de eisen te koppelen aan het bestaande ANVR-logo, dat de consument zekerheid biedt!"

"Reizen worden in toenemende mate ook door andere kanalen aangeboden, zoals door platenzaken en straks misschien ook door supermarkten. Via Internet hebben ook buitenlandse bedrijven toegang gekregen tot de Nederlandse markt. De consument kan dus kiezen uit steeds meer mogelijkheden. Wij, de reisagenten, moeten duidelijk maken dat het in het belang van de consument is om te boeken bij een ANVR-reisadviesbureau."

Voor meer informatie over het kwaliteitszorgsysteem: www.anvr.nl.

Noot voor de redactie (