Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

11 januari 2001

Woonstraten in handomdraai verkeersveiliger met 'Straatjuweel'

Een nieuwe snelheidsremmer die elke straat onmiddellijk verkeersveiliger maakt. Dat kan nu met het Straatjuweel, een halfrond betonnen element dat hardrijders stevig afremt. De rode, zwarte of grijze snelheidsremmer is gemaakt op initiatief van de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO. De productie is in handen van Leicon te Steenwijk, leverancier van producten op het gebied van verkeersgeleiding. Met het Straatjuweel hebben wegbeheerders voor het eerst een product waarmee snel en flexibel straten veiliger en leefbaarder kunnen worden gemaakt.

Het Straatjuweel wordt officieel gepresenteerd op de openingsdag van de vakbeurs voor grond-, water- en wegenbouw InfraTech 2001, die van 16-19 januari a.s. in Ahoy te Rotterdam wordt gehouden. Dat gebeurt tijdens een speciaal programma op dinsdag 16 januari a.s. om 14.00 uur door voorzitter Jaap van der Doef van 3VO en directeur Tjeerd van der Zee van Leicon (standnummer 414).
Groot voordeel van de nieuwe snelheidsremmer is dat hij verplaatsbaar is en dus op verschillende plekken kan worden uitgeprobeerd. Op die manier kunnen er snel wegversmallingen, asverschuivingen en middeneilanden worden gecreëerd, evenals rustpunten in woonstraten en beter zichtbare oversteekplaatsen voor voetgangers. De eerste proefmodellen zijn in de praktijk getest in Apeldoorn, Delft, Haarlem en Zutphen.

De voorgeschiedenis van het Straatjuweel begint bij de Stichting Kinderen Voorrang!, die vorig jaar met de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) en De Voetgangersvereniging is opgegaan in 3VO. Bij de ondersteuning van bewonersgroepen ontbrak het aan een goedkope, flexibel inzetbare en mooie oplossing om straten duurzaam veilig in te richten. Wensen van burgers konden niet snel genoeg worden uitgevoerd, zodat langdurig moest worden gewacht op de herinrichting van straten binnen de bebouwde kom.
Ir. Boudewyn Bach, verbonden aan de Technische Universiteit te Delft en inmiddels lid van het algemeen bestuur van 3VO, heeft het Straatjuweel ontworpen naar een idee van verkeersadviseur ing. Leffert Oosterloo van de toenmalige Stichting Kinderen Voorrang! Het Straatjuweel is helemaal in lijn met het Startprogramma Duurzaam Veilig van rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, dat beoogt in de komende tijd de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid binnen de bebouwde kom drastisch te verbeteren. Duurzaam Veilig voorziet onder meer in de uitbreiding van het aantal 30 km/u-gebieden met 22.000 kilometer tot driekwart van de beoogde verblijfsgebieden.

Het Straatjuweel is een gewapend betonnen plaat met een lengte van 200 cm, een breedte van 100 cm en een oplopende hoogte van 7 tot 17 cm. Het op het wegdek aan te brengen element heeft een gegalvaniseerde stalen band, die verankerd is aan de bewapening. Ter voorkoming van eventueel verschuiven kan de snelheidsremmer door middel van stalen pennen worden verankerd aan het wegdek. Voor extra zichtbaarheid heeft de stalen band een witreflecterende 3M-strip van 60 mm breed en zijn er in het Straatjuweel zelf nog drie glasbolreflectoren aangebracht. Op het element is ook ruimte voor verkeerszuilen, verkeersborden en andere accessoires. Voor zwaar verkeer is het element overrijdbaar, al het andere verkeer moet er omheen.

Te hard rijden is binnen elke gemeente een groot verkeersveiligheidsprobleem. Van alle verkeersongevallen heeft circa 30% te hard rijden als oorzaak. De risicofactor in het verkeer ligt voor voetgangers 7,5 keer zo hoog als voor auto-inzittenden. Voor fietsers is dat 6 keer zo hoog. Op gemeentelijke wegen kwamen in 1999 volgens politiecijfers 628 mensen bij verkeersongevallen om het leven. Dat is meer dan de helft (58%) van het totaal aantal van 1.090 dodelijke verkeersslachtoffers.
Van de circa zeven miljoen bekeuringen die jaarlijks door de politie worden uitgeschreven, wordt circa tweederde opgelegd wegens te hard rijden. Verreweg de meeste snelheidsovertredingen tot 40 km/u te hard worden geconstateerd op wegen binnen de bebouwde kom. Overigens is uit een enquête gebleken dat bijna de helft van de bevolking van mening is dat er binnen de bebouwde kom nog te weinig door de politie op snelheid wordt gecontroleerd.