11 januari 2001
Woonstraten in handomdraai verkeersveiliger met 'Straatjuweel'
Een nieuwe snelheidsremmer die elke straat onmiddellijk
verkeersveiliger maakt. Dat kan nu met het Straatjuweel, een halfrond
betonnen element dat hardrijders stevig afremt. De rode, zwarte of
grijze snelheidsremmer is gemaakt op initiatief van de Verenigde
Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO. De productie is in handen van
Leicon te Steenwijk, leverancier van producten op het gebied van
verkeersgeleiding. Met het Straatjuweel hebben wegbeheerders voor het
eerst een product waarmee snel en flexibel straten veiliger en
leefbaarder kunnen worden gemaakt.
Het Straatjuweel wordt officieel gepresenteerd op de openingsdag van
de vakbeurs voor grond-, water- en wegenbouw InfraTech 2001, die van
16-19 januari a.s. in Ahoy te Rotterdam wordt gehouden. Dat gebeurt
tijdens een speciaal programma op dinsdag 16 januari a.s. om 14.00 uur
door voorzitter Jaap van der Doef van 3VO en directeur Tjeerd van der
Zee van Leicon (standnummer 414).
Groot voordeel van de nieuwe snelheidsremmer is dat hij verplaatsbaar
is en dus op verschillende plekken kan worden uitgeprobeerd. Op die
manier kunnen er snel wegversmallingen, asverschuivingen en
middeneilanden worden gecreëerd, evenals rustpunten in woonstraten en
beter zichtbare oversteekplaatsen voor voetgangers. De eerste
proefmodellen zijn in de praktijk getest in Apeldoorn, Delft, Haarlem
en Zutphen.
De voorgeschiedenis van het Straatjuweel begint bij de Stichting
Kinderen Voorrang!, die vorig jaar met de vereniging Veilig Verkeer
Nederland (VVN) en De Voetgangersvereniging is opgegaan in 3VO. Bij de
ondersteuning van bewonersgroepen ontbrak het aan een goedkope,
flexibel inzetbare en mooie oplossing om straten duurzaam veilig in te
richten. Wensen van burgers konden niet snel genoeg worden uitgevoerd,
zodat langdurig moest worden gewacht op de herinrichting van straten
binnen de bebouwde kom.
Ir. Boudewyn Bach, verbonden aan de Technische Universiteit te Delft
en inmiddels lid van het algemeen bestuur van 3VO, heeft het
Straatjuweel ontworpen naar een idee van verkeersadviseur ing. Leffert
Oosterloo van de toenmalige Stichting Kinderen Voorrang!
Het Straatjuweel is helemaal in lijn met het Startprogramma Duurzaam
Veilig van rijk, provincies, gemeenten en waterschappen, dat beoogt in
de komende tijd de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid
binnen de bebouwde kom drastisch te verbeteren. Duurzaam Veilig
voorziet onder meer in de uitbreiding van het aantal 30 km/u-gebieden
met 22.000 kilometer tot driekwart van de beoogde verblijfsgebieden.
Het Straatjuweel is een gewapend betonnen plaat met een lengte van 200
cm, een breedte van 100 cm en een oplopende hoogte van 7 tot 17 cm.
Het op het wegdek aan te brengen element heeft een gegalvaniseerde
stalen band, die verankerd is aan de bewapening. Ter voorkoming van
eventueel verschuiven kan de snelheidsremmer door middel van stalen
pennen worden verankerd aan het wegdek. Voor extra zichtbaarheid heeft
de stalen band een witreflecterende 3M-strip van 60 mm breed en zijn
er in het Straatjuweel zelf nog drie glasbolreflectoren aangebracht.
Op het element is ook ruimte voor verkeerszuilen, verkeersborden en
andere accessoires. Voor zwaar verkeer is het element overrijdbaar, al
het andere verkeer moet er omheen.
Te hard rijden is binnen elke gemeente een groot
verkeersveiligheidsprobleem. Van alle verkeersongevallen heeft circa
30% te hard rijden als oorzaak. De risicofactor in het verkeer ligt
voor voetgangers 7,5 keer zo hoog als voor auto-inzittenden. Voor
fietsers is dat 6 keer zo hoog. Op gemeentelijke wegen kwamen in 1999
volgens politiecijfers 628 mensen bij verkeersongevallen om het leven.
Dat is meer dan de helft (58%) van het totaal aantal van 1.090
dodelijke verkeersslachtoffers.
Van de circa zeven miljoen bekeuringen die jaarlijks door de politie
worden uitgeschreven, wordt circa tweederde opgelegd wegens te hard
rijden. Verreweg de meeste snelheidsovertredingen tot 40 km/u te hard
worden geconstateerd op wegen binnen de bebouwde kom. Overigens is uit
een enquête gebleken dat bijna de helft van de bevolking van mening is
dat er binnen de bebouwde kom nog te weinig door de politie op
snelheid wordt gecontroleerd.