Nieuwe aanpak schrijfonderwijs in 2001

Het schrijfonderwijs in Nederland is al jaren op dezelfde leest geschoeid. Recent wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van gangbare lesmethoden heeft echter aangetoond, dat de schrijfmethodiek waarop de meeste methoden gebaseerd zijn sterk verouderd is. Uitgeverij Boreaal heeft met de ontwikkeling van de Novoskript schrijfmethode het schrijfonderwijs in Nederland een nieuwe impuls gegeven. Op basis van de nieuwste inzichten op het gebied van psychomotoriek en schrijhfonderwijs heeft zij een verrassende methode ontwikkeld. Eindelijk is het aloude principe van saaie, betekenisloze schrijfoefeningen, met de nadruk op alsmaar herhalen, door frisse methodemakers overboord gegooid. De methode valt op door een unieke afstemming tussen de belangrijkste aspecten van het onderwijsleerproces: kind, leerkracht, methode en onderwijs. Door opvallend veel aandacht voor een adequate afstemming tussen kind, leerkracht en methode, maakt Novoskript schrijfonderwijs mogelijk, waarbij zowel kinderen als leerkrachten ontspannen kunnen werken naar een goed leerresultaat. De methode valt op door haar veelzijdigheid in gebruik. Door het individuele karakter, is zij bruikbaar in alle vormen van regulier en speciaal onderwijs. Zowel klassikale als vernieuwingsscholen kunnen ermee werken. Bovendien kan zij op verschillende manieren gebruikt worden: als integrale schrijfmethode voor alle groepen van het basisonderwijs, als remedierende schrijfmethode voor kinderen met schrijfproblemen en als aanvullende methode voor de ontwikkeling van de grote en kleine motoriek. De oefenstof is zo gekozen, dat alle kinderen, jong en oud, serieus betrokken raken bij hun eigen leerproces en schrijfvorderingen. Door didactisch uitgekiende leerwegen zonder eindeloze herhalingen en meer aandacht voor de individuele ontwikkeling maakt Novoskript adaptief schrijfonderwijs concreet en haalbaar in de dagelijkse schoolpraktijk. De flexibiliteit van de methode stelt elke leerkracht ruimschoots in staat te differentieren en de leerstof aan te passen aan de individuele schrijfprestaties van kinderen. Voor kinderen is dit een methode met een grote kans op succesvolle leerervaringen. De pedagogische en didactische benadering speelt hierbij een grote rol. Kinderen worden gemotiveerd om prestaties te leveren bij wat zij al kunnen. De methode is speels, kinderen komen regelmatig met al hun zintuigen volledig in actie en er is voldoende afwisseling en beweging. Voor leerkrachten is deze methode interessant, omdat kinderen op gestructureerde wijze zelfstandig met het lesmateriaal kunnen werken. Na een korte instructie kunnnen leerkrachten snel overgaan tot het geven van concrete en boeiende opdrachten. Deze werkwijze bij de Novoskript schrijfmethode biedt elke leerkracht ruimschoots tijd om vooral de kwaliteit van het schrijven te observeren. De ruimte voor kinderen om naast een veelheid aan motorische en creative opdrachten ook zelf schrijfoefeningen te ontwerpen, maakt hen tot geinteresseerde leerlingen. Novoskript maakt leren pas echt boeiend, met verrassende leerresultaten tot gevolg. Door het plezier waarmee kinderen leren schrijven ontwikkelen zij goed leesbare handschriften. Uitgeverij Boreaal
Kwakelkade t/o 28-b
1823 CL
Alkmaar
Telefoon: 072-5127063