Carros

Autolease-Branche wil verkeers-problemen samen met Netelenbos aanpakken.

Constructieve bijdrage aan mobiliteit, leefbaarheid en veiligheid.

(19 januari 2001)

BUNNIK, 16 januari 2001. De per 1 januari jl. opgerichte Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA - de overkoepelende organisatie voor de gehele Nederlandse autolease-branche met in totaal 600.000 voertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto's) op de weg - ziet in de nieuwe benadering van de verkeers- en vervoersproblematiek door minister Netelenbos (mobiliteit mag en de keuzes van burgers en bedrijven worden gerespecteerd) een hoopgevende beleidsomslag. Dusdanig fundamenteel, dat de VNA daarin aanleiding ziet voor een constructief aanbod richting bewindsvrouwe.
In een heden aan mevrouw Netelenbos verzonden brief geeft de VNA aan, dat zij in het thans voor inspraak vrijgegeven Nationaal Verkeers- en Vervoersplan van de overheid tal van beleidsvoornemens aantreft op de uitvoering waarvan de autoleasemaatschappijen in het land grote invloed kunnen uitoefenen. Bovendien kunnen die voornemens grote consequenties hebben voor de dagelijkse bedrijfsvoering van hun klanten, zijnde de bedrijven en organisaties die voor hun bedrijfsactiviteiten leaseauto's inzetten. En natuurlijk hebben die maatregelen ook gevolgen voor de werknemers van die bedrijven die immers dagelijks voor hun werk met die auto's op de weg zitten. Omdat autoleasemaatschappijen "providers van mobiliteit" zijn, zal de VNA in haar optreden zich nadrukkelijk ook richten op de behartiging van de belangen van die maatschappijen en de berijders van de leaseauto's. In dat licht is het dan ook logisch, dat de VNA het als haar taak ziet om bij te dragen aan een vermindering van de verkeerscongestie, een verhoging van de veiligheid op de weg en alle andere onderwerpen die daarmee verband houden. Ook wil zij voorkomen, dat de klanten van de leasemaatschappijen onnodig last hebben van allerlei door de overheid aangekondigde maatregelen, heffingen en administratieve voorschriften. Over al die onderwerpen wil de VNA graag een overlegtraject met het departement van Verkeer en Waterstaat starten.

De kansen op een succesvol verloop van dat overleg zijn naar het oordeel van de VNA toegenomen nu de minister van Verkeer en Waterstaat, blijkens haar plannen, het autorijden als een normaal maatschappelijk gegeven heeft aanvaard en bij haar verdere beleid aansluiting wil zoeken bij de voorkeuren van burgers en bedrijfsleven. Van de andere kant vertegenwoordigt de VNA door het samengaan per 1 januari jl. van twee afzonderlijke brancheorganisaties thans 98% van de Nederlandse autoleasemarkt en is zij daarmee voor de overheid een belangrijke gesprekspartner geworden op het gehele terrein van verkeer en vervoer. Ter illustratie: Vorig jaar werd meer dan 25% van alle verkochte nieuwe personenauto's door autoleasebedrijven afgenomen. Nadrukkelijk stelt de VNA, dat zij in het overleg met de overheid een insteek zal kiezen die blijk geeft van haar medeverantwoordelijkheid bij het in goede banen leiden van al die mobiliteitsaspecten die vallen onder de noemer van bereikbaarheid/infrastructuur, leefbaarheid en veiligheid. Per onderwerp zal de VNA bij haar opstelling streven naar een goed evenwicht tussen enerzijds hetgeen in het kader van het algemeen belang geboden is en anderzijds de vereisten van een gezonde bedrijfsvoering door de autoleasemaatschappijen. Dit laatste is des te meer gerechtvaardigd, aldus de VNA, omdat de autoleasemaatschappijen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de economische bedrijvigheid in ons land, het bedrijfsleven in hoge mate faciliteren en jaarlijks een substantiële bijdrage leveren aan de (belasting-) inkomsten van de staat.
Tot de onderwerpen die de VNA met de overheid wil bespreken behoren:
- het bevorderen van de doorstroming op de Nederlandse wegen door onder meer

- een betere benutting van de infrastructuur mede met behulp van een versnelde invoering van

- uiteenlopende nieuwe elektronische hulpmiddelen; het bevorderen van effectieve mobiliteitsketens waarbij voor bepaalde reizen in goede onderlinge afstemming van verschillende vervoermiddelen gebruik wordt gemaakt;
verhoging van de veiligheid op de weg waartoe verschillende reeds beschikbare elektronische hulpmiddelen kunnen worden ingezet; de financieel-administratieve affiandeling van de tolpoort-passages bij het rekening rijden;
de voorbereiding van een verantwoorde vorm van kilometerheffing; de verdere terugdringing van de uitstoot door het verkeer van C02; het kiezen van een verantwoorde brandstofmix (aandeel van de verschillende soorten brandstof in het verkeer); de liberalisering van de verkoop/distributie van auto 5 op de Europese markt.

In haar heden aan minister Netelenbos verzonden bnef verzoekt de VNA om een overleg met het departement om na te gaan op welke wijze vorm en inhoud kan worden gegeven aan het door de VNA gedane aanbod.