Autolease-Branche wil verkeers-problemen samen met Netelenbos aanpakken.
Constructieve bijdrage aan mobiliteit, leefbaarheid en veiligheid.
(19 januari 2001)
BUNNIK, 16 januari 2001. De per 1 januari jl. opgerichte Vereniging
van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA - de overkoepelende
organisatie voor de gehele Nederlandse autolease-branche met in totaal
600.000 voertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto's) op de weg -
ziet in de nieuwe benadering van de verkeers- en vervoersproblematiek
door minister Netelenbos (mobiliteit mag en de keuzes van burgers en
bedrijven worden gerespecteerd) een hoopgevende beleidsomslag.
Dusdanig fundamenteel, dat de VNA daarin aanleiding ziet voor een
constructief aanbod richting bewindsvrouwe.
In een heden aan mevrouw Netelenbos verzonden brief geeft de VNA aan,
dat zij in het thans voor inspraak vrijgegeven Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan van de overheid tal van beleidsvoornemens aantreft op de
uitvoering waarvan de autoleasemaatschappijen in het land grote
invloed kunnen uitoefenen. Bovendien kunnen die voornemens grote
consequenties hebben voor de dagelijkse bedrijfsvoering van hun
klanten, zijnde de bedrijven en organisaties die voor hun
bedrijfsactiviteiten leaseauto's inzetten. En natuurlijk hebben die
maatregelen ook gevolgen voor de werknemers van die bedrijven die
immers dagelijks voor hun werk met die auto's op de weg zitten. Omdat
autoleasemaatschappijen "providers van mobiliteit" zijn, zal de VNA in
haar optreden zich nadrukkelijk ook richten op de behartiging van de
belangen van die maatschappijen en de berijders van de leaseauto's. In
dat licht is het dan ook logisch, dat de VNA het als haar taak ziet om
bij te dragen aan een vermindering van de verkeerscongestie, een
verhoging van de veiligheid op de weg en alle andere onderwerpen die
daarmee verband houden. Ook wil zij voorkomen, dat de klanten van de
leasemaatschappijen onnodig last hebben van allerlei door de overheid
aangekondigde maatregelen, heffingen en administratieve voorschriften.
Over al die onderwerpen wil de VNA graag een overlegtraject met het
departement van Verkeer en Waterstaat starten.
De kansen op een succesvol verloop van dat overleg zijn naar het
oordeel van de VNA toegenomen nu de minister van Verkeer en
Waterstaat, blijkens haar plannen, het autorijden als een normaal
maatschappelijk gegeven heeft aanvaard en bij haar verdere beleid
aansluiting wil zoeken bij de voorkeuren van burgers en bedrijfsleven.
Van de andere kant vertegenwoordigt de VNA door het samengaan per 1
januari jl. van twee afzonderlijke brancheorganisaties thans 98% van
de Nederlandse autoleasemarkt en is zij daarmee voor de overheid een
belangrijke gesprekspartner geworden op het gehele terrein van verkeer
en vervoer. Ter illustratie: Vorig jaar werd meer dan 25% van alle
verkochte nieuwe personenauto's door autoleasebedrijven afgenomen.
Nadrukkelijk stelt de VNA, dat zij in het overleg met de overheid een
insteek zal kiezen die blijk geeft van haar medeverantwoordelijkheid
bij het in goede banen leiden van al die mobiliteitsaspecten die
vallen onder de noemer van bereikbaarheid/infrastructuur, leefbaarheid
en veiligheid. Per onderwerp zal de VNA bij haar opstelling streven
naar een goed evenwicht tussen enerzijds hetgeen in het kader van het
algemeen belang geboden is en anderzijds de vereisten van een gezonde
bedrijfsvoering door de autoleasemaatschappijen.
Dit laatste is des te meer gerechtvaardigd, aldus de VNA, omdat de
autoleasemaatschappijen een aanzienlijke bijdrage leveren aan de
economische bedrijvigheid in ons land, het bedrijfsleven in hoge mate
faciliteren en jaarlijks een substantiële bijdrage leveren aan de
(belasting-) inkomsten van de staat.
Tot de onderwerpen die de VNA met de overheid wil bespreken behoren:
- het bevorderen van de doorstroming op de Nederlandse wegen door
onder meer
- een betere benutting van de infrastructuur mede met behulp van een
versnelde invoering van
- uiteenlopende nieuwe elektronische hulpmiddelen;
het bevorderen van effectieve mobiliteitsketens waarbij voor bepaalde
reizen in goede onderlinge afstemming van verschillende
vervoermiddelen gebruik wordt gemaakt;
verhoging van de veiligheid op de weg waartoe verschillende reeds
beschikbare elektronische hulpmiddelen kunnen worden ingezet;
de financieel-administratieve affiandeling van de tolpoort-passages
bij het rekening rijden;
de voorbereiding van een verantwoorde vorm van kilometerheffing;
de verdere terugdringing van de uitstoot door het verkeer van C02;
het kiezen van een verantwoorde brandstofmix (aandeel van de
verschillende soorten brandstof in het verkeer);
de liberalisering van de verkoop/distributie van auto 5 op de Europese
markt.
In haar heden aan minister Netelenbos verzonden bnef verzoekt de VNA
om een overleg met het departement om na te gaan op welke wijze vorm
en inhoud kan worden gegeven aan het door de VNA gedane aanbod.