Tivoli komt met aanbevelingen voor integriteit van e-marktplaatsen

Snelle groei B2B-handel vergroot behoefte aan beheeroplossingen

Amsterdam, 16 januari 2001 - Tivoli Systems, ontwikkelaar van beheersoftware voor elektronische marktplaatsen, heeft zes aanbevelingen geformuleerd waarmee e-marktplaatsen hun groei kunnen versnellen en hun liquiditeitspositie kunnen verbeteren met behoud van het vertrouwen en de loyaliteit van de klant. Daarnaast introduceert Tivoli versie 3.7 van Tivoli e-Marketplace Manager, de beheer- en beveiligingsoplossing speciaal voor e-marktplaatsen.

Analisten voorspellen dat B2B e-commerce in 2004 een omvang kan bereiken van maar liefst 8 biljoen dollar. De behoefte aan betrouwbare technologie en bedrijfspraktijken die de integriteit en veiligheid van de infrastructuur waarborgen, neemt door de snelle groei alleen maar toe. Tivoli heeft een aantal aanbevelingen voor het beheer van e-marktplaatsen geformuleerd, waarmee bedrijven hun klantenbestand veiligstellen en verder kunnen groeien.


1. Versnel de groei met een simpele aanmeldingsprocedure. De ervaring van de gebruiker begint op het moment dat hij of zij zich aanmeldt als koper of verkoper. Een positieve beleving vanaf het eerste contact is essentieel voor het genereren van liquiditeit op de e-marktplaats.

2. Stel het vertrouwen van de klant en de vertrouwelijkheid van zijn gegevens veilig met een helder beveiligingsbeleid. Deelnemers moeten blijvend kunnen vertrouwen op de e-marktplaats. De toegang tot services moet duidelijk worden gereglementeerd, de privacy van de deelnemer moet worden beschermd, de vertrouwelijkheid van informatie en transacties moet worden gewaarborgd.
3. Meet (en verbeter) de performance van de e-marktplaats en de tevredenheid van de deelnemers. De kwaliteit van de deelnemerservaring wordt in stand gehouden met een robuuste performance. Een hoogwaardig informatieaanbod en een robuuste performance zijn de beste garantie dat gebruikers terugkomen.
4. Verhoog de beschikbaarheid van services met totaal event management. Het belang van de beschikbaarheid en de performance kan niet genoeg worden benadrukt. Als deelnemers geen toegang krijgen tot de e-marktplaats of lang moeten wachten tussen twee klikken, gaan zij op zoek naar een andere manier om informatie uit te wisselen of transacties uit te voeren.
5. Handhaaf de geloofwaardigheid met centraal risk management. E-marktplaatsen moeten inzicht hebben in hun kwetsbare punten. Beveiligingsrisico's dienen centraal te worden geregistreerd, geanalyseerd en voorkomen.
6. Bereid u voor op de toekomst en zet IT-informatie om in business intelligence. Toekomstige groei vereist dat e-marktplaatsen een duidelijk beeld hebben van hun technologische infrastructuur. Met behulp van rapportages kunnen servicekwaliteit, beveiligingsrisico's en beschikbaarheid worden gemeten.

"Elektronische marktplaatsen vertegenwoordigen een nieuw bedrijfsmodel dat heel succesvol belooft te worden", aldus Larry Orecklin, Senior Vice President Net Generation Management Solutions van Tivoli Systems. "Uiteindelijk moeten e- marktplaatsen de eindgebruiker een positieve ervaring opleveren. Dat kan met de juiste mix van technologie en bedrijfspraktijken."

Tivoli e-Marketplace Manager versie 3.7
Tivoli heeft versie 3.7 geĂŻntroduceerd van Tivoli e-Marketplace Manager. Met de nieuwe functies van deze upgrade kunnen e-marktplaatsen:
- een effectief privacybeleid toepassen,

- risico's en knelpunten in de beveiliging onderkennen en beheersbaar houden,
- informatie vergaren over de servicekwaliteit volgens de deelnemers,
- plannen maken voor de toekomst dankzij geavanceerde mogelijkheden voor rapportage en besluitvorming.

Tivoli e-Marketplace Manager is de eerste complete beheeroplossing voor elektronische marktplaatsen, ontworpen om de ontwikkelkosten te verlagen zonder afbreuk te doen aan de tevredenheid of bescherming van de eindgebruiker. Tivoli e-Marketplace Manager speelt een belangrijke rol in de samenwerking tussen IBM, i2 en Ariba, die de meest robuuste portfolio in de branche heeft opgeleverd. Tivoli e-Marketplace Manager ondersteunt ook e-business standaards zoals JMX, XML, IPSec en SOAP (Simple Object Access Protocol).

Over Tivoli Systems
De software van Tivoli beheert het fundament van e-business door de grenzen van het traditionele netwerk- en systeembeheer te verleggen van datacentra naar het Internet, van de desktop naar pervasive devices. Toonaangevende bedrijven op de hele wereld maken gebruik van Tivoli-software, Tivoli Ready-producten van derden en Team Tivoli-partnerservices. Daarmee beheersen zij de kosten en de strekken zich uit tot het beheer van beveiliging, opslag en mobiele apparatuur, waarmee ze de technologische infrastructuur mogelijk maken voor business van de volgende generatie. Tivoli is een IBM-bedrijf en heeft haar hoofdkantoor in Austin (Texas). Zij distribueert haar producten wereldwijd via een internationaal netwerk van verkoopkantoren, systeemintegrators, resellers en IBM-verkoopkanalen.