Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Taalkundige vergelijkt kind met afasiepatiënt

Dr. Sergey Avrutin van de Universiteit Utrecht krijgt voor het opzetten van een onderzoeksgroep op het gebied van taalontwikkeling en taalstoornissen 1,6 miljoen gulden PIONIER-subsidie van NWO. Avrutin stelt dat patiënten met de hersenbescha-diging afasie dezelfde fouten maken in hun grammatica als kinderen.

Bijzonder aan het nieuw op te zetten PIONIER-onderzoek is dat de groep van Avrutin niet alleen Nederlandse afasiepatiënten en kinderen bestudeert, maar ook Italianen en Russen. Zodoende levert het onderzoek kennis op over de verwerving van Germaanse, Romaanse en Slavische talen. De onderzoekers kunnen onder andere kijken of een bepaalde fout gemaakt door een afasiepatiënt, in alle talen voorkomt of slechts in een van de drie talen.

De afgelopen maanden verzamelden de onderzoekers gegevens in Italië. De eerste ruwe resultaten laten zien dat Italiaanse afasiepatiënten andere fouten maken dan Nederlandse patiënten. De fouten lijken voort te komen uit de beperkingen die de Italiaanse grammatica oplegt. De komende maanden zal de groep in Italië uitgebreide experimenten doen die dit vermoeden moeten bevestigen of weerleggen. Het totale onderzoek duurt vijf jaar. In die tijd probeert het onderzoeksteam na te gaan hoe kinderen taal verwerven en hoe storingen kunnen optreden.

De onderzoekers bestuderen patiënten met broca-afasie. Afasie is het moeilijk kunnen spreken, verstaan, schrijven en lezen van een taal door een hersen letsel. Mensen met broca-afasie hebben een beschadiging van het broca-gebied in de linker hersenhelft. Deze patiënten hebben moeite met het bedenken van het juiste woord en met het toepassen van de correcte grammatica. Hun intelligentie is normaal. In Nederland gaat het waarschijnlijk om een paar honderd patiënten.

Volgens NWO-PIONIER Avrutin beschikken kinderen en mensen met een hersenbeschadiging over alle grammaticale regels maar weten ze niet wanneer ze welke regel moeten gebruiken. Een kleuter zegt bijvoorbeeld mammie eten in plaats van mammie eet. Grammaticaal is dit niet verboden. Kijk maar naar geen fietsen plaatsen of ik vertelde een mop en hij lachen joh.

Ook het weglaten van het onderwerp, zoals veel kinderen en afasie-patiënten doen, is grammaticaal mogelijk. Televisie kopen in plaats van ik kocht een televisie is fout, maar het is wel juist als we in onze agenda schrijven sporten, koken, eten.

Sergey Avrutin (1960) behaalde summa cum laude zijn Bachelors graad aan de Brandeis University in Massachusetts. Hij promoveerde aan het Massachusetts Institute of Technology en was nadien verbonden aan de University of Pennsylvania. Sinds 1995 is hij assistent professor aan Yale University en vanaf 1999 werkt Avrutin aan de Universiteit Utrecht. In septem-ber 2000 kreeg hij een aanstelling als universitair hoofddocent bij het Utrecht Institute of Linguistics OTS van de Letterenfaculteit.



Nadere informatie bij:

* dr. Sergey Avrutin (UU, Letteren)

* tel. (06) 27274373 of (030) 2536006, fax (030) 2536000
* e-mail sergey.avrutin@let.uu.nl