Betuweroute Internet site

Hongaarse trein ingezet bij unieke testen met 25 kV 16 Januari 2001

Vanaf deze week zullen in het Rotterdamse havengebied een Hongaarse locomotief en motorwagen worden ingezet bij de testen met de nieuwe tractievoedingsspanning voor treinen, te weten 25.000 Volt (25 kV) wisselspanning. Het is voor het eerst dat in Nederland wordt gereden met materieel dat geschikt is voor deze tractievoedingsspanning.

De testen zijn gestart in november 2000. Het doel van de testen is de uitgangspunten te verifiëren, welke deel uitmaken van een geheel nieuw samenstel van technische eisen. Daarnaast is het doel na te gaan of de neveneffecten van 25 kV binnen de vastgestelde normen (eisen ten aanzien van Electro Magnetische Compatibiliteit) blijven. Tot nu toe werden de testen uitgevoerd met een speciale "namaaktrein", waarmee een 25 kV locomotief wordt nagebootst. Nu wordt er dus getest met echt materieel. Het betreft hier een voor Nederland unieke pilot, die wordt uitgevoerd door de Projectorganisatie Betuweroute. De uitkomsten van de testen zullen tevens worden gebruikt voor de elektrificatie met 25 kV van andere nieuwbouwprojecten, zoals de HSL-Zuid.

Momenteel kent het Nederlandse spoorwegnet nog overal bovenleidingen met 1500 Volt gelijkspanning. Het is de bedoeling dat voor de gehele Betuweroute bovenleidingen met 25 kV worden gebouwd. Hiermee wordt bereikt dat er meer vermogen aanwezig is, waardoor treinen flexibeler kunnen rijden, langere goederentreinen kunnen worden gevormd en hogere snelheden kunnen worden bereikt.

De testen worden uitgevoerd gedurende bepaalde perioden overdag, s avonds en s nachts in verband met het treinverkeer op de in exploitatie zijnde Havenspoorlijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Simone Stevens, communicatiemedewerker van de Projectorganisatie Betuweroute, telefoonnummer 030-239 85 01