Di 16-01-2001 Betrokkenheid publiek bij lokale en regionale media
15:30 uur Drs. H. Westerik (Sociale
Wetenschappen)
Titel proefschrift: De verklaring van het gebruik van lokale media
Promotor: Prof. dr. J.G.
Stappers
Copromotores: Dr. E.H. Hollander
Dr. P.J.M.
Verschuren
Lokale en regionale media - zoals regionale dagbladen en omroepen, lokale
omroepen en huis-aan-huisbladen - zorgen er niet voor dat hun publiek zich
meer betrokken gaat opstellen op lokaal niveau. Ook is het niet zo dat
maatschappelijke betrokkenheid een positief effect heeft op het gebruik van
lokale en regionale media. Maatschappelijke betrokkenheid op lokaal niveau
en het gebruik van lokale media hebben weinig met elkaar te maken. Dit
concludeert H. Westerik, communicatiewetenschapper aan de KU Nijmegen in
zijn proefschrift. Daarom moet de bestaande communicatiewetenschappelijke
theorievorming met betrekking tot lokale media en maatschappelijke
betrokkenheid, die van een wisselwerking uitgaat, worden herzien.
Henk Westerik (Ooij) verricht sinds 1999 bij de vakgroep
communicatiewetenschap onderzoek naar de effecten van een massamediale
campagne gericht op het stoppen met roken. E-mail: hewe@thomas.ped.kun.nl