Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam
Het actieprogramma Veiligheid 2001 voor Hoogvliet
11 januari 2001
De plannen van het Dagelijks Bestuur om Hoogvliet nog veiliger te
maken. De commissie BFW spreekt er over in de vergadering van 16
januari.
Commissie BFW
Vergadering 16 januari 2001
Agendapunt 6
Betreft : Actieplan 2001 Veiligheid
Bijlage : Aktieplan 2001
Aan de leden van de commissie BFW
Aanleiding
Hierbij treft u aan het actieplan Veiligheid 2001.
In september 1999 is de nota integraal veiligheidsbeleid Hoogvliet
vastgesteld door de deelgemeenteraad. In deze nota zijn de
onveiligheid in Hoogvliet en de onveiligheidsgevoelens bij bewoners
nauwkeurig in kaart gebracht. Op basis hiervan werd bekeken welke
extra maatregelen moeten worden genomen om Hoogvliet de komende jaren
nog veiliger te maken. Als uitvloeisel van deze nota is voor 2001 dit
actieplan veiligheid opgesteld.
Inhoudelijke analyse
In dit actieplan wordt in paragraaf 1 ingegaan op de relevante
beleidskaders die voor de deelgemeente bepalend zijn voor veiligheid.
In paragraaf 2 wordt aangegeven hoe de aanpak van veiligheid is
georganiseerd. Tot slot wordt in paragraaf 3 de concrete acties in de
vorm van projecten in het kader van veiligheid op een rij gezet.
Daarbij wordt de doelstelling aangegeven alsmede de gewenste output in
het kader van veiligheid en het budget waarmee gewerkt wordt.
In de bijlage van het actieplan treft u het totaaloverzicht aan van de
veiligheidsprojecten in 2001.
Per project zijn prestatiecriteria ontwikkeld: deze staan vermeld in
de 4e kolom.
In de 5e kolom staan de bedragen op de grond van de begroting van
2001.
Inmiddels zijn een aantal nieuwe activiteiten gestart ten behoeve van
Task Force Jongeren en Bewaakte Fietsenstallingen. Deze activiteiten
zijn nog niet opgenomen in dit overzicht, aangezien de raad dit nog
moet goedkeuren.
Na goedkeuring zullen de prestatiecriteria ontwikkeld worden en zal
dit jaarplan op dit punt worden aangepast.
Voorstel
Wij stellen u voor ons inzake het aktieplan 2001 Veiligheid bijstand
te verlenen.
Hoogvliet, 9 januari 2001
Het dagelijks bestuur van de deelgemeenteraad van Hoogvliet,
de secretaris, de voorzitter,
J.J. Kerkhof, J.J.A.M. Elemans.
DEELGEMEENTE HOOGVLIET
ACTIEPLAN 2001 VEILIGHEID
0. Inleiding
Veiligheid blijft een belangrijk thema in de samenleving. De
verschillende uitingsvormen van geweld, criminaliteit en baldadigheid
veroorzaken onveilige situaties in Hoogvliet en onveiligheidsgevoelens
bij inwoners. De laatste jaren is de veiligheid in Hoogvliet sterk
verbeterd wat vooral komt door de grote prioriteit die het
veiligheidsbeleid de afgelopen jaren heeft gehad.
De financiele middelen voor de uitvoering worden door de gemeente Rotterdam in de vorm van de doeluitkering Veiligheid aan de deelgemeente Hoogvliet ter beschikking gesteld. In de verantwoording over de besteding van de doeluitkering in Hoogvliet wordt hard gewerkt aan de verhoging van de kwaliteit van de planning & control.
In september 1999 is de nota integraal veiligheidsbeleid Hoogvliet
vastgesteld door de deelgemeenteraad. In deze nota zijn de
onveiligheid in Hoogvliet en de onveiligheidsgevoelens bij bewoners
nauwkeurig in kaart gebracht. Op basis hiervan werd bekeken welke
extra maatregelen moeten worden genomen om Hoogvliet de komende jaren
nog veiliger te maken. Als uitvloeisel van deze nota is voor 2001 dit
actieplan veiligheid opgesteld.
In dit actieplan wordt in paragraaf 1 ingegaan op de relevante
beleidskaders die voor de deelgemeente bepalend zijn voor veiligheid.
In paragraaf 2 wordt aangegeven hoe de aanpak van veiligheid is
georganiseerd. Tot slot wordt in paragraaf 3 de concrete acties in de
vorm van projecten in het kader van veiligheid op een rij gezet.
Daarbij wordt de doelstelling aangegeven alsmede de gewenste output in
het kader van veiligheid en het budget waarmee gewerkt wordt.
1. Beleidskaders
Naast het stedelijke uitvoeringsprogramma Veiligheid dat het algemene
kader biedt voor het veiligheidsbeleid in Rotterdam, is er in
Hoogvliet de nota veiligheidsbeleid van belang.
Het actieplan van de deelgemeente Hoogvliet is gebaseerd op deze
vastgestelde kaders die sturing geven aan de verhoging van de
veiligheid.
Binnen de deelgemeente Hoogvliet is structuur aangebracht in de grote
diversiteit aan projecten die er bestonden. Dat heeft geresulteerd in
het meer resultaatgericht formuleren van projecten, waardoor ook het
rendement van alle projecten die een relatie met veiligheid hebben,
beter is aan te geven.
Door een ontwikkelde systematiek van planning & control, kan de
deelgemeente beschikken over relevante informatie (zowel inhoudelijk
als financieel) inzake de voortgang van veiligheidsprojecten die bij
bepaalde uitvoeringsorganisaties zijn ondergebracht. Tevens geeft het
sturingsmogelijkheden ten aanzien van achtergebleven resultaten en kan
er gericht worden bijgestuurd op geconstateerde knelpunten.
2. Organisatie
Organisatie en werkwijze zijn randvoorwaarden voor het welslagen van
het veiligheidsbeleid. Hoogvliet wil in 2001 de in 1999 opgetrokken
structuren rondom het veiligheidsbeleid en de daarbij behorende
afspraken over de interne en externe werkwijze verder uitbouwen.
De verantwoordelijkheid voor het veiligheidsbeleid ligt bij de portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid.
Afstemming is van belang om overzichtelijke informatie over de
besteding en omvang van de doeluitkering te verkrijgen, dat zoveel
mogelijk gerelateerd is aan de deelgemeentelijke begrotingscyclus,
waardoor:
* de (budget)verantwoordelijke portefeuillehouder in staat wordt
gesteld om binnen de opgetrokken structuren regie te voeren over
het totale veiligheidsbeleid en daarover verantwoording af te
kunnen leggen aan de raad;
* het bestuur van de deelgemeente verantwoording kan afleggen over
de besteding van de doeluitkering richting de raad en de gemeente
Rotterdam, inclusief de realisering van de doelstellingen;
* op eenvoudige wijze, snel en goed inzicht kan worden geboden in de
ontwikkelingen en voortgang rondom het uitvoeringsproces.
3. Acties/projecten
Voor alle projecten geldt dat deze zoveel als mogelijk zijn beschreven
in termen van doelstelling en geplande uitvoering in 2001, waardoor de
mogelijkheden om op output te sturen worden vergroot.
De meest in het oog springende projecten voor 2001 worden hieronder
kort beschreven.
Voor het
totaaloverzicht van veiligheidsprojecten in 2001 wordt verwezen naar
de bijlage.
a. Project Leefbaarheidinitiatieven
Op het vlak van leefbaarheid worden er in Hoogvliet veel initiatieven
ontplooid en activiteiten verricht door uiteenlopende organisaties als
Politie, Rotterdam Veilig, Roteb Schoon, Gemeentewerken,
Multibedrijven, Havenbeveiligingsdienst, wijkposten e.d.
In januari 2001 is de basis voor het Uitvoeringsmodel
Leefbaarheidinitiatieven voltooid. Het doel hiervan is om
leefbaarheidinitiatieven van genoemde organisaties zoveel mogelijk op
elkaar af te stemmen en de inzet bij sloop- en nieuwbouwlocaties te
intensiveren. Op het vlak van leefbaarheid worden er in Hoogvliet veel
initiatieven ontplooid en activiteiten verricht door uiteenlopende
organisaties als Politie, Rotterdam Veilig, Roteb Schoon,
Gemeentewerken, Multibedrijven, Havenbeveiligingsdienst, wijkposten
e.d.
Het jaar 2001 is een ontwikkelingsjaar, waarin het model zijn
definitieve vorm moet krijgen. Interactie kan plaatshebben met de
landelijke discussie over de inzet van particuliere
beveiligingsdiensten en met stedelijke ontwikkelingen als de vorming
van de dienst Toezicht en Veiligheid.
b. Projecten VOS, Veiligheidsassistenten, Schooladoptie en
Verkeerseducatie
(Overeenkomst met de Politie)
Per 1 januari 2000 is er een samenwerkingsovereenkomst tussen het
dagelijks bestuur van de deelgemeente en de Politie Rotterdam
Rijnmond. Deze overeenkomst heeft tot doel te komen tot uitvoering van
activiteiten gericht op het verder verhogen van de veiligheidssituatie
in Hoogvliet, onder meer door middel van de projecten Veilig Op Straat
(VOS), Veiligheidsassistenten, Schooladoptieplan en Verkeerseducatie.
De overeenkomst loopt tot 1 januari 2001 en wordt op basis van de
evaluatie van november 2000 wederom met een termijn van 1 jaar
verlengd.
c. Project Taskforce Jongeren.
In 2000 is de Taskforce opgezet om de opvang en afhandeling van de
meldingen over jongerenoverlast te structureren. De Taskforce heeft
zich in 2000 geconcentreerd op de overlastplekken van de eerste
categorie (hot spots); in 2001 zullen de plekken van 2e en 3e
urgentiecategorie aan bod komen.
d. Project Bajesverkenning
Aan de Reclassering is subsidie verleend voor het preventieproject
Bajesverkenning voor de periode van september 2000 tot eind 2001,
waarin 12 bajesverkenningen zullen plaatsvinden.
De doelgroep is jongeren van 14 tot 17 jaar, die door hun gedrag voor
de nodige overlast kunnen zorgen. Door confrontatie met gevangenen in
de Penitentaire Inrichting De Schie in Rotterdam wordt beoogd om deze
jongeren meer inzicht te geven in de consequenties van hun gedrag,
zodat de kans dat ze met politie/justitie in aanraking komen kan
afnemen.
e. Project Seniorenbrigade
In verband met de grote sloop- en nieuwbouw plannen die de komende
jaren in Hoogvliet plaatsvinden en om de ongemakken hiervan voor de
meest kwetsbare groepen in Hoogvliet, te weten de senioren en
gehandicapten, zo klein mogelijk te houden is een zogenaamde
seniorenbrigade opgericht. Aan de stichting Dienstverlening Senioren
en Gehandicapten (DSG) is hiervoor subsidie verleend.
Bijlage : totaaloverzicht van lopende veiligheidsprojecten in 2001
Project
Doelstelling
Geplande uitvoering 2001
Prestatiecriteria
Begr. 2001
VOS
(1,3)
Vermindering van kleine criminaliteit door toezicht op winkelcentrum
Binnenban
Het patrouilleren door 14 jongeren op bepaalde tijden
Aantal meldingen en monitor BOOM **
60.400
Veiligheidsassis-tenten
(2)
De sociale veiligheid onder inwoners vergroten door inzet in de wijken
Het patrouilleren door 20 assistenten op bepaalde tijden
Eigen kwart.rapp. en monitor BOOM
135.500
Verkeerseducatie
(4)
Versterken van verkeerskennis bij kinderen van hoogste groepen
basisscholen
Geven van verkeerslessen door de Politie op basisscholen in Hoogvliet
Percentage geslaagden
10.000
Schooladoptie
(4)
Kennis aanreiken over gevolgen crimineel gedrag t.b.v. hoogste groepen
basisscholen
Geven van voorlichting door de politie aan kinderen d.m.v. van
thematische lesbrieven
Aantal kinderen x aantal uren is bereik
13.700
Hoezo Crimineel
(4)
Bijdrage leveren aan bewustwording en gevolgen van crimineel gedrag
onder jongeren van 12 - 18 jaar
Leerlinggerichte programma's uitvoeren op scholen voor voortgezet
onderwijs
Aantal kinderen x aantal uren is bereik
16.000
Bajesverkenning
(4)
Bijdrage leveren aan bewustwording van gevolgen van crimineel gedrag
onder risicojongeren van 14 - 17 jaar door confrontatie met gevangenen
12 bajesverkenningen in de periode van september 2000 tot eind 2001
Aantal verkenningen
17.600
Seniorenbrigade
(3)
Bieden van hulp aan senioren en gehandicapten bij verhuizing vanwege
sloop- en nieuwbouwprojecten
Contacten leggen en gesprekken voeren en controle en volgtraject
uitzetten
Periodieke rapportage klantenbestand
60.000
Task Force
jongeren
(1) *
Het voorstellen van concrete maatregelen om overlast te verminderen
Maatregelen nemen op overlastplekken
Het aantal voorgestelde maatregelen
60.000
Surveillance
Havenbeveiligingsdienst
(2,3)
Het verminderen van overlast en onveiligheid d.m.v. signaleringen en
melden aan politie
Surveillancewerkzaamheden op winkelcentra en wisselende lokaties
o.g.v. problematiek
Aantal signaleringen en monitor Boom
98.000
Truckpark
(1)
Voorkomen van parkeeroverlast door vrachtwagens
Beveiligde parkeerplaats op bedrijventerrein Gadering
Aantal meldingen overlast ***
150.000
Buurtbemiddeling
(1)
Burenruzies oplossen door vrijwillige buurtbewoners
30 bemiddelingen in 2 wijken i.s.m. 8 buurtraadsleden
Aantal opgeloste burenruzies
46.100
Leefbaarheids-intiatieven
(1,2) *
Stroomlijnen van alle initiatieven op gebied van schoon, heel en
veilig
Betaling van huisvesting/overhead
Deskundigen-oordeel
45.000
Totaal
712.300
* meerwaarde voor interne organisatie (stroomlijning)
** afhankelijk van vragenlijst
*** kosten/effectiviteit gerechtvaardigd ?
0. overlast (jongeren, parkeren, buren)
1. voorkomen verpaupering
2. gevoel van veiligheid
3. preventieve voorlichting
(1 t/m 4 is gebaseerd op de 9 speerpunten van de beleidsnota
veiligheid Hoogvliet)